سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 28585

خانم "کونسوئلو ویدال بروس" هماهنگ کننده مقیم ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد سرمایه گذاریهای انجام شده در پاسخ به همه گیری اچ ای وی به تدریج نتیجه می دهد و گسترشHIV در حال مهار شدن است.

سلامت نیوز :خانم "کونسوئلو ویدال بروس" هماهنگ کننده مقیم ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد سرمایه گذاریهای انجام شده در پاسخ به همه گیری اچ ای وی به تدریج نتیجه می دهد و گسترشHIV در حال مهار شدن است.
به گزارش مهر، امروز در نشستی با رسانه ها، ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با اجلاس بلندپایه سازمان ملل در زمینه ایدز که از ۱۸ تا ۲۱ خرداد در مقر سازمان ملل برگزار می شود، خانم ویدال افزود که تا پایان سال ۲۰۱۰ بیش از شش میلیون نفر در سطح جهان به دارو های نجات بخش ضدرترویروسی (antiretroviral) دسترسی داشته اند، که نشانگر پیشرفت نسبت به رقم ۵/۲ میلیون در پایان سال ۲۰۰۹ است.

خانم ویدال گفت: در سالهای اخیر جمهوری اسلامی ایران جزو آن کشور هایی در منطقه بوده که برنامه هایش در زمینه ایدز بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. قدم های مفیدی در راستای ارائه و گسترش خدمات پیشگیری و مراقبت از اِچ آی وی/ایدز در سراسر کشور برداشته شده و جامعه بین الملل از پاسخ ایران به موضوع اچ ای وی قدردانی می کند.

وی افزود: "کارگزاری های سازمان ملل متحد در ایران نیز در برنامه های موفق کشور در زمینۀ اِچ آی وی به طرق مختلف سهیم بوده اند.  ما از اقدامات متعددی پشتیبانی کرده ایم: با انتقال دانش روز به کشور، تسهیل همکاری های بین بخشی، و مشارکت در اجرای طرح ها و برنامه های متعدد".

هر چند که شیوع HIV در جمعیت عمومی پایین است، ایران در حال تجربه همه گیری متمرکزی در میان معتادان تزریقی می باشد. این شیوع پایین مدیون گسترش چشمگیر برنامه های کاهش آسیب برای معتادان تزریقی و زندانیان در طی دهه گذشته میباشد.

در اجلاس بلند پایه پیش رو، که ۳۰ سال پس از شروع همه گیری ایدز و در دهمین سالگرد اجلاس ویژه و تاریخی مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه اِچ آی وی و ایدز برگزار میشود،  سران دنیا جمع می شوند تا پیشرفت ها را مرور و مسیر آینده پاسخ جهانی به ایدز را ترسیم کنند.

خانم ویدال در ادامه یادآور شد: هر چند دنیا دارد به سوی رهایی نسل های آینده از بند ایدز حرکت میکند، این دستاورد ها هنوز شکننده است.  میبایست نیروی های جوان را در متحول کردن امر پیشگیری از اِچ آی وی بسیج کرد.  لازم است دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری، مراقبت، درمان و حمایتی با شتاب بیشتری پیگیری شود.  باید همکاری با کشورها تقویت شود تا برنامه های مربوط به اِچ آی وی با کارآیی و کارآمدی بیشتری اجرا شود، و باید سلامت و حقوق انسانی زنان و دختران را ارتقاء دهیم. همچنان باید تلاش کنیم تا پاسخگویی متقابل را بعنوان یکی از ارکان دستیابی به آینده ای عاری از اِچ آی وی مطرح کنیم.

یکی از روندهای مثبتی که هماهنگ کنندۀ مقیم سازمان ملل به آن اشاره کرد، افزایش سطح پوشش داروهای ضد رتروویروسی برای پیشگیری از انتقال اِچ آی وی از مادر به کودک به بیش از 50 درصد در جهان در سال 2009 است.  پانزده کشور از جمله بوتسوآنا، نامیبیا، آفریقای جنوبی و سوآزیلند— موفق شده اند سطح پوشش این خدمات را در میان زنان باردار مبتلا به اِچ آی وی به بالای 80 درصد برسانند اما هدف جامعۀ بین المللی حذف موارد انتقال اِچ آی وی از مادر به کودک تا سال 2015 می باشد.

خانم ویدال عنوان کرد که شرکت کنندگان در این نشست سه روزه شامل "ژوزف درایس" رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد، به همراه 30 تن از سران کشورهای جهان، دیگر مقام های عالیرتبۀ کشوری، نمایندگان سازمان های بین المللی، نهادهای مدنی و افرادی که با اِچ آی وی زندگی می کنند هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha