چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 285210

دادگاه عالی هند اعلام کرده است که دولت‌های ایالتی هند باید هوای پاک و آب تمیز را برای شهروندان‌شان فراهم کنند، در غیراین‌صورت، باید به مردم خسارت پرداخت کنند.

هوای پاک یا غرامت

سلامت نیوز:دادگاه عالی هند اعلام کرده است که دولت‌های ایالتی هند باید هوای پاک و آب تمیز را برای شهروندان‌شان فراهم کنند، در غیراین‌صورت، باید به مردم خسارت پرداخت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، قاضی‌ها، دولت‌های ایالتی را به علت رسیدگی نکردن و موفق نبودن درباره هوا و آب پاک سرزنش کردند و گفتند مردم «حق قانونی» دارند که هوای پاک استنشاق کنند.

قاضی «آرون میشرا» و قاضی «دیپاک گوپتا» که قضات دادگاه عالی هند هستند، ٦هفته به دولت‌های محلی فرصت دادند تا توضیح بدهند چرا آنها نباید پاسخگوی «نقصان در انجام وظایف‌شان» باشند.دولت‌های محلی «پنجاب»، «هاریانا»، «دهلی» و «اوتار پرادش» جزو دولت‌هایی هستند که احتمالا مجبور خواهند شد به میلیون‌ها نفر از شهروندان‌شان غرامت پرداخت کنند.

قاضی میشرا می‌گوید ما مورد تمسخر همه دنیا قرار گرفته‌ایم. دولت حتی نمی‌تواند هوا و آب پاک را برای مردمش در پایتخت کشور فراهم کند. پس معنای توسعه چیست؟ قدرت جهانی بودن چه معنایی دارد؟ قاضی میشرا می‌گوید آلودگی به‌حدی شدت گرفته که مردم ترجیح می‌دهند با یک انفجار ناگهانی جان‌شان را از دست بدهند تا این‌که مرگ بسیار آهسته و پردردی مثل سرطان و بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا داشته باشند.این ماه، دهلی یکی از آلوده‌ترین دوره‌های خود را گذرانده است.

دود قهوه‌ای و غلیظی روی شهر سایه انداخته و حتی دید مردم را محدود کرده است. چشم‌های مردم می‌سوزد و شاخص آلودگی هوا که میزان ذرات معلق هوا را نشان می‌دهد، بارها ١٠برابر آلوده‌تر از استاندارد سلامت که سازمان بهداشت جهانی تعیین کرده، شده است. به همین دلیل، دادگاه عالی هند به سادگی گفته است که «حق زندگی انسان‌ها در اثر بحران آلودگی هوا به خطر افتاده» و در نتیجه باید اقدامی صورت بگیرد.

دادگاه عالی هند قوانینی را تصویب می‌کند تا دولت‌های محلی مجبور به فعالیت شوند؛ ازجمله تصویب قانون ممنوعیت سوزاندن کاه و ساقه‌های گیاهان که در ایالت‌های پنجاب و هاریانا همچنان شایع است و این موضوع نقش بسزایی در آلودگی هوای دهلی دارد.قضات دادگاه عالی اما با ابراز نارضایتی گفته‌اند که حکم دادگاه عالی نادیده گرفته شده و حتی سوزاندن گیاهان، شدت گرفته است.

قاضی میشرا به‌طور مستقیم این موضوع را به «توشار متا»، دادستان کل ارجاع داده و گفته است: «آیا باید این وضع را تحمل کرد؟ آیا این شرایط بدتر از جنگ داخلی نیست؟ چرا مردم باید در چنین هوایی زندگی کنند؟»از دولت دهلی و هیأت کنترل آلودگی هوا نیز خواسته شده تا برای نصب دو برج بزرگ تصفیه‌کننده آلودگی هوا برنامه‌ریزی و همچنین در مورد اثربخشی این اقدام نیز اظهارنظر کنند.

در این هفته، به دنبال افزایش آلودگی هوا، مقامات دهلی از «تفنگ‌های ضد دود» استفاده کردند که آلودگی را کم کند. این تفنگ‌ها، درواقع آب را به هوا اسپری می‌کند.

آنها همچنین طرحی را بررسی کردند که براساس آن، بتوان از تکنولوژی مبتنی بر هیدروژن به‌عنوان سوخت جایگزین استفاده کرد.٢/١میلیون مرگ در یک سالوبسایت «بیزینس استاندارد» در مقاله‌ای نوشته است که در‌سال ٢٠١٧، بیش از یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار نفر در هند جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست دادند. در گزارش بیزینس استاندارد که براساس تحقیقی موسوم به «وضعیت جهانی هوا ٢٠١٩» است، آمده، عمر کودکان جنوب آسیایی که در هوای به‌شدت آلوده رشد می‌کنند، به‌طور میانگین  دو‌سال و ٦ماه کمتر از کودکان دیگر است.

براساس این گزارش، آلودگی هوا مسئول مرگ‌های بیشتری نسبت به سوءتغذیه، مصرف الکل و نداشتن فعالیت جسمی و بسیاری دلایل دیگر است. در هند اما، اوضاع بسیار وخیم‌تر است. آلودگی هوا، سومین عامل بزرگ مرگ‌ومیر است. مصرف دخانیات، عامل چهارم است.

حتی میزان مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای و مالاریا نیز از تلفات ناشی از آلودگی هوا در هند کمتر است.به طور کلی در‌سال ٢٠١٧، بیش از ٥‌میلیون نفر در سراسر جهان، به دلیل فعالیت‌های بیرون از خانه در هوای آلوده و به علت بیماری‌هایی ازجمله سکته مغزی، حمله قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های مزمن ریوی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد، ٣ میلیون مرگ به‌طور مستقیم به سبب وجود ذرات معلق کوچک‌تر از ٢,٥ میکرون در هوا بوده است که بیش از نیمی از این ذرات در هند و چین ایجاد می‌شوند.

در این گزارش همچنین آمده است که در‌سال ٢٠١٧ نیمی از جمعیت جهان (حدود ٣.٦‌میلیارد نفر) در معرض آلودگی هوای بیرون یا داخل خانه قرار داشته‌اند. با این اوصاف، هنوز هم در هند ٦٠‌درصد جمعیت از سوخت‌های جامد استفاده می‌کنند که به شدت باعث آلودگی هوا می‌شود. 

تحقیقات نشان داده که سوخت‌های فسیلی و آلودگی ناشی از آنها، مسئول حدود ٦٥‌درصد مرگ‌و میرهای پیش‌رس در جهان هستند. آلودگی‌هایی که همگی ناشی از فعالیت‌های انسانی هستند. پروفسور «اندی هینس» اقلیم‌شناس و فعال زیست‌محیطی می‌گوید:

«کاهش آلودگی هوا نه‌تنها باعث کم شدن مرگ‌ومیر در سراسر جهان می‌شود و اثرات مثبتی بر سلامت انسان دارد، بلکه می‌تواند سرعت تغییرات آب‌وهوایی را هم کُند کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha