یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 285797

«فریدریش‌ولف» مهندس آلمانی 40 سال پیش برای مقابله با افسردگی ناشی از کمبود نور و کوتاه بودن طول روز در بعضی کشورها و تولید ویتامین D در فصل پاییز و زمستان اولین سولاریوم دنیا را اختراع کرد. اختراعی که به«ماشین جنجالی و خطرناک زیبایی» تبدیل شد و خیلی زود مورد استقبال افراد برای زیباتر‌شدن قرار گرفت.

برنزه کردن آری یا خیر؟

سلامت نیوز:«فریدریش‌ولف» مهندس آلمانی 40 سال پیش برای مقابله با افسردگی ناشی از کمبود نور و کوتاه بودن طول روز در بعضی کشورها و تولید ویتامین D در فصل پاییز و زمستان اولین سولاریوم دنیا را اختراع کرد. اختراعی که به«ماشین جنجالی و خطرناک زیبایی» تبدیل شد و خیلی زود مورد استقبال افراد برای زیباتر‌شدن قرار گرفت.

 سولاریوم چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،سولاریوم دستگاهی برای برنزه کردن پوست بدن است و تختی دارد که در دیواره‌  آن لامپ‌های اشعه فرابنفش‌ نصب شده است. باقرار گرفتن شخص در این دستگاه در واقع بدن او از همه طرف در معرض حجم زیاد تابش نور فرابنفش در مدت زمان خیلی  کوتاه قرار می‌گیرد.فرایندی که در دستگاه رخ می‌دهد، باعث می‌شود پوست بدن پس از چند دوره، برنزه شود که میزان و طیف رنگ به انتخاب خود اوست. 

سولاریوم، جایگزین مناسب برای خورشید است یا خیر؟

وقتی آفتاب که حاوی اشعه ماورای‌بنفش است به پوست می‌تابد، باعث تخریب آن می‌شود و سلول‌های ملانوسیت، ماده‌ای به نام ملانین ترشح می‌کند که در واقع ضد آفتاب طبیعی بدن ماست و باعث می‌شود رنگ پوست تیره یا به‌اصطلاح برنزه بشود که این تغییر رنگ واکنش دفاعی بدن در برابر اشعه آفتاب است.

در این میان افرادی به غلط تصور می‌کنند که فقط نور خورشید به پوست‌شان آسیب می‌زند و اگر سولاریوم را جایگزین کنند، از آسیب‌های آن درامان هستند. این درحالی است که آسیب‌های آن از تابش طبیعی آفتاب بیشتر است چون اشعه سولاریوم با قدرت بیشتری به هردوطرف بدن تابیده می‌شود و  هیچ پوششی، بدن را در برابر آن محافظت نمی‌کند.

 تحقیقات نشان داده است سولاریوم احتمال ابتلا به ملانوما را که نوعی عاضه پوستی خطرناک است تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و این میزان در افرادی که قبل از ۳۵ سالگی به صورت مرتب از کابین‌های برنزه‌کننده پوست استفاده می‌کنند، بیشتر است. 

عوارض سولاریوم

 پیری پوست 

افزایش چین‌و‌چروک‌ها

 لکه‌های پوستی

 افتادگی

 ضخیم‌شدن پوست 

کک و مک 

عوارض استفاده از سولاریوم در درازمدت خود را نشان می‌دهد.افزون بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های پوستی، سولاریوم قدرت ایمنی پوست را نیز کاهش و این موضوع احتمال ایجاد انواع عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. 

این افراد برنزه نشوند 

 افراد با موهای بور و چشم‌های روشن. زیرا پوست آن ها در برابر تابش اشعه ماورای‌بنفش آسیب‌پذیرتر است.    افراد زیر ۱۸سال برای برنزه شدن نه از دستگاه‌های سولاریوم و نه از حمام آفتاب استفاده نکنند. 

 افراد با کک‌ومک و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه آفتاب‌سوختگی در هر مرحله از زندگی‌شان بهتر است برنزه نشوند. افرادی که داروی خاصی مصرف می‌‌کنند، در‌صورت اصرار به برنزه‌شدن حتما با پزشک معالج مشورت کنند.  زنان با آرایش صورت نباید برنزه شوند چون اشعه ماورای‌بنفش احتمالا باعث حساسیت پوستی در آن‌ها می‌شود.‍‍‍

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha