شاید دردها و مشكلات اسكلتی شما را به یاد پادردها و كمردردهای مادربزرگ و پدربزرگ‌‌تان بیندازد. دردهایی كه امان آنها را می‌بُرَد و راه رفتن و نشستن را برایشان دشوار می‌كند.

علت اصلی لنگیدن كودكان حتما باید توسط پزشك تشخیص داده شود

سلامت نیوز:شاید دردها و مشكلات اسكلتی شما را به یاد پادردها و كمردردهای مادربزرگ و پدربزرگ‌‌تان بیندازد. دردهایی كه امان آنها را می‌بُرَد و راه رفتن و نشستن را برایشان دشوار می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،اما مشكلات اسكلتی فقط شامل این گروه از افراد نمی‌شود و گاهی حتی كودكان را هم درگیر می‌كند. كودكان به‌ویژه نوزادان قادر به حرف زدن و بیان دردها و مشكلات خود نیستند و به همین دلیل، آگاهی نسبت به دردهای اسكلتی و آناتومی در آنها و تشخیص مشكلات احتمالی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دكتر فرشته كرباسیان، متخصص اطفال و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید پزشكی از معمول‌ترین مشكلات اسكلتی در كودكان و علائمی می‌گوید كه والدین در برخورد با كودكان خود باید به آن توجه داشته باشند.شایع‌ترین مشكلات آناتومی و ارتوپدی اندام تحتانی دركودكان موارد مختلفی را دربرمی‌گیرد. بخشی از آنها مشكلات مادرزادی هستند كه یكی از شایع‌ترین این موارد، دررفتگی لگن است.

مورد دیگر هم پاچنبری است كه به آن «كلاب فوت» می‌گویند. این مشكلات معمولا در بدو تولد و از طریق معاینات صورت‌گرفته توسط متخصص كودكان روی نوزاد شناسایی می‌شوند.

مشکلات پیدا و پنهان اسکلتی

 بسیاری از اختلالاتی كه به صورت مادرزادی ایجاد می‌شوند، به صورت ظاهری دیده شده و بارز هستند؛ به طور مثال، زیاد بودن تعداد انگشتان یا به هم چسبیدن انگشتان دست و پا.

درواقع، بخشی از مراحل تشخیصی ما نگاه‌كردن به ظاهر اندام‌هاست و از این طریق می‌توان ناهنجاری‌های موجود در اندام‌ها را تشخیص داد. در این میان، برخی مشكلات آناتومی و اسكلتی با معاینات خاص تشخیص داده می‌شوند؛ به‌عنوان مثال، تشخیص دررفتگی لگن، معاینه و روش خاصی را می‌طلبد. دررفتگی لگن در بدو تولد و به دنبال ویزیت اولیه متخصص كودكان در اتاق عمل یا چند ساعت بعد از تولد صورت می‌گیرد.

متخصص كودكان بعد از معاینات اولیه، با روش‌های تشخیصی مانند سونوگرافی لگنی، این عارضه را شناسایی می‌کند و بلافاصله نوزاد را به متخصص ارتوپد ارجاع می‌دهد تا اقدامات اولیه درمانی سریع آغاز شود. مراحل اولیه درمان دررفتگی‌های لگنی شامل گچ‌گرفتگی و بریس و چنانچه دیرتر تشخیص داده شوند، نیاز به عمل جراحی پیدا می‌كنند.اما در تشخیص زودهنگام، مشكل نوزاد با درمان‌های اولیه برطرف می‌شود. 

پاهای رو به داخل نوزاد

پاچنبری هم یكی دیگر از مشكلات نوزادان است كه در نگاه اولیه كه پزشك به نوزاد دارد، قابل مشاهده و تشخیص است و جزو مشكلاتی است كه به سرعت باید برای درمان به پزشك ارتوپد ارجاع داده شود و با گچ‌گیری‌های سریالی در ابتدا و در مراحل بعدی با بریس آن را درمان كرد.

پاچنبری یكی از شایع‌ترین مشكلات مادرزادی اسكلتی در نوزادان است كه در آن، ناحیه جلوی پا به سمت داخل و پایین می‌چرخد و حتی پاشنه پا هم به داخل متمایل می‌شود و نوزاد قادر نیست پایش را روی زمین بگذارد.

شكستگی‌ها و دررفتگی‌ها

انواع شكستگی‌ها و دررفتگی‌ها هم جزو مواردی هستند كه در كودكان زیاد دیده می‌شود و به دنبال اتفاقات بسیار ساده ممكن است ایجاد شوند.

به عنوان مثال، حالتی به اسم پولد البو  (Pulled elbow) وجود دارد كه در آن اغلب، مادران بچه‌ها را از دست گرفته و می‌كشند و به صورت ناگهانی مشاهده می‌كنند كه كودك قادر به چرخاندن دست خود نیست.این جزو موارد شایعی است كه به طور اورژانسی مراجعه می‌كنند و با مانوری كه انجام می‌شود، مشكل برطرف شده و كودك به حالت عادی برمی‌گردد.

وقتی استخوان نرم می‌شوداز دیگر موارد شایع عارضه‌های ارتوپدی در كودكان می‌توان به نرمی استخوان اشاره كرد. این قبیل كودكان ممكن است دچار خستگی‌های زودرس و دردهایی در مفاصل شوند. برای رفع این مشكل معمولا تلاش می‌كنیم با ورزش‌هایی كه به كودكان توصیه می‌كنیم، عضلات آنها را قوی كنیم تا دردهایشان كمتر شود.

همچنین با كمبود ویتامین D، احتمال بروز این دردها بیشتر خواهد شد. به هر حال، با اصلاح الگوی خواب و تغذیه در بسیاری ازموارد می‌توان به كاهش دردهای ناشی از نرمی مفاصل در كودكان كمك كرد. نرمی مفاصل مشكل خاصی را برای كودكان ایجاد نمی‌كند اما با اصلاح سبك زندگی، می‌توان به بهبود شرایط كودك كمك كرد.

والدین چگونه مشكل را تشخیص دهند؟

در مشكلات مادرزادی، اگر به عنوان مثال، بچه‌ای دچار دررفتگی لگنی شده و این عارضه در زمان تولد تشخیص داده نشده باشد، هوشیاری والدین در زمانی كه كودك شروع به راه رفتن می‌كند، بسیار مهم است.

پدر و مادر باید به چگونه راه رفتن كودك توجه زیادی داشته باشند؛ این كه بچه قرینه راه می‌رود یا نه؛ یكی از پاهایش را روی زمین می‌كشد یا نه؛ یا ممكن است مشاهده كنند كه عضلات یك طرف اندام‌های كودك لاغرتر از طرف دیگر است. علاوه بر این، والدین باید مراقب نوع راه رفتن كودك باشند؛ این كه كودك به صورت عادی راه می‌رود یا به اصطلاح تلوتلو می‌خورد و راه می‌رود. این مورد یكی از موارد مهمی است كه باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

مورد دیگری كه اهمیت دارد، اینجاست كه كودك به دنبال یك سرماخوردگی یا ابتلا به یك ویروس ممكن است چندهفته بعد، دچار التهاب در مفاصل شود كه درواقع، این التهاب واكنشی است كه نسبت به آن بیماری ویروسی ایجاد شده است.پدر و مادری كه متوجه لنگ زدن یا دردهای استخوانی فرزندشان می‌شوند، نباید خیلی راحت از آن بگذرند و بلافاصله باید كودك را برای معاینات دقیق و تشخیص وضعیت نزد متخصص كودكان ببرند زیرا لنگیدن كودكان هنگام راه رفتن به طور قطع بی‌علت نیست و حتماعلت اصلی آن باید توسط پزشك تشخیص داده و درمان‌ها به سرعت آغاز شود.

در مورد شكستگی‌ها هم پدر و مادرها باید توجه داشته باشند كه كودك ممكن است یك طرف اندام خود را حركت ندهد؛ به‌ویژه زمانی كه كودك چهار دست و پا راه می‌رود، اهمیت بالایی دارد به‌طوری كه ممكن است كودك دچار ضربه‌ای شده باشد و از چشم مادر دور مانده باشد و باعث درد در اندام‌های او شود. این حالت می‌تواند یك ضرب‌دیدگی ساده تا شكستگی اندام را به همراه داشته باشد.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha