چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 286014

قند خون در دیابتی‌ها در پی جابجایی فصول و نیز تغییر شیوه زندگی این بیماران دچار نوسانات مختلفی می‌شود.

فصل‌ها و دیابتی‌ها

سلامت نیوز:قند خون در دیابتی‌ها در پی جابجایی فصول و نیز تغییر شیوه زندگی این بیماران دچار نوسانات مختلفی می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مدیرعامل انجمن دیابت ایران  با بیان این مطلب توضیح داد: ابتلا به دیابت نوع یک در برخی فصول سال بیشتر است بطوریکه در فصل زمستان بیشتر از فصل تابستان ابتلا به این بیماری مشاهده شده زیرا شیوع بیماری‌های ویروسی در فصول سرد سال بوده که به عنوان عاملی مهم در ابتلا به این بیماری مطرح می شود.


امیر کامران نیکو سخن اظهار داشت: تغییرات تغذیه‌ای در فصول مختلف سال نیز سبب نوسان قند خون می‌شوند، به عنوان مثال با شروع فصل گرما بسیاری از کودکان و نوجوانان دیابتی به خوردن بستنی روی آورده و با افزایش قند خون مواجه می‌شوند و یا اینکه بسیاری از افراد دیابتی ابراز می‌دارند که از میوه‌های تابستانی زیاد استفاده می‌کنند. میوه‌ها نیز حاوی قند بوده و مصرف آنها باید با شمارش نشاسته صورت گیرد، اگر بیماران از شمارش واحدهای نشاسته اطلاع ندارند، می‌توانند از کتب انجمن دیابت ایران استفاده کنند.


وی ادامه داد: اغلب مشاهده می‌شود که در فصل تابستان ساعت خوابیدن و بیدار شدن، بخصوص در کودکان و نوجوانان دیابتی تغییر می‌یابد. اگر فرد دیابتی صبح دیر از خواب بیدار شده و انسولین خود را نیز دیرتر از روزهای قبل تزریق کند، با افزایش قند خون صبحگاهی مواجه خواهد شد.


نیکو سخن اضافه کرد: تزریق دیرتر انسولین بدن فرد را با فقدان انسولین پایه مواجه می‌کند زیرا اثر انسولین شب قبل در بدن پایان یافته ولی هورمون‌های بالا برنده قند خون، قند را از کبد فرد خارج می‌کنند. در حقیقت هورمون‌های بالا برنده خون با ساعات روشن شدن و تاریک شدن هوا تنظیم شده و به زمان خوابیدن و بیدار شدن شما توجهی ندارند. بنابراین افراد دیابتی باید توجه کنند که در فصل تابستان نیز دیر از خواب بلند نشده و تزریق انسولین صبحگاهی را در زمان معین انجام دهند.


مدیرعامل انجمن دیابت ایران تصریح کرد: سردی دست سبب ایجاد مشکل در تست قند خون می‌شود، اگر دست در زمان خون‌گیری سرد باشد، خون کافی از نوک انگشت جاری نمی‌شود و فرد مجبور می‌شود دوباره نوک انگشت خود را با لانست سوراخ کند، از سوی دیگر در دستگاه‌های قدیمی سیستم اندازه‌گیری حجم خون وجود نداشته و چنانچه خون کافی روی نوار دستگاه قرار نگیرد، عدد ثبت شده روی دستگاه کمتر از میزان واقعی قند خون خواهد بود. بنابراین در فصول سرد قبل از خون‌گیری دست خود را با آب ولرم بشویید تا عمل خون‌گیری با دقت و آسایش بیشتری انجام شود.
وی با بیان اینکه شیوع افسردگی در فصول پاییز و زمستان بیشتر از بهار و تابستان است، گفت: شاید دلیل این امر کوتاه شدن روز و افزایش زمان تاریکی ناشی ازابری بودن هوا باشد و افسردگی نیز به دلایل مختلف سبب نوسان قند خون شما خواهد شد.


نیکو سخن اظهار داشت: میزان فعالیت فرد دیابتی با تغییر فصل تفاوت می کند، بطوریکه فعالیت بدنی فرد دیابتی در فصول سرد سال کاسته شده و همین مسئله ممکن است به افزایش قند خون فرد دیابتی منجر شود، همچنین در فصول سرد سال ابتلا به آنفلوانزا افزایش می‌یابد. تب، عفونت و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب سبب افزایش قندخون می شود درحالیکه اسهال و استفراغ سبب افت قندخون می شود.


وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با شروع فصل سرما، شاهد آلودگی هوا بخصوص در شهرهای بزرگ هستیم. با شروع فصل وآلودگی هوا، افراد جامعه بخصوص کودکان و سالمندان از داشتن فعالیت بدنی منع می‌شوند. کاهش فعالیت بدنی سبب افزایش قندخون فرد دیابتی می‌شود.
نیکو سخن تاکید کرد: هر فرد مبتلا به دیابت باید سالانه آزمایش میکروآلبومین ادرار را انجام دهد تا از سلامت کلیه‌های خود مطمئن شو،. برای انجام این آزمایش باید ادرار شبانه خود را به مدت ۲۱ ساعت جمع‌آوری کرده و در جای خنک نگهداری شود و این بیماران از پزشک خود بخواهند این آزمایش را در فصل سرد برای آنها انجام دهد.


در دنیا بیش از ۴۰۰ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و این تصور وجود دارد که در سال های آتی این تعداد افزایش یابد. شیوع ۱۰ درصدی بیماری دیابت در منطقه خاورمیانه وجود دارد و حدود ۱۰ درصد ایرانیان نیز به این بیماری مبتلا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha