كودكان، سالمندان، افرادی كه سابقه انجام ورزش نداشته و به یكباره در محیط گرم، فعالیت شدید بدنی انجام می‌دهند ممكن است دچار گرمازدگی ‌شوند.

سلامت نیوز : كودكان، سالمندان، افرادی كه سابقه انجام ورزش نداشته و به یكباره در محیط گرم، فعالیت شدید بدنی انجام می‌دهند ممكن است دچار گرمازدگی ‌شوند.
آرزو دهقانی كارشناس آموزش اورژانس كشور گفت: گرمازدگی حالتی است كه در آن سیستم تنظیم گرمای بدن به علت قرارگرفتن در دمای بالا، از كار می‌افتد و گرمازدگی معمولا در محیط بسیار گرم و مرطوب و یا درصورت فعالیت بدنی سنگین رخ می‌دهد كه در این حالت بدن قادر به تعدیل دما نخواهد بود و دمای بدن بسیار بالا رفته و به ارگان‌های حیاتی آسیب می رساند.
وی در ادامه گفت: در هنگام گرمازدگی مقدار زیادی آب و نمك همراه عرق دفع شده و ایجاد ضعف می‌كند و در مواردی كه بدن فرد می‌تواند دمای طبیعی را به مدت طولانی حفظ كند، خستگی گرمایی منجر به گرمازدگی می‌شود.
آرزو دهقانی گفت: علائم گرمازدگی شامل افزایش دمای بدن، پوست خشك، گشاد شدن مردمك چشم، افزایش تنفس، سردرد، گیجی و در نهایت عدم هوشیاری است .
وی با بیان اینكه هدف از درمان گرمازدگی، كاهش سریع دمای بالای بدن طی یك عملكرد كنترل شده است، ابراز داشت: كودكان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و نارسایی قلبی مادرزادی و اختلالات پوستی بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.
به گفته وی، داروهای آتروپین، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها، داروهای قلبی و داروهای مربوط به پاركینسون در دمای بدن اختلال ایجاد كرده و منجر به گرمازدگی می شوند.
كارشناس آموزش اورژانس كشور اظهار داشت: دویدن و دوچرخه‌سواری در مسافت طولانی در اماكنی كه رطوبت هوا بالا است نیز، احتمال بروز گرمازدگی را بیشتر خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha