بر اساس نتایج یک مطالعه که به ریاست یک محقق ایرانی صورت گرفت، آموزش موسیقی عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و به تکامل مغز کودکان کمک می‌کند.

فراگیری موسیقی به تکامل مغز کودکان کمک می‌کند

سلامت نیوز: بر اساس نتایج یک مطالعه که به ریاست یک محقق ایرانی صورت گرفت، آموزش موسیقی عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و به تکامل مغز کودکان کمک می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،، «عسل حبیبی» متخصص مغز و  اعصاب و روانشناس در موسسه «مغز و خلاقیت» در دانشگاه «سوترن کالیفرنیا» با همکاری محققانی از سایر دانشگاه‌ها، نحوه تاثیر فراگیری موسیقی بر مغز کودکان را مورد مطالعه قرار دادند.


به گزارش پایگاه اینترنتی دانشگاه «سوترن کالیفرنیا»،آنها در این مطالعه که از سال ۲۰۱۲ آغاز شد، کودکان شش و هفت ساله را که از طریق برنامه YOLA به آموزش نواختن ویالون و خواندن موسیقی مشغول بودند، مورد پیگیری قرار دادند؛ محققان این کودکان را با دو گروه دیگر از کودکانی مقایسه کردند که یا تنها ورزش می‌کردند و یا هیچ فعالیت خارج از برنامه‌ای نداشتند. محققان با این سه گروه از کودکان مصاحبه و در طول زمان اسکن‌هایی از مغز آنها تهیه کردند تا تغییرات مغزشان را مشاهده و مقایسه کنند. 


این مطالعه که هفت سال به طول انجامید، تغییراتی را در ساختار و عملکرد مغز کودکانی که مشغول فراگیری نواختن موسیقی بودند، نشان داد که متفاوت از تغییرات ساختاری مغز کودکانی بود که هیچ آموزشی نمی‌دیدند. این مطالعه نشان می‌دهد که آموزش موسیقی برای تکامل مغز کودکان مفید است و موجب تقویت شبکه‌هایی می‌شود که صدا، زبان و ارتباطات را پردازش می‌کنند. همچنین آموزش موسیقی مناطقی از مغز را که مسئول تصمیم‌گیری، توجه و تمرکز هستند، تقویت می‌کند. 


حبیبی که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت می‌گوید: تاثیر فراگیری نواختن یک قطعه موسیقی بر مغز بسیار شبیه تاثیر انجام تحقیقات بر این ارگان است. وی برای انجام فاز دیگری از مطالعات خود ۴۵۰ هزار دلار در عرض دو سال دریافت می‌کند تا تفاوت‌های ساختاری مغز کودکانی را که موسیقی فرا می‌گیرند و با بیش از یک زبان صحبت می‌کنند را با کودکانی مقایسه کنند که تنها با یک زبان صحبت می‌کنند.


وی افزود: در مطالعاتی که تاکنون انجام داده‌ایم، این نتیجه به دست آمد که آموزش موسیقی به مهارت‌های عملکرد اجرایی مانند کنترل ضربه و حافظه بهتر، کمک می‌کند. با این حال، اکثر شرکت‌کنندگان در این مطالعات دو زبانه بودند. اکنون در گام بعدی مطالعات خود نحوه تعامل دو زبانه بودن و آموزش موسیقی را بر تقویت مهارت‌های عملکرد اجرایی مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha