استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شیوع زودرس بیماری آنفلوانزا در پاییز امسال اشاره کرد و با اشاره به همه‌گیری بیماری آنفلوانزا در مناطق مختلف کشور، درباره عوارض احتمالی تزریق واکسن این بیماری توضیح داد.

آیا واکسن آنفلوانزا عوارضی جانبی دارد؟

سلامت نیوز:استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شیوع زودرس بیماری آنفلوانزا در پاییز امسال اشاره کرد و با اشاره به همه‌گیری بیماری آنفلوانزا در مناطق مختلف کشور، درباره عوارض احتمالی تزریق واکسن این بیماری توضیح داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر مسعود مردانی  افزود: وزارت بهداشت همه‌گیری بیماری آنفلوانزا را در کشور اعلام و از افراد در معرض خطر درخواست کرد که در صورت در دسترس بودن واکسن نسبت به تزریق آن اقدام کنند و همچنین با رعایت اصول بهداشتی از ابتلا به بیماری جلوگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون تعداد قابل توجهی در کشور به این بیماری مبتلا شدند، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری بیماری آنفلوانزا تاکنون حدود ۵۶ نفر براثر ابتلا این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.


آیا واکسن آنفلوانزا عوارض جانبی دارد؟
وی در پاسخ به سوال که آیا واکسن عوارضی برای افراد دارد؟ گفت: اصولا واکسن بدون عارضه در دنیا وجود ندارد، اما عوارض واکسن آنفولانزا بسیار اندک بود و در حد تب مختصر، قرمزی دست یا درد در محل تزریق است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: عوارض بسیار اندک این واکسن در مقابل مزایایی فراوان آن چیزی نیست و تزریق واکسن این بیماری نباید تحت‌الشعاع این موضوع قرار گیرد.

وی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه این واکسن می‌تواند سندرم گیلن باره برای افراد ایجاد کند، ادامه داد: این احتمال بسیار ناچیز بوده اما در صورت ابتلا به آنفلوانزا، علاوه بر آسیب‌های دیگر، با درصد بالاتری در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.


آنفلوانزا با ترزیق واکسن قابل پیشگیری است
این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه بیماری آنفلونزا با تزریق واکسن قابل پیشگیری است، گفت: اگر فرد بیماری زمینه‌ای یا کاهش‌دهنده سیستم ایمنی بدن نداشته و واکسن خود را تزریق کرده باشد و مراقبت‌های بهداشتی را به عمل آورد، دچار عوارض این بیماری نخواهد شد.

وی ادامه داد: هرچند بروز آنفلوانزا و عوارض آن اجتناب‌ناپذیر است اما با اقداماتی نظیر تزریق واکسن و رعایت بهداشت می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری یا از شدت بیماری کم کرد، با رعایت این موارد سلامت افراد تهدید جدی نمی‌شود.


افراد در معرص خطر واکسن آنفلوانزا بزنند
این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد که افراد در معرض خطر در صورت دسترس بودن واکسن آنفلوانزا، حتما نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

وی گفت: افراد بالای ۶۵ سال، کودکان شش ماه تا شش سال، مادران باردار، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، مبتلایان به ایدز، دیابت، سرطان، آسم، فشارخون، افراد پیوندی، مبتلایان به همودیالیز، کادر پزشکی یا کسانی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند از جمله افراد در معرض خطر این بیماری هستند که باید واکسن بزنند.
مردانی ادامه داد: هرچند توصیه متخصصان به مردم تزریق واکسن در ماه‌های مهر و آبان است اما افراد در معرض خطری تابه‌حال واکسن را نزدند، در صورت دسترس بودن واکسن، حتما نسبت به این کار اقدام کنند.


فضای مجازی معمولا اطلاعات نادرست در اختیار مردم قرار می‌دهد 
وی ادامه داد: در فضای مجازی معمولا اطلاعات نادرست در مورد این واکسن منتشر می‌شود که سبب گمراهی مردم شده است، برخی افراد در فضای مجازی بر علیه واکسن صحبت‌هایی کردند که اصلا پایه و اساس علمی ندارد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر اطلاعات صحیح به مردم داده شود و به عبارتی راه درست را به مردم نشان بدهیم، مطمئنا مردم به جای چاه، راه را انتخاب خواهند کرد.

وی به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع اشاره کرد و گفت: اصحاب رسانه، استادان دانشگاه، پزشکان و پرستاران، روحانیون و والدین می‌توانند در این زمینه راهگشا باشند.


مردانی افزود: امسال سرما مقداری زودتر آغاز شده و ما انتظار وقوع بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی فوقانی و آنفلوانزا را در اوایل زمستان یا اوسط پاییز داشتیم اما اوایل پاییز با کاهش دما با شیوع غیرمنتظره بیماری آنفلوانزا مواجه شدیم.

وی افزود: با این وضعیت که رخ داد، موارد جدید بیماری رو به افزایش است و به طریقی که از حد معمول و انتظار ما بالاتر رفت، هم‌زمان موارد بستری به علت عفونت دستگاه‌های تنفسی مانند ریه و پنومونی (سینه پهلو) در بیمارستان افزایش یافته است.
این متخصص عفونی بیان داشت: مراجعات مردم به کیلنیک‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌ها برای مداوای بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی فوقانی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی و گلودرد افزایش یافته و عده‌ای هم به دلیل شدت بیماری در بیمارستان بستری شدند.

وی به علائم این بیماری اشاره کرد و گفت: شروع ناگهانی تب (بالای ۳۹ درجه) و همراه شدن با بدن درد از جمله علائم آنفلوانزا است که مردم در صورت مشاهده آنها به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha