رییس انجمن حمایت از بیماران اسكیزوفرنی با اشاره به اینكه بیماران مزمن روانی به ‌شدت مشكل دارویی دارند، گفت: این بیماران ماهانه تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارو دارند و اگر به آنها دارو نرسد، بیماری‌شان عود می‌كند.

بالا بودن هزینه دارو برای بیمار اعصاب و روان

سلامت نیوز:رییس انجمن حمایت از بیماران اسكیزوفرنی با اشاره به اینكه بیماران مزمن روانی به ‌شدت مشكل دارویی دارند، گفت: این بیماران ماهانه تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارو دارند و اگر به آنها دارو نرسد، بیماری‌شان عود می‌كند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «طیبه دهباشی» گفت: تمام بیماران ما در انجمن احبا از كار افتاده محسوب می‌شوند. بهزیستی تنها از بیماران شدید و از كار افتاده حمایت می‌كند. اغلب بیماران هزینه داروی خود را ندارند و اگر داروی بیمار اعصاب و روان قطع شود، بیماری عود می‌كند، اما بیماران وقتی نیاز به معیشت روزانه دارند نمی‌توانند یارانه را برای درمان هزینه كنند و مسلما آن پول را برای خرید نان یا غذا كه واجب‌تر است، هزینه می‌كنند.

مدیرعامل انجمن احبا ضمن تاكید بر مشكلات جدی دارویی بیماران اعصاب و روان گفت: بعضی بیماران باید داروی خارجی مصرف كنند. واقعیت این است كه برخی دارو‌های داخلی تاثیردرمانی بر بیماران ندارد. طبق اظهارات مددكاران ما، بیماران از ۲۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان ماهانه هزینه دارو دارند. اگر به این بیماران این هزینه پرداخت نشود، داروی خود را قطع می‌كنند. حتی گاهی با كمك انجمن است كه بیماران داروهای ایرانی را با دفترچه می‌خرند، داروهایی كه معادل 30 هزار تومان است.


او در ادامه افزود: در هزار پرونده‌ای كه در انجمن احبا داریم، بیماران به ‌شدت مشكلات دارویی دارند. داروهای خارجی یا نیست‌ یا اگر هست هزینه بسیار بالایی دارد. بیماران گزارش می‌دهند كه برخی داروهای داخلی تاثیر درمانی ندارند، همین نكته از سوی پزشكان ما گوشزد می‌شود، آنها برای برخی دارو‌ها بر مصرف خارجی آنها تاكید دارند. بیماری با مصرف داروی خارجی كنترل می‌شود و داروی داخلی بیماری‌ او را كنترل نمی‌كند و متاسفانه داروهای خارجی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌دهند.


دهباشی در ارتباط با مشكلات بیمارستانی بیماران مزمن روانی گفت: در خدمات بستری بیماران مزمن روانی نیز گلایه پرسابقه محدودیت پذیرش همچنان پا برجاست. بیمارستان‌های اعصاب و روان بیماران را بیش‌ از ۵۷ روز بستری نمی‌كنند. برخی بیماران كه نیاز شدید به بستری دارند، باید بعد از دو ماه مرخص ‌شوند تا بعد از یك هفته بتوانند پذیرش دوباره بگیرند. همچنین بیماران، بیش از دو بار در سال نمی‌توانند بستری شوند. در حالی كه یك بیمار جسمی اگر لازم باشد، برای ۱۲ ماه تخت بیمارستان را اشغال می‌كند.


مدیرعامل احبا در ارتباط با مشكلات بیمه‌ای بیماران اعصاب و روان اظهار كرد: همچنین بیماران اعصاب و روان در زمینه بیمه‌های تكمیلی مشكل دارند. شاید بیمارانی كه بیمه شركت نفت یا ارتش باشند، بتوانند از امتیازات بیمه تكمیلی برای اعصاب و روان استفاده كنند، اما در اساسنامه بیمه‌های دیگر ذكر شده است كه بیماری‌های اعصاب و خودكشی را شامل نمی‌شود، در حالی كه عموما دلیل خودكشی‌ها بیماری افسردگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha