سلامت نیوز : پیشگیری از عواقب استفاده از داروهای مورد نیاز در بیمارانی كه پیوند كلیه داشته اند، نقش موثری در بهبود این بیماران به خصوص داروهایی که باعث کاهش سطح ایمنی می شوند، دارد .
مسئول تغذیه بیمارستان سینا گفت: معمولا بیماران كلیوی 6 ماه پس از پیوند کلیه ، به مقدار زیادی دچار افزایش وزن می شوند و مهم ترین دلایل آن، تجویز و مصرف رژیم پرکالری پس از پیوند ، کم کردن برخی محدودیت های غذایی و دارویی که پیش از انجام پیوند و هنگام دیالیز مورد نیاز بوده، مصرف استروئیدها(كورتن ها) که خود باعث افزایش اشتها و ذخیره چربی در بدن می شود، است.
بابایی ادامه داد: عادت کردن به فعالیت کم به علت عوارضی که در زمان پیش از پیوند در بیماران ایجاد می شود و به دلیل اینكه چاقی امکان بروز بیماری های مختلفی را تشدید می کند، توصیه می شود بیمار فعالیت خود را با انجام ورزش های سبک شروع كرده با انجام حركات صحیح بتواند به زندگی عادی خود بازگردد.
گفتنی است فعالیت های مجاز پس از پیوند كلیه شامل، راهپیمایی، شنا، دوچرخه سواری و تنیس می شود ولی در مراحل اولیه پس از پیوند پیاده روی بهترین ورزش به شمار می رود.
همچنین برای افرادی كه پیوند كلیه داشته اند توصیه می شود تا  از مواجهه طولانی مدت با آفتاب خودداری كنند زیرا ادرارهای مهار ایمنی پوست را مستعد سرطان و آسیب می سازنند و از كرم های ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر استفاده كنند، همچنین در صورت هر گونه خونریزی غیر معمول، تب، گلودرد، سرماخوردگی، آنفولانزا، اسهال و استفراغ این موارد را سریعاً به پزشك خود اطلاع دهید .
گفتنی است، رژیم غذایی كم چرب وكم نمك و رعایت نكات بهداشتی در افزایش سلامت بیماران پیوندی نقش موثری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha