سلامت نیوز : فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: بدخوابی كودكان و نوزادان، خانواده را دچار فشار و استرس روانی می كند و با سرحال بودن والدین در روز و محیط كار مغایرت دارد.
 
فریبا عرب گل در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ برخی كودكان از نظر سرشتی، كودكان سخت و دشواری هستند.
وی، بد غذایی، خواب كم و سبك، گریه زیاد، ناآرامی و بیقراری و دردهای كولیكی را از ویژگی های این كودكان برشمرد و اظهار داشت: والدین در مدیریت اینگونه مسایل كودكان با مشكل روبرو می شوند.
متخصص روانپزشكی كودك خاطرنشان كرد: این كودكان با كوچكترین سروصدا و محركی در محیط ، از خواب بیدار می شوند و مادر ساعات زیادی را صرف تكان نوزاد روی پا یا بغل گرفتن و چرخاندن او می كند تا كودك دوباره به خواب رود.
عرب گل گفت: مشكلات خواب كودكان مانند بدخوابی، كم خوابی و جدا خوابیدن از والدین ممكن است روی خانواده تاثیر منفی زیادی داشته باشد و خانواده را دچار استرس و ناتوانی كند.
به گفته این استاد دانشگاه، پس از تولد بیشتر اوقات شبانه روز نوزاد در خواب می گذرد و بتدریج كه سن كودك افزایش می یابد، خواب شبانه او بیشتر و خواب روزانه او كمتر می شود تا این كه الگوی منظمی در برنامه خواب و بیداری شیرخوار حاصل شود.
عرب گل افزود: مسایلی مانند خواب، غذا خوردن، تحرك و آرام بودن كودك بیشتر وابسته به سرشت و ذات اوست اما عوامل محیطی می تواند این مشكلات را شدیدتر یا آن را متعادل تر و قابل تحمل تر كند.
وی اظهار داشت: نوپای بین یك تا دو سال ممكن است برای خواب رفتن و جدا خوابیدن از مادر مقاومت كند یا اینكه خواب منقطع و ناآرامی داشته باشد.
متخصص روانپزشكی كودك گفت: بچه های چهار تا پنج ساله نیز بطور معمول دوست دارند در تمام مراسم شبانه خانواده شركت كنند، با والدین بیدار بمانند و آخرین سریال های تلویزیون را تماشا كنند.
عرب گل ادامه داد: این كودكان بطور مداوم اصرار می كنند كه زمان خواب خود را به تعویق بیندازند و التماس می كنند یا با درخواست هایی مانند یك لیوان آب، یك قصه، خواندن یك كتاب داستان دیگر تمایل خود را برای بیدار ماندن نشان می دهند.
وی خاطرنشان كرد: برخی از این كودكان اصرار دارند شب را در كنار والدین به صبح برسانند و برای خوابیدن در اتاق خودشان مقاومت می كنند و در صورت جدا خوابیدن دچار ترس و اضطراب و بدخوابی می شوند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: یكی دیگر از مشكلات خواب كودكان در این سن، دیدن رویاهای وحشتناك و ترسناك با موضوع جدایی، دزدی، حمله حیوانات، تصادف و سقوط است كه بطور حتم با یك خواب آرام و خوب در كودك مغایرت دارد.
وی تصریح كرد: اید بپذیریم كه درجاتی از این مشكلات ممكن است در بسیاری از كودكان رخ دهد اما در مواردی كه برای كودك یا خانواده مشكل ساز شود باید به روانپزشك مراجعه كرد.
وی در تشریح توصیه هایی برای خواب خوب كودكان گفت: باید الگوی منظمی برای ساعات خواب و بیداری كودك ارائه شود، به آن معنا كه والدین زمانی كودك را ساعت هشت شب و زمان دیگر ساعت یك نیمه شب به رختخواب نفرستند.
این متخصص روانپزشكی افزود: همچنین باید محرك های هیجان آور مانند تماشای برنامه های مهیج تلویزیون، تعریف قصه های ترسناك و اضطراب آور و بازی های پرسروصدا با كودك در ساعت نزدیك به خواب برای كودك، محدود شود.
عرب گل اضافه كرد: والدین می توانند یك فاصله زمانی بین شام و ساعت خواب كودك در نظر بگیرند، مصرف غذاهای سنگین و نوشیدنی های زیاد بلافاصله قبل از خوابیدن، مانع از خواب خوب و راحت می شود.
وی توصیه كرد: دمای اتاق كودك متعادل باشد و كودك برای جدا خوابیدن تشویق شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خاطرنشان كرد: برای شیرخوارانی كه از نظر سرشتی كودكانی سخت و دشوار هستند، باید محیطی آرام برای ساعت خواب آنها انتخاب شود، بطوریكه سرو صدا و نور زیاد، خواب كودك را بر هم نزند.
وی گفت: همچنین كودك نباید در طول روز در معرض محرك های مختلف و هیجان آور مانند میهمانی های طولانی و پرسر و صدا كه كودك از بغل یك نفر به بغل فرد دیگر می رود و مرتب با او بازی می شود، قرار گیرد.
وی افزود: در صورتی كه كودك بطور مداوم دارای رویاهای ترسناك و وحشتناك است یا برای جدا خوابیدن از والدین مقاومت می كند، والدین باید این مشكلات را با یك روانپزشك اطفال درمیان بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha