سلامت نیوز : مسئول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات گفت: مصرف قلیان اعتیاد آور است و میزان مونوكسید كربن، فلزات سنگین و تركیبات شیمیایی سرطان‌زا در قلیان به مراتب بیش از سیگار است ضمن اینكه نحوه مصرف آن خطر شیوع سل و هپاتیت را هم در پی‌دارد.

به گزارش فارس، خدیجه محصلی افزود: دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بی‌شماری مواد سمی است و به عنوان عامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری ها شناخته شده است.نیكوتین موجود در دود حاصله از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور بوده و مصرف متناوب آن ایجاد وابستگی می‌كند.

وی با اشاره به اینكه مصرف كنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با كشیدن یك نخ سیگار دریافت می‌كنند،‌ گفت: افراد سیگاری كه به طور متداول 8 تا 12 نخ سیگار در روز مصرف می‌كنند، به طور متوسط با 40 تا 75 پوك كه به مدت 5 تا 7 دقیقه طول می كشد حدود 5/0 تا 6/0 لیتر دود استنشاق می كنند.

وی افزود: از نظر میزان مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف كننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ سیگار، دود دریافت می‌كند.

مسئول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات گفت: با وجود اینكه بخشی از نیكوتین موجود در دود قلیان بر اثر عبور آب جدا می‌شود، میزان نیكوتین دریافتی در افراد مصرف كننده قلیان، به اندازه‌ای است كه ایجاد وابستگی می‌كند.

محصلی تصریح كرد: بخشی از نیكوتین موجود در دود قلیان بر اثر عبور آن از آب، مصرف كنندگان قلیان را با استنشاق مقادیر بسیار زیادتر دود برای رسیدن به آستانه ارضاء وابستگی و در مواجهه با مقادیر زیادتر مواد شیمیایی سرطان‌زا و گازهای خطرناك همچون منواكسیدكربن قرار می‌دهد.

وی تاكید كرد: میزان گاز منواكسیدكربن، فلزات سنگین و تركیبات شیمیایی سرطان‌زا منتشره از احتراق ذغال یا مواد ایجاد كننده حرارت در قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز، چه برای مصرف كنندگان و چه افراد در معرض دود تحمیلی، فراتر است.
به گفته مسئول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات، بیماری های منتقله از طریق دهان و دستان آلوده در اثر استفاده مشترك از قلیان، همچون سل و هپاتیت قابل بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha