یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 285404

«خلیج‌فارس»، این خلیج فراموش شده و بی سرپناه دوباره نه چندباره مورد هجوم لکه های سیاه نفتی و آلودگی های شدید قرار گرفته است، گویی سایه سیاه نفت نمی خواهد دست از سر خلیج نیلگون همیشه فارس بردارد...

سایه سیاه آلودگی نفتی بر سر خلیج‌ فارس!

سلامت نیوز: «خلیج‌فارس»، این خلیج فراموش شده و بی سرپناه دوباره نه چندباره مورد هجوم لکه های سیاه نفتی و آلودگی های شدید قرار گرفته است، گویی سایه سیاه نفت نمی خواهد دست از سر خلیج نیلگون همیشه فارس بردارد...

به گزارش سلامت نیوز، مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آلودگی‌ نفتی اخیر در خلیج فارس عنوان کرد: اول آذرماه از طریق تصاویری که توسط سازمان منطقه ای حفاظت محیط زیست دریایی (راپمی) در اختیار ما قرار داده شده است متوجه این آلودگی شدیم و همچنین از سوی اداره بندر و فلات قاره به ما اعلام شد.

فرهاد قلی نژاد توضیح داد: این آلودگی به علت شکستگی یکی از خطوط انتقال نفت سکوی نفتی ابوذر ایجاد و باعث آلودگی وسیع با حجم ۱۵ مایل در عرض ۱۰۰ متر -اعلام شده توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر- شده بود.

وی افزود: از همان روز اول بحث نشت یابی و مهار آغاز شده بود و تقریبا ۳ روز پیش اعلام کردند که نشت‌یابی آلودگی تمام شده و محل شکستگی نیز ترمیم شده است و ما نیز در پایش هوایی که روز پنجشنبه با همکاری و به همراه اداره بندر داشتیم دریافتیم که موضوع صحت دارد و نشت یابی پایان پذیرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: در دو سه روز اخیر نیز عملیات پاکسازی دریا آغاز شده و تا امروز هم ادامه داشته و طبق اعلامی که به ما کردند در بحث امکانات و بحث های مهار تا یک دو روز آینده لکه مذکور کاملا پاکسازی خواهد شد که منتظر اعلام اداره بندر در زمینه پاکسازی نهایی لکه هستیم.

قلی نژاد خاطرنشان کرد: تا روز گذشته که سواحل را رصد کرده ایم، هیچگونه آلودگی نفتی به سواحل بوشهر، خارگ، و یا گناوه و دیلم نرسیده است و در این خصوص گزارشی نداشته ایم. امیدواریم که با اقداماتی که انجام می شود موردی در خلیج فارس نداشته باشیم.

این مسئول در پاسخ به موضوع مطرح شده در رسانه ها مبنی بر گسترش دامنه آلودگی نفتی تا ۲۴ مایل تاکید کرد: ما این موضوع را تایید نمی کنیم، در این مطالب گفته شده بود که سواحل هم آلوده شده اما خوشبختانه ما تا امروز هیچ گزارشی مبنی بر نفوذ آلودگی به سواحل نه در خارگ و نه در گناوه نداشته ایم.
 

وی با اشاره به رخ دادن آلودگی‌های نفتی مکرر در خلیج فارس بیان کرد: در موارد قبلی نیز هم پیگیری حقوقی در حال انجام است و هم اینکه خسارت برآورد شده و پیگیر مطالبه خسارت های وارده به دریا و آبزیان هستیم. در عین حال و در این راستا به شرکت نفت - فلات قاره- اعلام کردیم که باید برنامه تعویض خطوط و نوسازی خطوط انتقال را ارائه دهند و همچنین اعلام شد که باید نوسازی خطوط انجام گرفته و پیشگیری لازم انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: علاوه بر این مطابق مشاهدات ما در منطقه امکانات برای مقابله با این حوادث کافی نیست، به همین خاطر تشخیص آلودگی چند روزی طول می کشد و یا انجام نشت یابی ها مدت زمان زیادی طول می کشد؛ به همین خاطر ما شاهد هستیم معمولا آلودگی که می تواند با امکانات بهتر و یا مناسب تری در روزهای اولیه مهار بشود ادامه پیدا می کند تا اینکه به سواحل می رسد.

فرهاد قلی نژاد اظهار کرد: ما برای این دسته آلودگی ها پیگیری های لازم را انجام می دهیم و برای این مورد نیز قطعا خسارت های دریا را برآورد کرده و همچنین پیگیری های قضایی در مقابل این آلودگی را طبق قوانینی که در کشور وجود دارد انجام خواهیم داد. منتها این سوال باید از فلات قاره نیز پرسیده شود که واقعا برنامه آنها چیست؟ رسانه ها و مردم باید به این موضوع ورود کنند چرا که محیط زیست مسئله بسیار مهمی است.

وی تاکید کرد: در بسیاری از موارد ارگان های دولتی و نهادهای مختلف متولی احداث آبشیرین کن ها، معادن و یا سایر مواردی که می تواند خطراتی برای محیط زیست و دریا داشته باشد از ما استعلام نمی کنند و بعضا به لحاظ پیگیری های حقوقی از طریق نفت و یا نهادهای دیگر دچار مشکل هستیم. محیط زیست به تنهایی نمی تواند در این مسائل ورود کند و یا مسئولیت این موارد را بر عهده بگیرد و سایر متولیان نیز پاسخگوی وضع موجود نیستند.

احتمال توسعه دامنه آلودگی

سیاوش ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر هفته گذشته در این خصوص گفته بود: بنا بر گزارش های دریافتی مبنی بر آلودگی نفتی در دریا از محل خط لوله انتقال نفت (مربوط به سکوی نفتی ابوذر تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره منطقه خارگ) در ۸ مایلی غرب جزیره خارگ بلافاصله شناورهای قیام و ناجی ۹ اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به محل وقوع آلودگی اعزام و عملیات پاکسازی آلودگی نفتی سواحل جزیره خارگ (آب‌های خلیج فارس) آغاز شد. اما شدت آلودگی به گونه‌ای است که مهار آن توسط اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر و شرکت نفت فلات قاره امکان پذیر نبوده و احتمال توسعه دامنه آلودگی ایجاد شده وجود دارد.


خلیج فراموش شده و بی سرپناه!

این دست آلودگی ها همواره خلیج فارس را مورد تهدید قرار داده و سایه سیاه آلودگی و مخاطرات نفتی و اثرات منفی صنایع، دریا و آبزیان و محیط زیست را مورد هجوم خود قرار داده است. باید دید آیا وزارت نفت در نهایت تن به نوسازی خطوط و حل مشکل فرسودگی خطوط انتقال خواهد داد و یا دوباره در روزهای آینده و مکرر همانطور که پیش از این دیدیم، شاهد آلودگی های دیگر و پاکسازی های دیگر در نقاط مختلف خلیج فارس، این خلیج فراموش شده و بی سرپناه خواهیم بود.

همانطور که مریم قائمی، رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس پیش از این به ایسنا گفته بود علاوه بر اینکه نام خلیج فارس برای همه ما مهم بوده و صیانت از این نام برای ما خیلی با ارزش است اما این احساسی شدن و واکنش به نسبت به تغییر نام به تنهایی نمی تواند به حفظ نام خلیج فارس کمک کند، در واقع حساسیت ما نباید صرفاً به تلاش برای حفظ نام خلیج فارس محدود بشود بلکه حساسیت های ما باید به سمت حفظ حیات دریا و محیط زیست آن معطوف شود. چون ما اگر فقط به نام خلیج فارس اکتفا کنیم و محیط زیست آن را رها کنیم و روز به روز با مشکلات و مخاطرات بیشتری روبرو شود در آینده خلیج فارسی نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha