سلامت نیوز : یک عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر ضرورت توجه به بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان گفت که افزایش تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی و فارغ التحصیلان این رشته و رشد دندانپزشکی درمان محور لزوماً به بهبود سلامت دهان ودندان منجر نخواهد شد.


به گزارش ایسنا، دکتر محمد بیات در این خصوص گفت: مهمترین اولویت سلامت دهان و دندان افراد جامعه توجه به بهداشت به جای دندانپزشکی درمان محور است. این راهی است که برخی از کشورهای پیشرفته با کاهش تربیت دندانپزشکان و افزایش فرهنگ سازی و ترویج بهداشت در آن موفق عمل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه در کشور ما هنوز مانند سابق، تاکید بر رشد کمی تعداد دندانپزشکان است و در سال‌های اخیر تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی کشور بیش از دو برابر شده است و این نگرانی را بوجود آورده که دندانپزشکان تربیت شده در سال‌های آینده بیش از نیاز کشور باشند.

مسوول بخش تخصصی جراحی فک و صورت بیمارستان شریعتی تهران، ادامه داد: ترویج روش‌های پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان ساده و ارزان بوده و در درازمدت سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد.

وی در خصوص اثرات هدفمندی یارانه‌ها در عرصه سلامت نیز اظهار کرد: بیش از 80 درصد خدمات سرپایی درمانی در مطب‌های خصوصی ارایه می‌شود و پزشکان و دندانپزشکان باید بر اساس هزینه‌های آزاد و قیمت بازار مطب خود را تجهیز و نگهداری کنند با این حال تعرفه‌گذاری نه بر اساس خود تنظیمی بازار بلکه توسط دولت صورت می‌گیرد.

دکتر بیات، خاطرنشان کرد: وقتی هدفمندی یارانه‌ها صورت می‌گیرد یعنی حمایت‌ها و یارانه‌ها در جهت رشد و توسعه صنعت و تولید هدایت می‌شوند که موجب افزایش عرضه و تقاضا و تنظیم بازار می‌شود. در این صورت دولت مکلف است از افراد و اقشار آسیب‌پذیر با ارایه تسهیلات یارانه‌ای حمایت کند نه اینکه کل درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را بطور مساوی در بین افراد جامعه تقسیم کند.

وی اضافه کرد: در حوزه سلامت کشور، اگرچه ساز و کار تنظیم بازار می‌تواند تعرفه‌ها و نرخ خدمات درمانی را تعیین کند، اما دولت باید برای حفظ انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در بخش سلامت و جلوگیری از افزایش بی‌رویه پرداخت از جیب مردم، یارانه‌هایی را اختصاص دهد و از طریق تقویت بیمه‌ها با پرداخت‌های مستقیم و غیرمستقیم از یکسو خدمات دهندگان و از سوی دیگر خدمت گیرندگان حوزه بهداشت و درمان را حمایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha