دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 28555
سلامت نیوز : پوكی استخوان نوعی بیماریی است كه معمولا افراد بزرگسال به آن مبتلا می شوند، هر چند مصرف غذاهای مختلف می تواند در پیشگیری از بروز این عارضه موثر باشد اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید به عنوان ساده ترین راه مقابله با این بیماری شناخته شده است.
 
به گزارش ایرنا، به گفته پزشكان، ویتامین دی برای سلامت استخوان ها ضروری است و این ویتامین در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب در بدن تولید می شود. ویتامین دی به افزایش جذب فسفر و كلسیم از روده‏ها و كاهش دفع از كلیه به متابولیسم استخوان‏ها كمك می‏كند.
منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات، ماهی ساردین و شیر? نور آفتاب است، بطوری كه 10 تا 20 دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب? نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می‏كند، كمبود این ویتامین باعث پوكی استخوان در كهنسالی به ویژه در زنان می شود.
دریافت ویتامین دی و كلسیم در حقیقت باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات در افراد كهنسال می‏شود. همچنین ویتامین دی باعث پیشگیری از بروز بیماری‏هایی مانند راشیتیسم در كودكان? استئومالاسی در بزرگسالان و پوكی استخوان در كهنسالی می‏شود. همچنین این ویتامین به رشد و استحكام استخوان‏ها و رشد سلول ها كمك زیادی می‏كند.
نیاز روزانه برای این ویتامین برای هر فرد بالغ 10 میكروگرم یا حداكثر دو هزار واحد در روز است.
از عوارض مصرف كم ویتامین دی در دوران كودكی بیماری راشیتیسم است كه به علت كمبود كلسیم و فسفر در زمان رشد استخوان‏ها? استخوان‏های فرد دارای املاح كمی خواهد بود و نخواهد توانست وزن فرد را تحمل كند و در نتیجه انحنا خواهد یافت.
در دوران بزرگسالی نیز فقر این ویتامین در بدن باعث بوجود آمدن بیماری استئومالاسی (كاهش تراكم استخوانی) می‏شود.اما تابش اشعه ماورا بنفش به پوست انسان باعث می‏شود كه ماده‏ای به نام هیدروكلسترول با طی مراحلی در بدن و در كلیه به ویتامین دی تبدیل شود.
افراد با پوست روشن‏تر نسبت به تیره‏ترها می‏توانند در مدت كمتری با ایستادن در زیر آفتاب، نیاز خود به این ویتامین را تامین كنند.
متخصص تغذیه به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: استفاده از مواد غذایی غنی شده در جذب ویتامین دی در بدن و سلامت استخوان ها، بسیار مهم است.
شهریار اقتصادی گفت: عدم دسترسی مناسب به نور مستقیم آفتاب به ویژه در گروه زنان و دختران باعث شده تا كمبود ویتامین دی در بدن این افراد، بیش از گذشته پررنگ شود.
شهریاری با بیان این كه بانوان باردار، زنان شیرده و كودكان بیش از بقیه افراد نیازمند ویتامین دی هستند، گفت: كمبود این ویتامین در بدن باید از طریق نور آفتاب جبران شود اما برخی از مسایل فرهنگی، مانع از انجام این كار شده است.
وی افزود: برخی خرده فرهنگ ها سبب شده تا افراد نتوانند به صورت مطلوبی در معرض نور آفتاب قرار گیرند و به آن دسترسی داشته باشند.
شهریاری گفت: كمبود این ویتامین، كمبودهای دیگری مانند كلسیم و مشكلات استخوانی را نیز برای انسان به همراه دارد كه این موارد امروزه تبدیل به یك مشكل بهداشتی شده است.
به گفته وی، استفاده از مواد غذایی غنی شده و مملو از كلسیم، ‌مكمل ها و شیر می تواند جایگزین های مناسبی برای نور آفتاب و جذب ویتامین دی در بدن انسان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha