مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به وجود مشکلاتی در زیرساختهای فاضلاب استان گفت: برخی بیماریهای روده‌ای مرتبط با آب و فاضلاب است اگر مشکلات موجود در این حوزه کنترل نشود این بیماری‌ها ممکن است به اپیدمی تبدیل شوند.

خطر بیماری روده‌ای در خوزستان به دلیل مشکلات فاضلاب

سلامت نیوز: مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به وجود مشکلاتی در زیرساختهای فاضلاب استان گفت: برخی بیماریهای روده‌ای مرتبط با آب و فاضلاب است اگر مشکلات موجود در این حوزه کنترل نشود این بیماری‌ها ممکن است به اپیدمی تبدیل شوند.

ببه گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کیامرث حاجی زاده  در هفدهمین نشست شورای آب و برق استان خوزستان در اداره کل مدیریت بحران استانداری اظهار داشت: استان خوزستان توانست سیلاب را بدون شیوع و اپیدمی هر گونه بیماری واگیردار مدیریت کند لذا پذیرفتنی نیست که در شرایط عادی به علت مشکلات موجود در آب و فاضلاب ناگهان یک بیماری روده‌ای اپیدمی شود.

وی با اشاره وجود مشکلات اقتصادی دولت و نظام و نیاز زیرساخت های استان به اعتبارات بیان کرد: با وجود این که کمبود اعتبارت وجود دارد اما ما ملزم به اجرای برخی زیرساختها هستیم و قابل پذیرش نیست که به علت کمبود اعتبار بحث آب شرب یا اصلاح شبکه های فاضلاب را حل نکنیم چراکه مردم آب شرب سالم و شبکه فاضلاب سالم لازم دارند و این نیاز اولیه مردم است که باید حل شود.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: برای حل مشکلات آب و فاضلاب اهواز شرکت آب و فاضلاب اهواز با وجود همه تلاش هایی که کرده باید ظرفیت های بیشتری را بکارگیری کند و درصورت نیاز با گرفتن پیمانکاران بیشتر همزمان در چندین نقطه کار کند.

وی بیان کرد: اقدامات لازم برای حل مشکلات آب باید از هم اینک آغاز و انجام شود و سال آینده نمیتوانیم با شروع فصل گرما بگوییم تنش آبی در برخی شهرها وجود دارد.

حاجی زاده توضیح داد: انتظار می رود عملیات آب شرب رامهرمز از محل تاسیسات رود زرد و کایدرفیع تا تیرماه به بهره برداری برسد و عملیات لوله گذاری آب میداوود نیز تا پایان آذر ماه سال جاری اجرایی شود همچنین تاسیسات آبرسانی هویزه نیز آماده است که تا پایان آذرماه باید به آب و فاضلاب روستایی تحویل داده شود در بخش روستایی غیزانیه نیز نفت و فرمانداری باید هر چه سریعتر مشکل معارضان را حل و ۲ کیلومتر باقی مانده را تکمیل کنند.

وی افزود: مردم خوزستان به دلیل معضلاتی که در زیرساخت های استان وجود دارد با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کنند اما در این راستا گامهایی برداشته شده و برنامه‌ریزیهایی انجام گرفته لذا پذیرفتنی نیست که در کلانشهری چون اهواز و دیگر شهرها هنوز با مشکل فاضلاب و آب شرب رو به رو باشیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به اقدامات موثری که در این دوره مدیریتی استان با پیگیری های استاندار و دیگر دستگاه های اجرایی انجام شده توضیح داد: پس از بروز بحران گرد و غبار از سال ۹۵ بحران های مختلفی گریبانگیر استان شد به طوری که مشکلات زیرساختی آن را تشدید کرد برای همین پس از آن به دستور مقام معظم رهبری و مصوبه دولت و پیگیری های استاندار اقداماتی آغاز شد که اغلب این اقدامات به ویژه در حوزه برق به نتیجه رسید و ما در تولید و توزیع برق به پایداری خوبی رسیده ایم.

وی ادامه داد: با وجود این که در خشکسالی ها سدها به پایین ترین تراز خود رسیدند و با وجود پشت سرگذاشتن گرمای بی سابقه سال ۹۷ خوزستان موفق شد در حوزه مصرف بهینه سازی مصرف برق مقام برتر کشور را کسب کند.

حاجی زاده با بیان این که در دولت فعلی اعتبارات و اقدامات خوبی در استان به ثمر رسید توضیح داد: نکته مهم این است که با این میزان اعتبارات و اقدامات نواقص چند دهه اخیر رفع نمی شود و بهکار بیشتری نیاز است.

وی با اشاره به مشکلات آب شرب و فاضلاب در اهواز بیان کرد: جدای از مناطق حاشیه ای که در اهواز شکل گرفته و در حوزه خطوط آب و فاضلاب با مشکل رو به رو هستند در مرکز شهر قدمت لوله های آب به ۸۰ سال می رسد.

مدیر کل مدیریت بحران استان بیان کرد: در حوزه آب و فاضلاب در استان نیز کار به جایی رسید که به فرمان مقام معظم رهبری اعتبارات خوبی به استان داده شد و درحال حاضر به صورت شبانه روزی از سوی استانداری، نماینده ولی فقیه و دستگاه های متولی این موضوع در دست پیگیری است و مردم انتظار دارند مشکلات آب شرب و فاضلاب برطرف شود.

وی با اشاره به قانون جدید مدیریت بحران در خصوص پیش بینی‌های هواشناسی بیان کرد: در این قانون اگر پیش‌بینی‌های هواشناسی نادرست باشد مسئولیت آن برعهده هواشناسی خواهد بودو باید در مقابل ستاد مدیریت بحران به عنوان ناظر پاسخگو باشد.

حاجی زاده با تاکید بر بیمه محصولات کشاورزی توضیح داد: سهمیه آب کشاورزان باید براساس ارایه بیمه نامه کشاورزی داده شود چراکه اگر باز سیلاب بیاید دولت اعتباری برای دادن خسارت ندارد.

روند کاهشی بارش ها در خوزستان از اواخر آذر

معاون اداره کل هواشناسی خوزستان نیز دراین نشست گفت:مرجع اصلی در رابطه با پیش بینی های میان مدت، مدل های اقلیم شناسی هستند و براساس خروجی این مدلها از اواخر آذرماه میزان بارش ها در کشور روند کاهشی دارد.

محمد ثابت گفت: براساس پیش بینی در بازه زمانی کوتاه سیستم بارشی از اوایل جمعه وارد استان خواهد شد و تا یکشنبه باقی خواهد ماند اما بارش ها در سطح استان در دی و بهمن ماه به میزان نرمال و کمتر از نرمال خواهد رسید.

وی افزود: میزان بارش‌ها در خوزستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۷۷ درصد کاهش روبه رو است و براساس آمار مرکز خشکسالی کشور، میزان بارش ها در استان خوزستان از ابتدای مهر ۹۸ تا امروز به ۴۹.۲ میلیمتر رسید که نسبت به میانگین بلند مدت با ۱۴ درصد کاهش و نسبت به بارش های سال گذشته در همین بازه زمانی با ۷۷ درصد کاهش بارش روبرو است.

معاون اداره کل هواشناسی خوزستان با اشاره به میزان بارشهای استان در ۲۴ ساعت گذشته ادامه داد: هندیجان با ۵۰ میلیمتر و حسینیه با ۴۴.۳ میلیمتر بیشترین میزان بارشهای استان را به خود اختصاص داده و میزان بارش اهواز ۱۲ میلیمتر گزارش شده است.

وی در خصوص پیش بینی های کوتاه مدت در باره زمانی یک ماه تا ۴۰ روز براساس مدل های شبیه سازی، عنوان کرد: هر ۱۰ الی ۱۵ روز، شاهد نفوذ سامانه های بارشی به استان هستیم و به تدریج از روند فعالیت این سامانه ها کاسته خواهد شد.

ثابت گفت: بیشترین میران بارش های تجمعی براساس پیش بینی های کوتاه مدت در مناطق شمال و شمال شرق استان اتفاق خواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha