همواره سؤالات متعددی درباره کالاهای جنسی متفاوت از جمله دستگاه های توانبخشی جنسی یا داروها و کرم های محرک جنسی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می‌شود برای مردم پیش می اید با توجه به خطرات این محصولات، دکتر صفری نژاد، رییس انجمن سلامت خانواده در این مقاله به بررسی نقش این تبلیغات بر مخاطبان پرداخته است.

سلامت نیوز :همواره سؤالات متعددی درباره کالاهای جنسی متفاوت از جمله دستگاه های توانبخشی جنسی یا داروها و کرم های محرک جنسی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می‌شود برای مردم پیش می اید با توجه به خطرات این محصولات، دکتر صفری نژاد، رییس انجمن سلامت خانواده در این مقاله به بررسی نقش این تبلیغات بر مخاطبان پرداخته است.

 همواره حجم انبوه تبلیغات، بر محصولاتی متمرکز است که بیشترین عایدی اقتصادی را دارند ولی از نظر علمی پوچ است. در رأس این محصولات، کالاهای جنسی (دارو، مکمل‌ها، دستگاه‌ها و...) قرار دارند. تبلیغات کالاهای جنسی از ماهواره‌ها یک تجارت چند صد میلیارد دلاری در سطح جهان است. اگرچه نمی‌‌توان آمار درستی در مورد مبتلایان به اختلالات جنسی در ایران ارائه کرد اما می‌توان یک حساب سرانگشتی انجام داد. حدود 50 میلیون از 75 میلیون جمعیت ایران در سنی هستند که ممکن است مسائل زناشویی برای آنها مهم باشد. در جوامع مختلف حداقل 20 درصد مردم از یکی از مشکلات جنسی رنج می‌برند که البته میزان شیوع آن با توجه به سن متفاوت است.

اگر فرض کنیم از این افراد مبتلا به اختلالات جنسی فقط 20 درصد دنبال حل مشکل خود باشند، عدد دو میلیون به دست می‌آید که قابل ملاحظه است.

این روزها بسیاری از مردم که از این اختلال شایع رنج می‌‌برند، بی‌آنکه بتوانند راه علاجی برای آن پیدا کنند، به دلایل فرهنگی و اجتماعی، بیماری خود را مسکوت نگه می‌‌دارند و از عواقب آن که گاهی طلاق است، غافل هستند. طبیعی است در این شرایط چون عامه مردم به کارشناسان و متخصصان دسترسی ندارند عملاً منبع کسب آگاهی آنها رسانه‌های ماهواره‌ای یا مجلات زرد خواهد بود که بیشتر داروهای غیرمجاز و ممنوع از طریق همین رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند.

حقه‌ها و نیرنگ‌های این شبکه‌ها تمام‌شدنی نیست اما کم نیستند افرادی که گول شبکه‌های ماهواره‌ای را نمی‌خورند و معتقدند هر دارویی باید به‌وسیله پزشک و پس از معاینه و تشخیص تجویز شود. شبکه‌های ماهواره‌ا‌ی برای متقاعد کردن این افراد حربه‌هایی دارند، آنها با معرفی دستگاه‌های توانبخشی جنسی، القا می‌کنند که با خیال راحت می‌توان از این کالاهای پزشکی استفاده کرد. تجویز و استفاده از یک کالای پزشکی، بسیار مشکل‌تر از یک داروست. دارو را پزشک تجویز می‌کند و خود پزشک و داروخانه روش مصرف آن را به بیمار توضیح می‌دهد ولی استفاده از کالا یا وسیله پزشکی به مهارت و آموزش نیاز دارد.

هرچند وقت یکبار کالای جدیدی معرفی می‌شود. آخرین آنها انگشترهای جنسی هستند که به عنوان راه حل جدی برای درمان ناتوانی جنسی تبلیغ می‌شوند.

 چطور مردم را بیمار می‌کنند؟

یکی از شگردهای مهم این رسانه نوین، رواج فرهنگ بیماری‌زایی است. بیماری‌زایی یعنی تولید یک بیماری به‌وسیله افراد خبره‌ای که وجود خارجی ندارند. برای مثال این شبکه‌ها به تبلیغ کرم‌هایی می‌پردازند که مدعی‌اند باعث افزایش اندازه دستگاه تناسلی در آقایان می‌شود.

اینها برای اینکه محصول خود را به فروش برسانند، در ابتدا مطالبی کاملا کذب بیان می‌کنند که به هیچ وجه مبنای علمی ندارد. این جملات عینا از تبلیغات آنهاست: «طبق آمار، تقریبا 70 درصد از افراد در سراسر دنیا ازمشکلی رنج می‌برند و احساس حقارت می‌کنند.» برای اطلاع خوانندگان محترم باید یادآوری کنم هر بیماری تعریف علمی خاص خود را دارد و ادعای یک فرد دلیل بیماری نیست.

مساله دوم این است که یک فرد غیر از فرآیندهای فیزیولوژیک طبیعی نمی‌تواند انتظار خاصی از خودش داشته باشد.
آنها با تبلیغات گسترده به مردان القا می‌کنند که مشکل دارند و درمان مشکل نزد خود آنهاست. آنها در ادامه مدعی شده‌اند محصولشان یکی از محبوب‌ترین و قدرتمند‌ترین محصولاتی است که برای درمان مشکلات جنسی در آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیش از 10 نوع خاصیت توانبخشی جنسی دیگر نیز برای آن ذکر می‌کنند.

پای موج تبلیغات داروهای عجیب و غریب افزایش توان جنسی در شبکه‌های ماهواره‌ای به داروخانه‌ها هم باز شده است. افزایش این‌ تبلیغات به دلیل عدم آگاهی مردم ما از مسائل جنسی، یقیناً باعث سوءمصرف و مشکلات دیگری خواهد شد که به مراتب از ناتوانی‌های جنسی پرخطرتر است. فروشندگان داروهای قاچاق، غیربهداشتی و تقلبی که با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند، با خیالی آسوده در حال جولان دادن هستند و مردم ساده‌لوح و ناآگاه به استفاده از این کالاها گرایش پیدا ‌کرده‌اند.

اثر دارونما

در اینجا لازم است مختصری به «اثر دارونما» در درمان اختلالات جنسی اشاره کنم. «دارونما» در اصطلاح به دارویی گفته می‌شود که هیچ‌ ماده موثری ندارد ولی بیمار از این حقیقت آگاه نیست. مثلاً کپسولی درست می‌کنند که فقط حاوی قند است و آن را به عنوان داروی درمان یک بیماری خاص، برای بیمار تجویز می‌کنند. حدود 20-15 درصد از بیمارانی که مبتلا به اختلالات جنسی هستند، بعد از مصرف دارونما اظهار می‌کنند مشکلشان بهبود پیدا کرده است. این همان «اثر دارونما» است. اگر دوست و آشنای شما معتقد است که با مصرف فلان دارو که در ماهواره تبلیغ می‌شود، مشکلش حل شده حتما به این «اثر دارونما» فکر بکنید.

دروغ توانبخشی جنسی

توانبخشی جنسی از دروغ‌های بزرگ یک رسانه نوین است. به جرأت می‌توانم بگویم که حتی درصدی از افزایش آمار طلاق در کشور نتیجه فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای است. این شبکه‌ها به شدت هنجارهای جنسی را در جامعه به هم ریخته‌اند. جامعه نیازمند اتاق فکری برای واکسیناسیون اجتماعی است چرا که جوانان و زوج‌ها به آموزش وسیع نیاز دارند و در مقابل روش‌های غلط ترویج شده از سوی ماهواره‌ها باید با روش‌های علمی آموزش رفتار به مبارزه با آنها رفت. البته فراموش نکنیم دروغ هرچه بزرگ‌تر باشد، امکان تأثیر آن هم بیشتر است بنابراین شبکه‌های ماهواره‌ای با دروغ‌های بزرگ خود مخاطبان و مشتریان بیشتری جذب می‌کنند که باید با آن مقابله و برخورد جدی شود.

امروزه دو نکته اهمیت موضوع مصرف کالاهای جنسی را دوچندان می‌کند؛ نخست آنکه رواج استفاده از آنها به دلیل حجم وسیع تبلیغات و سهولت دسترسی و نیز به دلیل تنوع و جذابیت برنامه‌ها، از قشرهای مرفه به عموم جامعه و از کلان شهرها به شهرهای کوچک، شهرستان‌ها و حتی روستاها کشیده شده است، دوم آنکه برخلاف اینترنت، محصولات شبکه‌های ماهواره‌ای اغلب در جمع خانواده و در محافل خانوادگی و جمعی عرضه می‌شوند. به این معنا که استفاده از این کالاها در فضای جمعی و خانوادگی مشروعیت می‌یابد و در خانواده مهر تایید می‌خورد و با شبکه‌ای از مفاهیم توجیه و حمایت می‌شود.

به خاطر داشته باشید اختلالات جنسی در زن و مرد علل مختلفی دارند و نکات علمی هرگز با آنچه مطرح می‌شوند، مطابق نیستند. شبکه توزیع و خواص واقعی این فرآورده‌ها مبهم است، به طوری که مشخصات کالا، کشور تولیدکننده، کارخانه یا شرکت سازنده یا واردکننده این محصولات اغلب در تبلیغات ماهواره‌ای ارائه نمی‌شوند. در واقع این فرآورده‌ها به هیچ‌وجه به صورت صریح و روشن معرفی نمی‌شوند و خیلی راحت باعث گمراهی افراد ساده لوح و غیر متخصص خواهند شد

محرک‌های جنسی

امروزه علاوه بر دارو‌ها و کالاهایی که مدعی درمان مشکلات جنسی و توانبخشی جنسی هستند، در کمال تأسف، با تبلیغ «محرک‌های جنسی» نیز مواجه هستیم. این محصولات در سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به طور وسیع تبلیغ می‌شوند. این محصولات شامل آدامس، شکلات، انگشتر، گردنبند، عطر و ... هستند. شاید بسیاری از افراد تصور کنند که این محصولات فقط برای استفاده همسران تهیه شده‌اند، ولی این‌طور نیست»

 چه باید کرد؟

حال چگونه می‌توان تأثیرپذیری تبلیغات ماهواره‌ای را بی‌اثر کرد یا حداقل کاهش داد؟ گام اول، افزایش آگاهی‌های مردم است. بسیاری از مردم ما، حتی طبقه تحصیل‌کرده، کمترین اطلاعی از فیزیولوژی زناشویی، عملکرد جنسی زن و مرد و افتراق موارد طبیعی از غیرطبیعی ندارند. مساله مهم دیگر پاسخ متناسب به نیازهای جامعه است. ابتدا باید مشخص کنیم زوجی که در روابط زناشویی مشکل دارند یا فکر می‌کنند که دارای مشکل هستند، باید به کجا مراجعه کنند. آموزش رفتارهای جنسی، تشخیص و درمان مشکلات جنسی به کار گروهی متشکل از رشته‌های مختلف پزشکی نیاز دارد. امروزه در بیشتر جوامع کلینیک‌های مجهزی برای تشخیص و درمان مشکلات جنسی و آموزش عملکرد جنسی طبیعی تأسیس شده‌اند. کادر پزشکی این مراکز متشکل از افراد آموزش دیده و دارای تجهیزات لازم هستند اما آموزش تشخیص و درمان اختلالات جنسی در دانشکده‌های پزشکی ما تقریباً در حد هیچ است. علاوه بر آن، در شهر 12 میلیون نفری تهران چند مرکز مشاوره مشکلات جنسی و تشخیص و درمان آن داریم؟ کدام یک از مراکز استان ما دارای چنین مراکزی هستند؟
منبع:  سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha