با آغاز فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا رعایت نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس این بیماری اهمیت بسیاری پیدا می‌کند و این اهمیت به ویژه زمانی که در سفر باشید و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی سخت‌ باشد، برجسته‌تر خواهد بود.

توصیه‌های آنفلوآنزایی به مسافران

سلامت نیوز:با آغاز فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا رعایت نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس این بیماری اهمیت بسیاری پیدا می‌کند و این اهمیت به ویژه زمانی که در سفر باشید و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی سخت‌ باشد، برجسته‌تر خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، خطر قرار گرفتن در معرض آنفلوآنزا در طول مسافرت تا حدودی به زمان مسافرت و مقصد آن بستگی دارد.
در نیمکره شمالی کره زمین، فصل آنفلوآنزا می‌تواند از اوایل ماه اکتبر (نیمه اول مهر ماه) آغاز شود و تا اواخر آوریل یا ماه مه (اوایل اردیبهشت) ادامه داشته باشد. در مناطق معتدل نیمکره جنوبی، فعالیت آنفلوآنزا به طور معمول در طول‌ ماه‌های آوریل تا سپتامبر (فروردین تا شهریور) رخ می‌دهد. در مناطق استوایی نیز فعالیت آنفلوآنزا در تمام طول سال رخ می‌دهد.


مسافران در نیمکره شمالی و جنوبی ممکن است طی ماه‌های خارج از موارد ذکر شده نیز به خصوص هنگام مسافرت به عنوان بخشی از گروه‌های بزرگ گردشگری برای مثال با کشتی‌های گردشگری که ممکن است افراد مختلفی از نقاط مختلف جهان در آن حضور داشته باشند، به ویروس آنفلوآنزا مبتلا شوند.


در ادامه نکاتی در مورد آنفلوآنزا که به هنگام سفر رعایت آن‌ها ضروری است به نقل از سایت "lcmhealth news" آورده شده است:


- ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا پیش از سفر
مرکز کنترل و پیشگیری از امراض ایالات متحده (CDC) توصیه می‌کند همه افراد شش ماهه و بالاتر به طور سالانه واکسن آنفلوآنزا را ترجیحاََ در ابتدای پاییز و پیش از آغاز فصل سرما تزریق کنند.
هم‌چنین افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت نکرده اما قصد سفر به مناطقی را دارند که این ویروس در آن شیوع دارد، باید این واکسن را زده و از خود در برابر ویروس آنفلوآنزا محافظت کنند. این امر به ویژه برای افرادی در معرض خطرِ عوارض ناشی از آنفلوآنزا بسیار مهم است.
لازم به ذکر است واکسن آنفلوآنزای مورد استفاده در نیمکره شمالی معمولاً در برابر ویروس‌های اصلی که در سایر نقاط جهان شیوع دارند از افراد محافظت می‌کند. هم‌چنین توجه داشته باشید افراد باید حداقل دو هفته پیش از سفر واکسینه شوند، چرا که دو هفته طول می‌کشد تا ایمنی واکسن پس از واکسیناسیون ایجاد شود.
در مورد مزایای واکسیناسیون پیش از سفر تابستانی برای افرادی که قبلاً طی دوره شیوع آنفلوآنزا واکسینه شده بودند، اطلاعاتی در دسترس نیست، بنابراین تجدید واکسیناسیون برای این افراد توصیه نمی‌شود.
به خاطر داشته باشید واکسن آنفلوآنزا که برای فصل فعلی یا آتیِ شیوع تولید می‌شود، معمولاََ در ژوئن (خرداد) بعدی منقضی می‌شود. پس از انقضای واکسن‌ها، اغلب تا زمان نزدیک شدن آغاز فصل شیوع در پاییز، این واکسن در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود.
هم‌چنین حتی اگر واکسن فصل قبل را پیش از سفر در ماه‌های تابستان دریافت کرده باشید، باید واکسن جدید آنفلوآنزا را که در پاییز یا زمستان می‌آید، دوباره تزریق کنید.


- ابتلا به آنفلوآنزا پیش از سفر
اگر به علائم بیماری آنفلوآنزا مبتلا هستید، نباید سفر کنید. این علائم شامل تب، سرفه، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، درد عضلات یا بدن، سردرد و خستگی است. ممکن است برخی از افراد استفراغ و اسهال نیز داشته باشند که البته این علامت در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. توجه به این نکته مهم است که همه مبتلایان به آنفلوآنزا تب ندارند.
اگر بیمار هستید، حداقل ۲۴ ساعت بعد از آن که دیگر تب نداشته باشید یا علائم تب بدون استفاده از داروهای کاهش دهنده تب مانند استامینوفن در شما از بین رفته، در خانه بمانید و استراحت کنید.
پیش از سفر نیز فعالیت فعلی آنفلوآنزا را در مقصدِ سفر خود بررسی کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا اطلاعات مکرر در مورد فعالیت آنفلوآنزای فصلی را در سراسر دنیا ارائه می‌دهد.


- ابتلا به آنفلوآنزا در طول سفر
در طول سفر، دستورالعمل‌های محلی در مورد آنفلوآنزا را دنبال کنید و عادت‌های سالم را تمرین کنید.
 به اطلاعیه‌های دولت محلی در مقصد سفر خود توجه کنید و وضعیت بهداشت و امنیت محلی را رصد کنید.
محدودیت‌های حرکتی و توصیه‌های پیشگیری را دنبال کنید.
دست‌های خود را به طور مرتب با صابون و آب تمیز به ویژه بعد از سرفه یا عطسه بشویید. زمانی که صابون در دسترس نبوده و دست‌ها به وضوح کثیف نیستند، از ضدعفونی‌کننده دست الکلی با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید.
هنگام سرفه یا عطس، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید و دستمال مورد استفاده را درون سطل زباله بگذارید. اگر دستمال در دسترس شما نیست، درون قسمت بالایی آستین‌های خود سرفه یا عطسه کنید، نه در کف دست‌هایتان.
از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.
انتظار می‌رود بیشتر افراد مبتلا به آنفلوآنزا بدون نیاز به مراقبت‌های پزشکی بهبود یابند. اما اگر بیماری شدید باشد یا در معرض خطر عوارض آنفلوآنزا باشید حتما برای مراقبت‌های پزشکی به متخصص مراجعه کنید.


- ابتلا به آنفلوآنزا بعد از سفر
به مدت یک هفته بر وضعیت سلامت خود نظارت دقیق داشته باشید. اگر علائم آنفلوآنزا در شما مشاهده شد، در صورت شدید بودن به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha