چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 286012

زایمان زودرس و پیش از موعد به وضعیتی اطلاق می‌شود که نوزاد بیش از سه هفته قبل از تاریخ تعیین شده متولد شود. به بیان دیگر، تولد زودرس پیش از هفته سی و هفت بارداری رخ می‌دهد.

علائم و عوامل زایمان زودرس

سلامت نیوز:زایمان زودرس و پیش از موعد به وضعیتی اطلاق می‌شود که نوزاد بیش از سه هفته قبل از تاریخ تعیین شده متولد شود. به بیان دیگر، تولد زودرس پیش از هفته سی و هفت بارداری رخ می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا،‌ نوزادانی که دچار تولد زودهنگام و پیش از موعد می‌شوند اغلب با مشکلات جسمی مواجه هستند. به طور معمول عوارض ناشی از تولد زودهنگام متفاوت است. با این حال هر چه نوزاد زودتر از زمان تعیین شده متولد شود با خطر بیشتری روبرو می‌شود.


از جمله نشانه‌های تولد زودهنگام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- جثه بدنی کوچک با سر بزرگ- پوشیده بودن بدن نوزاد با موهای بسیار نازک- پایین بودن دمای بدن به ویژه بلافاصله پس از تولد- مشکل تنفسی- عدم واکنش برای مکیدن شیر یا بلع آن


از جمله فاکتورهای خطرز

ا در تولد پیش از موعد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- سابقه زایمان زودهنگام- چندقلوزایی- وقفه کمتر از شش ماه بین بارداری‌ها- بارداری به روش لقاح مصنوعی- استعمال سیگار یا مواد مخدر- ابتلای مادر به بیماری‌های مزمن از قبیل فشار خون بالا و دیابت
بنابر گزارش سایت تخصصی "مایوکلینیک"، همچنین به دلایل ناشناخته‌ای زنان سیاه‌پوست بیش از زنان دیگر احتمال دارد دچار وضع حمل زودهنگام شوند. هرچند احتمال بروز این مشکل برای تمامی زنان باردار وجود دارد. در واقع در بسیاری از زنان بارداری که دچار این عارضه می‌شوند فاکتورهای خطرزای شناخته شده‌ای مشاهده نمی‌شود.
درحالیکه تمام نوزادان نارس و زودرس دچار مشکلات جسمی نمی‌شوند با این حال تولد زودهنگام با مشکلات جسمی کوتاه مدت و طولانی مدت همراه است. به طور کلی، هر چه نوزاد زودتر متولد شود بیشتر در معرض مشکلات جسمی قرار دارد. برخی از این عوارض هنگام تولد ظاهر می‌شوند درحالیکه علائم برخی از آن‌ها سال‌ها بعد بروز پیدا می‌کند.
برای مثال مشکلات تنفسی، قلبی، مغزی، متابولیک و سیستم ایمنی از جمله عوارض تولد زودهنگام هستند که در هفته‌های نخست بروز می‌کنند.
همچنین در طولانی مدت تولد زودهنگام به بروز مشکلاتی همچون فلج مغزی، اختلال در یادگیری، مشکلات بینایی، شنوایی، رفتاری و روان‌شناختی منجر می‌شود.


تاثیر گرمای هوا بر زایمان زودهنگام
علاوه بر موارد فوق تازه‌ترین تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که گرمای هوا نیز با افزایش موارد تولد نوزادان نارس ارتباط دارد.
به نوشته روزنامه ژاپن تودی، محققان بر این باورند که آب و هوای گرم می‌تواند موجب افزایش احتمال تولد پیش از موعد در نوزادان شود؛ پدیده‌ای که به سلامت نوزاد آسیب می‌زند و احتمال می‌رود با بالا رفتن هر چه بیشتر دما در اثر پدیده تغییرات اقلیمی، این موضوع تشدید شود.
گروهی از محققان در کالیفرنیا اظهار داشتند: در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۸ به طور میانگین ۲۵ هزار کودک در دوره گرم‌تر سال حدود دو هفته زودتر متولد شده‌اند.
درحالیکه مشخص نیست چرا مادران باردار در دمای آب و هوایی بالا زودتر وضع حمل می‌کنند، محققان هشدار دادند تولد نوزادان پیش از زمان طبیعی، موضوعی است که باید جدی گرفته شود.
محققان تاکید کردند: تولد زودهنگان نوزادان می‌تواند بر روند رشد آنان تاثیر گذاشته و حتی این تاثیرات برای طولانی مدت ادامه پیدا کند هرچند لازم است تحقیقات بیشتری در این رابطه انجام شود.
به گفته محققان آب و هوای گرم سطح هورمون اکسی‌توسین در بدن مادر را که تنظیم کننده زمان وضع حمل است افزایش می‌دهد. هرچند ممکن است گرمای هوا موجب وارد شدن فشار بر سیستم قلبی-عروقی و زایمان زودهنگام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha