سلامت نیوز : معاون بهداشت وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكی گفت: بیماری های غیرواگیر بار زیادی را به كشور تحمیل می كند.
 دكتر علیرضا مصداقی نیا در اجلاس معاونان بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كشور در انزلی با اشاره به این كه در سال گذشته  500 هزار نفر در استان های خوزستان ، سیستان بلوچستان و چهارمحال و بختیاری تحت پوشش طرح پزشك خانواده قرار گرفته اند، اظهار داشت: طرح پزشك خانواده از شهرهای زیر 20 هزار نفر به شهرهای زیر 50 هزار نفر گسترش یافت و در صورت پیاده كردن طرح پزشك خانواده در كل كشور از بار اقتصادی كه پیش رو داریم، كاسته خواهد شد.
وی با اشاره به فرسودگی خانه های بهداشت گفت: در حال حاضر یك هزار و 250 خانه بهداشت در حال راه اندازی است و در آینده ای نزدیك خانه های بهداشت نیمه كاره روستایی و شهری نیز تكمیل می شود.
دكتر مصداقی نیا تصریح كرد: وضعیت سلامت كشور در حوزه بهداشت نسبت به قبل از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی قابل مقایسه نیست و بیماری های بومی گرمسیری نظیر مالاریا، بیماری های روده ای و منتقله با آب و غذا به نحو چشمگیری كنترل شده است .
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: بیماری های انگلی و روده ای كنترل شده اند و مالاریا از 200 هزار مورد اكنون به دو هزار و 900 مورد رسیده است .
وی خاطرنشان كرد: امروز مالاریا به همت بهداشت و سازمانهای مربوطه كنترل شده و سال گذشته نیز برنامه حذف بیماری مالاریا به تصویب رسید و گام های مهمی در این زمینه برداشته شده است.
دكتر مصداقی نیا با اشاره به بیماری هایی نظیر ایدز و سل افزود: سل روزگاری بروز زیادی داشت ولی امروزه بروز این بیماری و درصد بیماران مبتلا كاهش یافته است ولی هم اكنون با سل مقاوم روبه رو هستیم.
به گفته وی روند فزاینده بیماری سالك یكی از دغدغه های مهم وزارت بهداشت است و مسئولان نظام سلامت باید برای كنترل این بیماری در كشور برنامه ریزی كنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به بیماری هایی مانند آنفولانزای H1 ، N1 و آنفولانزای پرندگان گفت: خوشبختانه این بیماری ها را در كشور به خوبی مدیریت كردیم و در این زمینه مشكلی نداریم.
دكتر مصداقی نیا از بیماری های قلبی عروقی ، سرطانها و تصادفات به عنوان عمده ترین عوامل مرگ و میر در كشور یاد كرد و گفت: بیماری های غیرواگیر بار زیادی را به كشور تحمیل می كند و بیماری های قلبی و عروقی اولین بیماری كشنده در كشور است كه امید زندگی مردم ایران را كاهش می دهد .
وی با اشاره به دخانیات به عنوان یكی از عوامل مهم بیماری های قلبی و عروقی و سرطان،‌ افزود: متاسفانه سن استفاده از دخانیات رو به كاهش و تعداد مصرف كنندگان در میان دختران و زنان كشور رو به افزایش است كه دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت باید با جدیت به این مساله توجه كند.
دكتر مصداقی نیا خاطرنشان كرد: ثبت سرطان به عنوان برنامه ریزی مهم در دستور وزارت بهداشت است و برنامه و شورای علمی جدیدی برای رسیدگی بهتر به بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و بیماری های ژنتیكی طرح ریزی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha