بیمارستانهایی در بخش دولتی وجود دارد که متقاضیان زیادی برای جراحی دارند. این مسئله باعث شده فرایند نوبت دهی در این قبیل بیمارستانهای "ویژه" بسیار طولانی شود. به طوری که در برخی موارد انتظار بیماران برای جراحی به 6 ماه هم می رسد.

 سلامت نیوز : بیمارستانهایی در بخش دولتی وجود دارد که متقاضیان زیادی برای جراحی دارند. این مسئله باعث شده فرایند نوبت دهی در این قبیل بیمارستانهای "ویژه" بسیار طولانی شود. به طوری که در برخی موارد انتظار بیماران برای جراحی به 6 ماه هم می رسد.
به گزارش مهر، انجام اعمال جراحی برخی از بیماریهای سخت و دشوار مثل سرطانها و پیوندها در برخی بیمارستانهای دولتی باعث شده که اغلب مردم مجبور باشند از هر نقطه ای در کشور خودشان را به این قبیل بیمارستانها برسانند که تعدادشان بسیار اندک است. همین مسئله موجب شده که بیمارستانها به علت محدودیت زمانی و مکانی و همچنین کادر پزشکی، مجبور شوند بیماران را به نوبت عمل کنند.

دکتر سیامک مره‌ صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، علت طولانی شدن نوبت دهی در بیمارستانهای دولتی را ناشی از کمبود و محدودیت امکانات در منابع دولتی برای بیماران غیر اورژانسی عنوان کرده است.

به گفته مره صدق، البته این مسئله در همه جای دنیا وجود دارد و بیماران غیر اورژانسی برای استفاده از سیستم بیمه‌ای خواه و ناخواه باید یک روالی طی کنند که ممکن است مقداری زمانبر شود.

دکتر محمدباقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران که بیشترین بیمارستان آموزشی و دانشگاهی را در تهران تحت پوشش دارد، با عنوان این مطلب که به دلیل ارائه خدمات ویژه و کثرت مراجعه از تمام نقاط کشور به بیمارستانهای مجموعه این دانشگاه، مشکلاتی در ارائه خدمات داریم، گفت: به‌عنوان مثال در حال حاضر پیوند مغز و استخوان در یک یا دو مرکز در کشور انجام می‌شود که عمده آن در همین دانشگاه است. فقط در یک مرکز دانشگاهی 3 هزار پیوند مغز استخوان انجام شده ‌است که این موضوع باعث می‌شود بیماران مبتلا به سرطان خون از همه نقاط کشور به این مراکز مراجعه کنند.

حجم زیاد مراجعات یکی از دلایل نارضایتی بیماران از بیمارستانها عنوان شده است که لاریجانی معتقد است اورژانس‌ بیمارستانی با حجم زیاد بیمارانی که مبتلا به سرطان خون بوده و داوطلب انجام عمل پیوند مغز و استخوان هستند مواجه است و نتیجه این حجم زیاد، عدم رضایت مراجعان می‌شود.

شاید نوبتهایی که برای اعمال جراحی در برخی بیمارستانها داده می شود، به لحاظ عواقب و عوارض بیماری برای بیمار مشکل چندانی به وجود نیاورد اما مسئله این است که نوبتهای طولانی به لحاظ روانی، مشکلات عدیده ای برای بیماران و سایر مراجعان به بیمارستانهای دولتی به وجود می آورد.

یکی از این بیمارستانها در تهران، بیمارستان امیراعلم است که یک مرکز درمانی تخصصی گوش و حلق و بینی در کشور است که تعداد زیادی از مراجعان این بیمارستان از شهرستانها می آیند.

گفته می شود سالانه بیش از 8 هزار عمل جراحی در بیمارستان امیراعلم انجام می شود و هر سال بیش از 100 هزار بیمار سرپایی و به همین تعداد پذیرش بیمار اورژانسی در این بیمارستان صورت می گیرد و شاید تنها بیمارستانی باشد که در دو شیفت صبح و بعدازظهر هم ویزیت و هم عمل جراحی دارد. از مجموع عملهای جراحی در امیراعلم، 50 درصد آنها مربوط به جراحی سرطانهاست.

طبق گزارشهای وزارت بهداشت، حدود 80 درصد بستری بیماران در بیمارستانهای دولتی انجام می شود. این وضعیت حاکی از این واقعیت است که اغلب مردم برای درمان بیماری خود قادر به استفاده از خدمات بخش خصوصی نیستند و بیمارستانهای دولتی تنها پناهگاه این قبیل بیماران است.

دکتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است که نوبت جراحی در بیمارستانهای دولتی تقریبا وجود ندارد اما با اشاره به برخی بیمارستانهای دولتی اسم و رسم دار و معروف در زمینه برخی جراحیها، این موضوع را به طور ضمنی تایید می کند و معتقد است همین مسئله باعث شده نوبت جراحی در این بیمارستانها قدری طولانی شود.  

این در حالی است که وزیر بهداشت در اولین ماههای سال گذشته قول داده بود که نوبت دهی در بیمارستانهای دولتی برای مقابله با پدیده زشت فروش نوبت جراحی، تا پایان سال 89 به روز شود. امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز با اشاره به اقدامات در نظر گرفته شده در زمینه ساماندهی نوبت‌ دهی طولانی در بیمارستانهای دولتی، از تشکیل کمیته ای به ‌منظور ساماندهی سیستم نوبت دهی در این بیمارستانها خبر داده بود.

بیمارستانهای قلب شهید رجایی، چشم پزشکی فارابی، گوش و حلق و بینی امیراعلم و... از جمله بیمارستانهای ویژه بخش دولتی محسوب می شوند که مراجعات زیادی از گوشه و کنار کشور دارند. همین مسئله موجب شده که انتظار برای نوبت جراحی در این قبیل مراکز درمانی قدری طولانی شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha