وزارت دادگستری، پیش‌نویس لایحه حفظ كرامت انسانی و حمایت از مبتلایان ایدز در ایران را تهیه كرد.به گفته معاون حقوق بشر وزارت دادگستری، این پیش‌نویس، حاصل یك سال كار مطالعاتی برای جبران عقب‌ماندگی ایران از كشورهای منطقه در زمینه حمایت‌های قانونی اجتماعی از مبتلایان ایدز است.

تاكید وزارت بهداشت: ایدز، دیگر یك بیماری كشنده نیست

سلامت نیوز:وزارت دادگستری، پیش‌نویس لایحه حفظ كرامت انسانی و حمایت از مبتلایان ایدز در ایران را تهیه كرد.به گفته معاون حقوق بشر وزارت دادگستری، این پیش‌نویس، حاصل یك سال كار مطالعاتی برای جبران عقب‌ماندگی ایران از كشورهای منطقه در زمینه حمایت‌های قانونی اجتماعی از مبتلایان ایدز است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،محمود عباسی، دیروز در مراسم روز جهانی ایدز با اعلام این مطلب، با اشاره به نقص‌های قانونی برای حمایت از این بیماران، بر ضرورت توسعه آموزش و اطلاع‌رسانی و رفع كوتاهی‌ها تاكید كرد و یادآور شد كه تنها راه برون‌رفت از چالش ایدز در كشور، توسعه مشاوره و آموزش به عنوان یك حق شهروندی است تا به این شیوه، تابوی اطلاع‌رسانی و آموزش‌های خودمراقبتی جنسی برای اقلیت‌ها و گروه‌های در معرض خطر و از جمله دانش‌آموزان شكسته و كمرنگ شود.


عباسی در سخنان خود خبر داد كه به دنبال تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، قرار است با همكاری معاونت امور زنان رییس‌جمهوری، از سال جاری، در مدارس یك استان به صورت آزمایشی آموزش‌های خودمراقبتی جنسی آغاز شود و تا پایان سال به مدارس سراسر كشور تسری پیدا كند.


عباسی در تشریح برخی تاكیدات این لایحه ضمن ابراز امیدواری از اینكه بررسی آن هرچه سریع‌تر در دستور كار مجلس قرار بگیرد، گفت: «رفع تبعیض‌های اجتماعی از مبتلایان باید مورد توجه باشد و هیچ‌كس حق ندارد با رفتار و گفتار، فرد مبتلا را مورد توهین قرار دهد و همچنین، هر گونه تبلیغاتی كه حاوی اطلاعات نادرست در این خصوص باشد، ممنوع بوده و هیچ‌كس حق ندارد رسانه و فضای مجازی را جولانگاه خواسته‌های خود قرار دهد.

تمام كودكان مبتلا حق دارند از همه خدمات اجتماعی مانند مدرسه، بهداشت و درمان برخوردار شوند و ‌اگر والدین و متولیان امر ممانعتی از تحصیل آنان كنند جرم‌انگاری و قابل مجازات است.

اسكان و سرپناه هم حق همه مبتلایان ایدز است و جابه‌جایی اجباری آنها از محل سكونت، نقض حقوق آنهاست. همچنین، استخدام و مزایای شغلی برخی مبتلایان ایدز در كشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته كه ‌البته برخی ملاحظات باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود اما محدودیت و تبعیض در استخدام و به‌كارگیری نباید وجود داشته باشد و ممنوعیت منع استخدام و مزایا برای مبتلایان ایدز هم از دیگر تاكیدات این لایحه است.»


در حالی كه اولین شیوع گسترده بیماری مربوط به یكی از زندان‌های كشور در سال‌های پایانی دهه 70 بود، اما به دنبال اجرای برنامه‌های كاهش آسیب اعتیاد از ابتدای دهه 80 برای تمام گروه‌ها و افراد با رفتار پرخطر از جمله زندانیان، دیروز معاون سلامت سازمان زندان‌ها از كنترل شیوع بیماری در تمام زندان‌های كشور خبر داد و اعلام كرد كه حالا، كمتر از یك درصد زندانیان مبتلا به ایدز هستند.

البته كاهش شیوع بیماری در زندان‌ها علاوه بر آنكه مربوط به تاثیر مثبت اجرای برنامه توزیع سوزن و سرنگ یك بار مصرف برای پیشگیری از انتقال بیماری از طریق تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترك بوده، به اجرای برنامه درمان جایگزین با متادون و اجرای آزمایش ایدز در بخش بهداشت و درمان زندان‌ها برای بیماریابی سریع‌تر هم مربوط می‌شود علاوه بر آنكه مهرزاد تشكریان، دوره كوتاه‌مدت محكومیت بیش از 50 درصد زندانیان را در كنترل شیوع بیماری موثر دانست و گفت: «بیش از 50 درصد از زندانیان، كمتر از 90 روز در زندان هستند.

با توجه به آنكه 60 درصد زندانیان، جرایم مواد مخدر دارند، بیش از 126 كلینیك مشاوره بیماری‌های رفتاری در زندان‌های كل كشور فعال است و 50 پزشك درمانگر ایدز نیز در زندان‌ها ارایه خدمات می‌كنند و در سال 97، 213 هزار تست و در سال 98، 158 هزار تست انجام شده است. از سال گذشته هم با كمك وزارت بهداشت، درمان هپاتیت سی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای 130 بیمار آغاز كردیم.»


بنا بر اعلام علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، در حال حاضر حدود 60 هزار بیمار ایدز در كشور، ناشناخته هستند و تا امروز و از سال 1366، 40 هزار و 573 مورد بیمار ایدز در كشور شناسایی و ثبت شده است. رییسی، دیروز و در این مراسم با انتقاد از دخالت مسوولان بی‌اطلاع و ناآگاهی كه طی این سال‌ها، به دلیل اشراف نداشتن به اهمیت اطلاع‌رسانی درباره ایدز، مانع از ارایه آموزش و مشاوره توسط وزارت بهداشت شده‌اند، تاكید كرد:

«من وظیفه شرعی و قانونی خود می‌دانم كه با این پدیده مبارزه كنم و خواهم كرد و هر تاوانی داشته باشد می‌پذیرم، چون باید از مردم حمایت كنیم، البته ما می‌دانیم در ایران و یك كشور اسلامی هستیم و باید در آموزش‌های‌مان، موازین شرعی را رعایت كنیم اما با این حال با تناقض‌های عجیبی در این خصوص روبرو هستیم.

از طرفی بیماریابی ما ضعیف است ولی بیماریابی می‌كنیم، هیاهو می‌كنند كه موارد ایدز پیدا شده و وقتی موارد جدید را پیدا می‌كنیم می‌گویند پس شما چند سال پیش چه می‌كردید؟» رییسی تاكید داشت كه آگاهی‌رسانی و شناسایی سریع بیماران، بهترین و موثرین گام در جلوگیری از انتشار ویروس اچ‌آی‌وی است چون حالا با شناسایی زودهنگام بیمار، این فرد می‌تواند به محض دریافت درمان، مثل باقی مردم كشور، عمر طبیعی داشته باشد.

رییسی در توضیح آخرین وضعیت مبتلایان در ایران گفت: «تخمین می‌زنیم 60 هزار مبتلای ایدز در كشور داشته باشیم در حالی كه تا امروز غیر از این تعداد، 40 هزار و 573 نفر شناسایی شده و از این تعداد هم 21 هزار و 635 نفر زنده هستند. از كل مبتلایان در ایران، 82 درصد مرد و 18 درصد زن هستند و دلیل ابتلا در كل مبتلایان، 60 درصد به دلیل تزریق با وسایل مشترك در مصرف‌كنندگان موادمخدر، 22 درصد از طریق رابطه جنسی و 1.7 درصد از طریق انتقال از مادر بیمار به كودك بوده است.»


محمدمهدی گویا، رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم در این مراسم با اعلام اقدامات لازم برای تدوین پنجمین برنامه استراتژیك مقابله با اچ‌آی‌وی/ ایدز در كشور، تاكید كرد كه ایدز دیگر یك بیماری كشنده و وحشتناك نیست و افراد مبتلا، پس از شناسایی و به شرط درمان، می‌توانند عمر طبیعی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha