سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳

بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف داروی «متیراپون» می‌تواند به كاهش توانایی مغز در یادآوری خاطرات ناگوار منجر شود.

 سلامت نیوز : بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف داروی «متیراپون» می‌تواند به كاهش توانایی مغز در یادآوری خاطرات ناگوار منجر شود.
به گزارش فارس، دانشمندان مركز تحقیقات دانشگاه مونترئال دریافتند كه با مصرف متیراپون می‌توان از یادآوری خاطرات ناگوار و ناخوشایند تا حدودی جلوگیری كرد؛ چالش بزرگ این تحقیق تغییر نیافتن خاطراتی كه یكبار در مغز ذخیره شده است، بود.

بنا به گفته یكی از محققان این طرح پژوهشی، «متیراپون» دارویی است كه موجب كاهش سطح «كورتیزول» می‌شود؛ كورتیزول هورمون استرسی است كه در یادآوری حافظه دخالت دارد.

براساس گزارش دیلی ساینس، تغییر هورمون كورتیزول و تغییر حالت آن به شكل جدید می‌تواند احساسات منفی و خاطرات ناگوار را كاهش دهد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد كه كاهش سطح هورمون استرس به هنگام یادآوری خاطرات ناگوار می‌تواند موجب اثرات طولانی مدتی از جمله اختلال در یادآوری خاطرات منفی شود.

در این تحقیق كه بر روی ۳۳ نفر انجام گرفت، افراد به ۳ گروه تقسیم بندی شدند؛ در گروه اول افراد از یك دوز از داروی متیراپون استفاده كردند؛ گروه دوم ۲ برابر و گروه سوم ۳ برابر گروه اول از این دارو مصرف كردند و پس از ۴ روز كه اثرات دارو از بین رفت، در بازگشت و یادآوری حوادث ناگوار گروهی كه كمترین میزان مصرف را داشتند، بیشترین میزان یادآوری حوادث ناگوار را داشتند.

این مطالعه امید افراد مبتلا به سندروم اختلال استرس تروما را در درمان افزایش می‌دهد؛ متیراپون یا با نام تجاری متوپیرون در تشخیص نارسایی آدرنال و گاهی در درمان سندروم كوئینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha