دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
کد خبر: 285473

جذب ضعیف سدیم یا از دست دادن بیش از حد آن به دلایلی مانند تعریق بیش از حد، جایگزینی مایعات را حتی اگر فرد به میزان کافی آب مصرف کند، دشوار می سازد.

آبرسانی به بدن و ۵ اشتباه رایج!

سلامت نیوز: جذب ضعیف سدیم یا از دست دادن بیش از حد آن به دلایلی مانند تعریق بیش از حد، جایگزینی مایعات را حتی اگر فرد به میزان کافی آب مصرف کند، دشوار می سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، نوشیدن آب به میزان کافی یکی از ارکان اصلی حفظ کیفیت خوب زندگی و پرهیز از ابتلا به بیماری است. اگرچه افراد بسیاری این حقیقت را نادیده گرفته و اشتباهاتی در آبرسانی به بدن خود انجام می دهند، مصرف مایعات، به ویژه آب، برای ارائه عملکرد درست اندام های مختلف ضروری است.

به گزارش "استپ تو هلث"، زمانی که بدن با کم آبی مواجه است با ارائه نشانه هایی از نارسایی در عملکردهای خود خبر می دهد. این شرایط می تواند به مشکلات جسمانی و روانی بسیاری منجر شود. باید به این نکته توجه داشت که افزون بر نوشیدن آب کافی، هیدراته نگه داشتن بدن به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که افراد بسیاری معمولا آنها را فراموش می کنند.

نظارت بر میزان مصرف سدیم

یکی از توصیه های اصلی پزشکان است. یک رژیم غذایی سرشار از این ماده معدنی می تواند موجب بروز مشکلات مزمن مانند احتباس مایع و پرفشاری خون شود.

اما این به معنای آن نیست که سدیم دشمن سلامت انسان است و باید به طور کامل از رژیم غذایی روزانه حذف شود. بدن برای ارائه برخی عملکردهای خود به این ماده معدنی نیاز دارد و میزان بیش از حد کم آن نیز می تواند موجب آثاری ناخوشایند شود.

جذب ضعیف سدیم یا از دست دادن بیش از حد آن به دلایلی مانند تعریق بیش از حد، جایگزینی مایعات را حتی اگر فرد به میزان کافی آب مصرف کند، دشوار می سازد.

شرایطی مانند گرما و رطوبت اهمیت مصرف مایعات و سدیم به میزان کافی را بیشتر می کنند.

مصرف بیش از حد آب

در شرایطی که مصرف ناکافی آب می تواند به کم آبی بدن منجر شود، نوشیدن بیش از حد آب نیز می تواند آثار منفی خاص خود را به همراه داشته باشد.

مصرف بیش از حد آب یا مصرف بیش از حد از هر مایع دیگر می تواند فشار کار دستگاه ادراری را افزایش داده و خطر مشکلات التهابی و عفونت ها را افزایش دهد.

بدن انسان برای پردازش میزان بیش از حد از هر چیزی حتی مایعی مفید مانند آب آماده نشده است. میزان کافی آب مصرفی انسان به عوامل مختلفی مانند سن، وزن بدن، عادات، و آب و هوا بستگی دارد.


سطوح ناکافی منیزیم و پتاسیم

افرادی که ورزش یا فعالیت های بدنی دیگر که به مصرف انرژی زیاد نیاز دارد، انجام می دهند باید به سطوح منیزیم و پتاسیم موجود در بدن خود توجه داشته باشند.

این مواد معدنی نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن بدن و سلامت عضلانی ایفا می کنند. کمبود منیزیم و پتاسیم در بدن می تواند در تامین آب مورد نیاز سلول ها و تعادل در سطوح الکترولیتی اختلال ایجاد کند.

اگر با کمبود هر یک از این مواد معدنی مواجه هستید، احتمال این که گرفتگی های عضلانی، درد و دیگر علائم کم آبی بدن را تجربه کنید بیشتر خواهد بود.

به طور کلی، مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات، حبوبات، و غلات کامل برای تضمین دریافت و جذب پتاسیم و منیزیم به میزان کافی توصیه شده است.


مصرف نوشیدنی های شیرین

افراد بسیاری فکر می کنند که مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار یا آبمیوه های پاکتی می تواند به تامین آب مورد نیاز بدن آنها کمک کند. اگرچه این قبیل نوشیدنی ها می توانند به کاهش تشنگی انسان کمک کنند، اما مواد موجود در آنها برای سلامت بدن انسان چندان مفید نبوده و حتی می توانند مضر باشند.

این نوشیدنی ها سرشار از شکر و ترکیبات شیمیایی افزوده هستند که به جای آبرسانی به سلول ها می توانند موجب کم آبی بدن نیز شوند.

همچنین، آنها فاقد مواد مغذی هستند. اگرچه در تولید برخی محصولات ممکن است از میوه استفاده شود، اما خواص مشابه با میوه یا آبمیوه های تازه را ارائه نمی کنند.

بسیاری از نوشیدنی های شیرین حاوی مواد تحریک کننده هستند که می توانند اثر نامطلوبی بر سلامت انسان داشته باشند.


عدم توجه به نشانه های بدن

گاهی اوقات، شما ممکن است فکر کنید که به میزان کافی آب مصرف کرده و بدن خود را هیدراته نگه می دارید، اما در واقعیت شرایط به گونه دیگری است. عوامل بسیاری وجود دارند که در این فرآیند نقش دارند و جای شگفتی نیست که به واسطه آنها و برخی لغزش ها می توانید با کم آبی بدن مواجه شوید.

به رغم سیگنال های بسیاری که بدن ارسال کرده و از بروز مشکل خبر می دهد، شما ممکن است به آنها توجه نکرده یا پیامی را که بدن تلاش می کند انتقال دهد را درک نکنید.

با پیشرفت و وخیم‌تر شدن شرایط ممکن است در نهایت زمانی متوجه مشکل اصلی شوید که دیگر دیر شده و آسیبی چشمگیر شکل گرفته است.

علائمی مانند تغییر در الگوهای دفع ادرار یا عفونت های ادراری می توانند نشانه ای از مصرف ناکافی مایعات و الکترولیت ها باشند. از علائم دیگر می توان به سردرد، احساس تشنگی، و گرفتگی های عضلانی اشاره کرد.

همچنین، برخی افراد ممکن است افت ضربان قلب و غش را تجربه کنند.

در صورت مواجهه با این قبیل علائم، مصرف یک نوشیدنی ورزشی در جرعه های کوچک اما مکرر می تواند به بهبود شرایط کمک کند.

پس از آن، شما باید یک برنامه متوسط و تدریجی برای تامین آب مورد نیاز بدن را دنبال کنید و نباید معده خود را با آب فراوان پر کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر ورزش یا فعالیت های بدنی سخت که نیازمند مصرف انرژی زیاد هستند، انجام می دهید، باید برنامه تامین آب مورد نیاز بدن خود را تقویت کرده تا از هیدراته نگه داشتن بدن اطمینان حاصل شود. همچنین، شرایطی مشابه در مورد برخی انواع بیماری ها صادق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha