هم‌اکنون روزانه حدود 5 هزار و 400 تا 5هزارو 600 تن پسماند در سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که نسبت به چند سال اخیر، حدوداً 2 هزار و 500 تن کاهش داشته است.

بوی نامطبوع تهران از آراد کوه بود؟

سلامت نیوز:هم‌اکنون روزانه حدود 5 هزار و 400 تا 5هزارو 600 تن پسماند در سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که نسبت به چند سال اخیر، حدوداً 2 هزار و 500 تن کاهش داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، شهرداری تهران در دوره جدید، اما به سراغ طرحی رفته تا پسماند را از مبدأ کاهش دهد. طرحی که هم‌اکنون در اغلب کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا اجرا می‌شود و یک مدل جهانی است.

در این طرح با کاهش پسماند از مبدأ، زباله‌هایی که قابلیت دارند، بازیافت شده و از پسماندهای آلی نیز کمپوست به‌دست می‌آید تا زباله‌ای برای دفن باقی نماند. آن میزان زباله‌های باقیمانده که برای بازیافت مناسب نیستند هم از طریق زباله‌سوزها، سوزانده می‌شوند.

در این طرح شهرداری تلاش می‌کند به جای گسترش فضای دفن و احیاناً پیدا کردن محلی جایگزین برای حمل زباله‌ها، زباله‌ای را دفن نکند. دفن زباله‌ها علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع و تولید شیرابه در محل، یک روش کاملاً قدیمی و غیربهداشتی محسوب می‌شود که در اغلب نقاط دنیا منسوخ شده است، در تهران اما مجتمع آرادکوه که تقریباً بیش از 50 سال سن دارد، همچنان میزبان هزاران تن زباله روزانه تهرانی‌هاست.آیا طرح کاپ هم‌اکنون درحال اجراست؟ جواب علیپور به این سؤال مثبت است.

ساختمان‌های اداری، تجاری، بلندمرتبه و شهرک‌های مسکونی درحال حاضر از مخازن ویژه‌ای استفاده می‌کنند که حتی در ظاهر، شکل‌شان با مخازن امروزی متفاوت است. هر سطل زباله دارای دو مخزن ویژه زباله‌های‌تر و خشک است که ساکنین با آموزش‌هایی که دیده‌اند، زباله‌ها را در همان مبدأ به‌صورت تفکیک شده، رها می‌کنند.

گام بعدی در اجرای این طرح، ساختمان‌های مسکونی است و در مرحله سوم بتدریج تمام مخازن آزاد سطح شهر جمع‌آوری می‌شود، این اقدام البته دو تا سه سال زمان می‌برد. مخازن جدید برخلاف مخازن فعلی دارای درهای بسته هستند واین‌طور نیست که زباله‌گردها بتوانند از آنها استفاده کنند یا شهروندان در هر نقطه زباله‌هایشان را رها کنند.

به گفته علیپور هم‌اکنون، حدود 8 هزار مخزن جدید در ساختمان‌های اداری و تجاری و بلندمرتبه نصب شده است که توانسته در کاهش پسماند نیز تأثیر‌گذار باشد. البته او معتقد است که درآمد شهرداری از این محل قابل توجه نیست و شاید در این شش ماه اخیر بیشتر از 50-40 میلیارد تومان هم نشده باشد.

روزانه در تهران حدوداً هزار تا هزار و 500 تن پسماند در مبدأ تفکیک می‌شود که شهرداری با اجرای این طرح می‌خواهد میزان پسماند روزانه پایتخت را به زیر 5 هزار تن کاهش دهد.هم‌اکنون در سطح شهر تهران 53هزار مخزن زباله وجود دارد که مأموران شهرداری نمی‌توانند همه آنها را کنترل کرده یا درباره پسماندهایی که از سوی زباله‌گردها جمع‌آوری می‌شود، آماری ارائه کنند.

برای همین علیپور آماری از میزان درآمدهای غیررسمی و مافیایی که احیاناً پشت حمل پسماندها هستند، اطلاعاتی در دست ندارد.بخشی از کاهش آمار پسماند در تهران به جمع‌آوری پسماندهای حجیم از مبدأ برمی‌گردد.شیشه‌های ساختمانی، لاستیک‌های مستعمل و شاخه درختان از جمله پسماندهایی هستند که در محل جمع‌آوری می‌شوند.

قرار است 200 ایستگاه مخزن چندگانه هم در نقاط شلوغ شهر برای تفکیک پسماند از همان ابتدا نصب شود.در طرح کاپ، همچنین ایستگاه‌های پردازش که در دنیا به «‌ام آر اف» مشهورند و استانداردهای ویژه‌ای هم دارند، در شش نقطه از سطح شهر نصب می‌شوند تا پسماندها با کارگرهای خاص و نه زباله‌گردها در محل تفکیک و پردازش شوند. به اعتقاد علیپور با اجرای طرح کاپ، قطعاً سیستم جمع‌آوری و انتقال نهایی دچار تغییرات اساسی خواهد شد.


بوی نامطبوع تهران از آراد کوه نبود
پایتخت‌نشین‌ها روز دوشنبه در برخی نقاط پایتخت بوی نامطبوعی را تجربه کردند، علی‌رغم اینکه به‌گفته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، هنوز منشأ این بو شناسایی نشده است، اما برخی به‌ نقل از انوشیروان محسنی‌بند‌پی، استاندار تهران منشأ بو را به زباله‌های مجتمع آرادکوه در جنوب تهران نسبت دادند که ظاهراً با باد جنوبی به‌ سمت شمال شهر آورده شده است.

نظری که البته  با صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران کاملاً رد می‌شود. او با بیان اینکه روز دوشنبه در همان زمان در محل مجتمع آرادکوه حضور داشته، می‌گوید که هیچ بویی از این نقطه بلند نشده و در تماس تلفنی با استاندار هم متوجه شده که ایشان اساساً چنین اظهارنظری نکرده است.

«براساس گزارش‌های ما، بوی نامطبوع بیشتر در مناطق مرکزی و حتی شمالی مثل 2، 6 و 10 احساس شده و اتفاقاً ساکنین مناطق نزدیک به آرادکوه مثل 18 و 16 چنین بویی استشمام نکرده‌اند. در چنین شرایطی معمولاً کمیته‌های مشترکی با حضور نهادهای مرتبط تشکیل می‌شود تا با ارائه گزارش و مستندات دقیق و دیتاهای هواشناسی در جهت وزش باد، گزارش نهایی تحلیل شود، نه اینکه سریع اظهارنظر کنند، چون منشأ کارشناسی ندارد.»

وجود 27 کانون انتشار بو در جنوب تهران

استاندار تهران توضیحاتی در خصوص بوی نامطبوعی که بار دیگر تهران را فرا گرفت، می‌دهد: در جنوب تهران 27 کانون انتشار بو وجود دارد که برای آنها اقداماتی صورت گرفته است. انوشیروان محسنی بندپی تأکید می‌کند:

جهت غالب وزش باد از غرب به‌جنوب شرقی است اما در برخی مواقع سال، باد از جنوب به مرکز می‌وزد. ما در این حوزه سنجش گازهای موجود در سطح شهر را ارزیابی کردیم اما افزایش غلظتی در گاز خاصی مشاهده نکردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha