یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 28524
سلامت نیوز :پس از انتشار تصاویری در خبرآنلاین از دفن زباله های کلاردشت در جنگل های عباس آباد، خبر می رسد گویا این اپیدمی جنگل های شمالی است.
کاظم نصرتی، رئیس جامعه جنگلبانی ایران گفته که 90درصد تخلیه زباله و رهاسازی فاضلاب درحالی درجنگلهای شمال انجام می شود.

او دراین باره به مهر گفته: "در حال حاضر در حدود 64% از محلهای تخلیه زباله در عرصه های جنگلی، 26% در اطراف رودخانه ها و 10% در مناطق مرتعی واقع شده که از آنجایی که رودخانه ها نیز اغلب از مناطق جنگلی می گذرند می توان گفت بیش از 90 درصد از محل های تخلیه زباله در شمال کشور در مناطق جنگلی واقع شده است."

این اتفاق درحالی می افتد که  تنها 7درصد از سطح کشور را جنگل پوشانده است. نصرتی دراین باره می گوید: "ایران از نظر میزان پوشش جنگلی در کشورهای کم پوشش حداقل سرانه جنگلی برای هرنفر یعنی حدود 2 دهم هکتار را داراست که بایستی به جای شعار دادن مبنی بر رساندن پوشش جنگلی به حدود 25 درصد از سطح کشور که غیرعملی است در حفظ و نگهداری همین مقدار کوشش کنیم."

کارشناسان منشاء بسیاری از بیماریهای لاعلاج دراین مناطق را آلودگی آبهای زیرزمینی و چرای دام در مراتع آلوده به شیرابه زباله می دانند. درحال حاضر بیش از 90 درصد محلهای رهاسازی فاضلابها و تخلیه زباله ها در شهرهای شمال کشور در جنگلهای باستانی هیرکانی و میراث طبیعی دنیا قرار دارد. به طوری که انباشت زباله بدون هیچگونه عمل جداسازی از مبدا، در داخل و حاشیه‌های جنگل و در بهترین مکانهای توریستی و طبیعی و نزدیک به مراکز مسکونی شهری یا روستایی با کمترین فاصله حمل و با ارزانترین هزینه انجام می شود.

رییس جامعه جنگلبانی ایران دراین باره معتقد است: "یکی از مهمترین عوامل تخریب عرصه های جنگلی تخلیه و دفن غیر اصولی زباله و فاضلاب در این عرصه ها است."

از چالوس تا رامسر، غرق در زباله

عکس هایی که چندی پیش درباره رها شدن زباله کلاردشت در جنگل های زیبای عباس آباد منتشر شد، تنها بخشی کوچک از فاجعه ای که بر جنگل های هیرکانی می رود را نشان می دهد. مهر گزارش می دهد که "در حال حاضرعرصه جنگلهای واقع در شهرهایی مانند چالوس، نوشهر، عباس آباد، رامسر که جزو شهرهای توریستی شمال کشور محسوب می شود مملو از انباشت زباله و شیرابه های روان هستند که هم از نظر منظر و هم از نظر اکولوژیکی مشکلات بسیاری در این مناطق به وجود آورده و سلامت مردم این شهرها را تهدید می کند."

فاضلابی که پای درختان می رود

نصرتی با اشاره به اینکه بحث تبدیل و دفن اصولی زباله در شمال کشور بیش از 20 سال است که مطرح است می گوید: تا کنون مشاوران بسیاری با گرفتن اعتبارهای میلیاردی قرار بوده که زباله ها و فاضلاب شهرهای شمالی را سامان دهند ولی به دلیل عدم صداقت دست اندرکاران و تصمیم گیری های غلط ، بهره نداشتن از اعتقاد و آگاهی شاهد هستیم که همچنان این مشکل حل نشده است و اراضی با ارزش و جنگلهای باستانی شمال کشور از دستبرد و بی حرمتی انسان های بی اندیشه و بی تعهد، در امان نیستند.

اما تا کنون به نظر می رسید مشکل تنها دفع زباله به صورت بسیار ابتدایی و غیر بهداشتی در شهرهای شمالی است در حالی که ریخته شدن فاضلاب به این عرصه ها به تهدیدی مضاعف برای بقای جنگلها تبدیل شده است. نصرتی در این باره می گوید: بسیاری از بیماریهای لاعلاج موجود در شمال کشور به دلیل آلودگی محیط زیست، آلودگی آبهای زیرزمینی ، چرای دامها از مراتع آلوده به شیرابه های زباله و بسیاری مسائل دیگر است که جا دارد دست اندرکاران اگر برای منابع طبیعی ارزشی قائل نیستند حداقل برای نجات جان مردم کاری بکنند.

او با اشاره به رودخانه زرجوب در استان گیلان که به دلیل تخلیه زباله به عنوان یکی از آلوده ترین رودخانه های جهان معرفی شده می گوید: در شمال کشور رودخانه های دیگری نظیر زرجوب وجود دارد که به دلیل فاضلاب و زباله از آلوده ترین رود خانه های دنیا هستند. زیرا روشهای دفن و تخلیه غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله در بسیاری از مناطق شمال کشور در دنیا مشابهی ندارد و منحصر به ایران است.

نصرتی تفکیک زباله از مبدأ، احداث کارخانه های تبدیل زباله به انرژی و تولید کمپوست از زباله و احداث سیستمهای تصفیه فاضلاب در استان های شمالی را تنها راهکار ساماندهی زباله و فاضلاب در این مناطق می داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha