سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 28586
 سلامت نیوز : وزیر بهداشت نسبت به عوارض و بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات هشدار داد و با اشاره به قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات گفت: آنچه كه جای خالی آن به چشم می‌خورد وجود همكاری‌های بین بخشی در اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات است.

به گزارش  ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه همایش روز جهانی بدون دخانیات كه با حضور مسوولان مربوطه برگزار شد، گفت: قانون جامع كنترل دخانیات در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و تكلیف همه دستگاه‌ها در آن مشخص شده است.


وی با اشاره به تشكیل ستاد كشوری كنترل دخانیات به ریاست وزارت بهداشت گفت: آنچه كه جای خالی آن در اجرای قانون كنترل جامع دخانیات به چشم می‌خورد حضور همكاری‌های بین‌بخشی است. بر اساس بررسی‌های مختلف متوجه شدیم كه نقش‌های تعریف شده برای هر یك از دستگاه‌ها در اجرای قانون كنترل و مبارزه ملی با دخانیات كاملا به آنها القاء نشده است. به این منظور تشكیل كارگروه‌های تخصصی فعال تصمیم‌گیری شد. این كارگروه‌ها جلسات متعددی را با دستگاه‌های مختلف برگزار كردند. در مجموع طی سال گذشته حدود 19 جلسه تخصصی كارگروه و چندین جلسه تخصصی بین‌بخشی تشكیل شد و به این ترتیب ارگان‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های كشور، صنایع، بازرگانی، ستاد مبارزه با قاچاق مواد دخانی، صدا و سیما و وزارت بهداشت تعاریفی را از مسوولیت‌های خود برای اجرای قانون جامع كنترل دخانیات ارائه دادند.

دستجردی ادامه داد: بر این اساس با توجه به تشكیل كارگروه‌های تخصصی و تعریف وظایف دستگاه‌های مربوطه اكنون می‌توان جلسات ستاد كشوری مبارزه با دخانیات را تشكیل داد. در این زمینه باید عزم ملی وجود داشته باشد چرا كه وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند به اهداف قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات دست یابد. در این زمینه همه دستگاه‌ها باید به صورت جهادی پیش بروند تا تقاضای مربوط به دخانیات چه در سیگار و چه در قلیان پایین آید.

وی به آمار استعمال دخانیات در كشور در سال 86 اشاره كرد و گفت: بر اساس آمار سال 86 حدود 2/12 درصد جمعیت كشور مواد دخانی مصرف می‌كنند، همچنین 23 درصد مردان و 8/1 درصد زنان دخانیات مصرف می‌كنند. این آمار مربوط به افراد بالای 15 سال است. در مورد افراد 13 تا 15 سال نیز بررسی كوچكی انجام شده كه بر اساس این بررسی حدود سه درصد جمعیت 13 تا 15 سال كشور مصرف مواد دخانی دارند.

وزیر بهداشت در ادامه نسبت به افزایش مصرف قلیان در جامعه هشدار داد و گفت: مردم باید بدانند كه عوارض استعمال قلیان بسیار بیشتر از سیگار است و هر وعده قلیان معادل استعمال 70 تا 100 نخ سیگار است. همچنین قلیان باعث انتقال بیماری‌هایی مانند هپاتیت، ایدز و سل می‌شود. آمار سرطان‌های زبان، حنجره و حلق در استعمال قلیان بسیار بالاست.

وی افزود: حدود 85 تا 90 درصد سرطان‌های ریه، 75 درصد بیماری‌هایی مانند برونشیت مزمن، 25 درصد بیماری‌های قلبی و همچنین عامل 15 تا 20 نوع سرطان مواد دخانی هستند. پوكی استخوان، بیماری‌های كلیوی، شنوایی، بینایی و زخم‌های گوارشی نیز از جمله عوارض استعمال دخانیات هستند.

دستجردی با بیان اینكه افراد سیگاری سالانه یك هزار و 700 میلیاردتومان دود می‌كنند، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد چندین برابر این رقم صرف عوارض ناشی از سیگار می‌شود. در مجموع بار مالی افراد سیگاری سالانه سه هزار و 400 میلیارد تومان است كه مقدار زیادی از آن را دولت می‌پردازد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سیگارهای لایت و میوه‌ای گفت: سیگارهای لایت و میوه‌ای و عناوینی از این قبیل همگی تقلب است. اشكال مختلف سیگار نكوتین دارند واز مواد سمی استفاده شده است. از طرف دیگر مضرات سیگارهای قاچاق بسیار بیشتر از سیگارهای داخل هستند. سیگارهای قاچاق كه بدون برچسب و علائم هشداردهنده هستند دارای مواد رادیواكتیو هستند كه ضرر و زیان آنها در افراد بسیار زیاد است.

وزیر بهداشت در پایان نسبت به استعمال دخانیات در زنان باردار هشدار داد و گفت: استعمال دخانیات در زنان باردار باعث مرگ جنین، كاهش رشد جنین، تاثیرات بر روی ضریب هوشی جنین و بیش‌فعالی كودك در آینده را سبب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha