سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 28600

محققان بیمارستان "پرینسس مارگارت" موفق به تولید نانوذرات آلی شده‌اند که از صدا و گرما برای جستجوی تومورهای بدخیم و درمان آنها استفاده می‌کند و مانند یک انقلاب بزرگ در درمان سرطان است.

 سلامت نیوز : محققان بیمارستان "پرینسس مارگارت" موفق به تولید نانوذرات آلی شده‌اند که از صدا و گرما برای جستجوی تومورهای بدخیم و درمان آنها استفاده می‌کند و مانند یک انقلاب بزرگ در درمان سرطان است.
 
به گزارش ایرنا ، این گروه تحقیقاتی موفق به تولید نانو ذراتی شده‌اند که با استفاده از انرژی‌های مختلف مانند نور و گرما با شناسایی سلول‌های سرطانی آنها را درمان می‌کند.
در فناوری نانو، نانوذرات به ذراتی در ابعاد نانو اطلاق می‌شود که به تنهایی قادرند نقش تمام سیستم را اجرا کنند و دارای خواص منحصربه فردی هستند.
تاکنون یکی از مهمترین چالش‌های پزشکان در استفاده از فناوری نانو در درمان بیماری‌های مختلف، سمی‌بودن اکثر یافته‌های درمانی جدید بود؛ ولی نانوذرات آلی تولید‌شده کاملاً غیرسمی است و هیچ‌گونه آسیبی به بیمار وارد نمی‌کنند.
نانوذرات جدید دارای ساختار منحصربه فرد و قابل انعطافی است . به گفته سرپرست گروه تحقیقاتی، این ذرات بسیار زیرک هستند.
وی می گوید :‌ در آزمایشگاه، به‌طور طبیعی دو مولکول کلروفیل و لیپید را باهم ترکیب می‌کنیم تا یک ذره در ابعاد نانو با خواص منحصربه فرد تولید شود. این ذره در فناوری‌های وابسته به نور – بیوفوتونیک – کاربرد گسترده‌ای دارد.
ساختار نانو ذرات ساخته شده مانند بادکنکی است که درون آن از آب پرشده است؛ بنابراین می‌توان داروهای مختلف را به این ذرات ضمیمه کرد و به سلول‌های سرطانی فرستاد. با استفاده از این روش سلول‌ها به درستی مورد تهاجم دارو قرار می‌گیرند و سلول‌های سالم صدمه نمی‌بیند.
یکی از مهمترین شیوه‌های درمان تومورهای بدخیم استفاده از درمان فوتوترمال است. درمان فوتوترمال شیوه‌ای است که با استفاده از نور و گرما سلول‌های سرطانی را ازبین می‌برد.
نانوذرات تولیدشده قادرند مقدار زیادی نور جذب کنند و روی سلول های سرطانی انباشته شوند. لیزر نیز از همین فرآیند برای درمان سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. لیزر ناگهان یک دمای فوق‌العاده زیاد به تومور وارد می‌کند و سلول های سرطانی را از بین می‌برد.
یکی دیگر از مزایای استفاده از نانوذرات در درمان سرطان، عکسبرداری به روش فوتواکوستیک است. این شیوه از ترکیب نور و صدا برای تولید عکس‌هایی با وضوح بسیار بالا استفاده می‌کند. عکس‌های تولید‌شده در اطلاع از نحوه عملکرد تومور، گسترش آن و محل یابی دقیق موثر است.
و اما یکی دیگر از خواص نانوذرات تولیدشده که موجب شگفتی پزشکان شده خاصیت فلورسنتی این ذرات است؛ یعنی هنگامی که نانوذرات وارد بدن می‌شود و روی تومور جا خوش می‌کنند از خود خاصیت فلورسنتی نشان می‌دهند و به این وسیله به پزشکی در حال کنترل این ذرات از خارج بدن بیمار است سیگنال می‌فرستند تا پزشک معالج را از روند ماموریت مطلع کنند.
تاکنون با استفاده از فناوری نانو بسته‌های متفاوتی برای درمان بیماری‌های مهلک ابداع شده است ولی نانوذرات جدید از هر جهت به بقیه محصولات مشابه ارجحیت دارند.
لازم است بدانید پس از انجام ماموریت، این ذرات از بدن خارج می شوند بدون اینکه کوچکترین آسیبی به بدن وارد کنند.
محققان براین باورند که نانوذرات جدید می توانند نحوه درمان سرطان را به‌طور کلی متحول کنند.و مانند یک انقلاب عظیم در درمان سرطان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha