سلامت نیوز : هماهنگ‌كننده كشوری برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران از برگزاری نشست بلند‌ پایه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره ایدز با حضور روسای جمهوری كشورهای دنیا 2 هفته دیگر در نیویورك برگزار می‌شود.

به گزارش  فارس، شهرداد درودی امروز در كنفرانس خبری به مناسبت گذشت 30 سال از كشف HIV كه در مقر نمایندگی سازمان ملل متحد در ایران با حضور نمایندگان آژانس‌های این سازمان برگزار شد اظهار داشت: در آستانه سی‌امین سال كشف و پاسخ به بیماری ایدز و 10 سال پس از نشست كشورهای عضو سازمان ملل متحد به منظور تعهد برای پیشگیری و كنترل HIV و ایدز از تاریخ 18 تا 20 خرداد سران كشورهای دنیا به دعوت دبیركل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گرد هم می‌آیند.

وی افزود: این گردهمایی فرصت ویژه‌ای برای مرور پیشرفت‌ها و دستاوردهای كشورها برای كنترل ایدز فراهم می‌كند و مسیر آینده پاسخ جهانی به بیماری ایدز را ترسیم خواهد كرد.

دروردی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تاكنون دستاوردها و توفیقات چشمگیری در زمینه پیشگیری و كنترل بیماری ایدز به دست آورده و مورد توجه جدی جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: ورود ایران به مرحله متمركز با افزایش شیوع HIV در مصرف كنندگان تزریقی مواد در اوایل دهه 80 رخ داد كه با جلب حمایت سیاستگذاران و اتخاذ تصمیمات كلیدی در امر كاهش آسیب فعالیت‌های بسیار مفیدی در زمینه ارائه و گسترش خدمات پیشگیری از HIV در مصرف كنندگان تزریقی مواد و زندانیان انجام شده است.

دروردی گفت: نشانه‌های جدی وجود دارد كه این اقدامات حداقل باعث كند شدن شیب رشد همه‌گیر در این گروه جمعیتی شده است اما هنوز هم بروز موارد جدید HIV در مصرف كنندگان تزریقی مواد رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: مطالعات در دنیا نشان داده كه می‌توان انتقال HIV در مصرف كنندگان تزریقی مواد را تقریباً متوقف كرد و برای این باید پوشش برنامه‌های كاهش آسیب در مصرف كنندگان تزریقی مواد را گسترش و كیفیت آن را به بالاترین حد ممكن رساند.

دروردی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همگام با 188 كشور عضو سازمان ملل متحد در خرداد1380 (ژوئن 2001) به پیشگیری و كنترل HIV و ایدز متعهد شد و این كشورها در نشست سال 1385 نیز با تأكید بر تعهد قبلی خود بر دامنه‌ این تعهد افزودند.

دروردی به برنامه راهبردی كشوری پیشگیری و كنترل HIV و ایدز اشاره كرد و افزود: سومین برنامه كشوری پیشگیری و كنترل HIV و ایدز در چارچوب عمل برای پیشگیری و كنترل این بیماری در سطح كشور ترسیم می‌كند.

این برنامه با توجه به تجارب حاصله از اجرای برنامه‌های اول و دوم اجرا می‌شود.

دروردی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت دستاوردهای درمانی بیماری ایدز در دنیا كه چندی قبل از كشور آمریكا نوعی واكسن جدید مطرح شده است گفت: در حال حاضر مقالات بسیار خوبی در زمینه درمان ایدز در دنیا مطرح شده است ولی هنوز درمان قطعی و كاملی گزارشی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha