در همه خانه‌ها عواملی وجود دارند که گاهی سبب ایجاد و تشدید آلرژی می‌شوند که افراد از وجود آن‌ها غافل هستند.

۱۰ عامل آلرژی‌زای پنهان در خانه که فکرش را هم نمی‌کنید

سلامت نیوز:در همه خانه‌ها عواملی وجود دارند که گاهی سبب ایجاد و تشدید آلرژی می‌شوند که افراد از وجود آن‌ها غافل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، آلرژی یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد آن هم در فصول مختلف سال با آن دست به گریبانند، می‌توان گفت تقریبا داروی خاصی برای آن وجود ندارد که بتوان از بروزش پیشگیری یا آن را به طور کامل درمان کرد تنها می‌توان با برخی دارو‌ها به طور مقطعی کمی از اثرات آن کاست.


آلرژی‌ها انواع خود را دارند که شایع‌ترین آن‌ها معمولا با عطسه، آبریزش بینی، خارش و التهاب پوست همراه است و در هر فردی علائم متفاوت خود را دارد؛  برخی به مواد غذایی، برخی دیگر به گرد و خاک و حتی تغییر دمای هوا حساسیت دارند.


ما شاید جالب توجه باشد که طبق تحقیقاتی که رئیس خدمات بالینی انگلیس درخصوص آلرژی انجام داده است عمده دلایلی که سبب بروز حساسیت در افراد می‌شود، در نزدیکی یا بهتر بگوییم در محیط زندگی آنهاست که اغلب افراد از آن بی‌اطلاع و یا غافل هستند.



کوسن‌ها یا بالش‌های پر

وجود بالش یا کوسن‌هایی که با پَر پرندگان پر شده‌اند، یکی از عوامل بروز آلرژی است و موجب اختلال تنفسی می‌شود. بعضی از افراد نسبت به انواع مختلف پر‌ها حساسیت دارند، بنابراین ممکن است متوجه نباشند که یک کوسن مخملی پر یا بالش باعث مشکل شود.


گیاهان تزئینی خانگی

افراد به دلیل علاقه‌ به گل و گیاه، معمولا  بخشی از فضای خانه را به گیاهان اختصاص می‌دهند، همین امر سبب می‌شود تا نا خواسته موجب  رهاسازی آلرژن‌ها در هوا شوند. گیاهان خانگی شامل مواد حساسیت زا، گرده‌های درختی، حشرات و رزین‌ها هستند که همگی می‌توانند باعث حساسیت‌های پوستی، علائم بینی و آسم شوند؛ در این حالت ممکن است داشتن درخت مصنوعی مناسب‌تر باشد، به شرطی که مرتب گردگیری شوند تا مانع تجمع گرد و غبار شوند. در غیر این صورت همین‌ها سبب تشدید آلرژی می‌شوند. نیلوفر‌ها یکی از رایج‌ترین گیاهان خانگی هستند که مقدار زیادی گرده را از گل‌ها آزاد می‌کنند که باعث عطسه، خارش چشم‌ و خس خس می‌شود. اگر حساسیت دارید، آن‌ها را از خانه دور نگه دارید.

بوی رنگ تازه

چیزی که ممکن است هنگام جستجوی عامل اصلی سوزش هرگز متوجه نشویم، مواد شیمیایی موجود در محصولات تازه رنگ شده یا حتی مبلمان جدید باشد. فرمالدئید موجود در MDF جدید و محصولات تازه رنگ شده می‌تواند باعث ایجاد درماتیت تماسی بر روی پوست و آلرژی‌های تنفسی مانند رینیت و آسم شود. این ماده شیمیایی در پارچه‌های جدید، مواد تمیزکننده، تشک‌ها و پارچه‌های مبلمان و MDF جدید یافت شود که البته پس از گذشت چند ماه، این مشکل با جریان آزاد هوا از بین می‌رود.


فضای تاریک و خفه

یکی از دلایل عمده مشکلات تنفسی می‌تواند ناشی از فضای تاریک و بسته مثل کمد‌های هوایی باشد، آشپزخانه‌های بدون استفاده یا حمام یا حتی جایی که لباس‌های خود را خشک می‌کنید، مکان‌هایی هستند که می‌توانند علائم مختلفی از قبیل آبریزش بینی یا مشکل تنفسی ایجاد کنند. اسپور‌های قارچی موجود در این مکان‌ها می‌تواند افرادی را که ریه آن‌ها نسبت به آن ماده شیمیایی خاص حساس است، تحت تأثیر قرار دهد. برای کاهش این واکنش، بهترین کار باز کردن پنجره‌ها و ورود هوای خنک است تا اندازه‌ای که هوای آلوده به طور کامل تعویض شود. آشپزخانه، حمام و اتاق کار خود را کاملاً تمیز کنید این‌ها به دلیل بخار و رطوبت حاصل از پخت و پز و استحمام مکان‌های مناسبی برای ایجاد آلرژی هستند.


مبل‌های پارچه‌ای

یکی از نکات مهم در زمینه کاهش علت عمده آلرژی در خانه می‌تواند انتخاب یک مبل چرم باشد. به دلیل آنکه که محیط نسبت به پارچه‌های جاذب گرد و غبار بسیار مهمان نواز است. استفاده از مبل چرم، شستن ملافه‌ها در ۶۰ درجه یا بالاتر می‌تواند باعث کاهش گرد و غبار شود که این موضوع در مورد فرش‌ها هم صادق است.

اسباب بازی‌های پارچه‌ای کودکان

اسباب بازی‌های نرم کودکان می‌توانند زمینه ساز ذرات گرد وغبار باشند و آن‌ها را بسازند چیزی که اگر به طور دائم در دسترس کودک باشد، می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود. با این وجود دو راه حل آسان برای خلاص شدن از شر آن وجود دارد؛ شستشوی آن‌ها در ۶۰ درجه یا بالاتر با پودر حساس یا در صورت عدم شستشو، قرار دادن آن‌ها به مدت یک شب در فریزر. آلرژی به کنه‌های گرد و غبار در منازل می‌تواند منجر به آسم و اگزما شود.


پودر شستشو

هیچ چیز آزاردهنده‌تر از خارش پوست آن هم بدون دلیل مشخص نیست. شاید متوجه نباشید که استفاده از مواد شوینده مانند پودر لباسشویی، می‌تواند یکی از دلایل ایجاد حساسیت و خارش باشد، این مورد در افرادی که پوستشان مستعد تحریک است، بیشتر رخ می‌دهد. اما یک راه آسان برای جلوگیری از تحریک در اثر پودر شستشو یا شامپو و محصولات شوینده وجود دارد و آن هم استفاده از محصولات شوینده مخصوص کودکان است که هیچ چیز مضری ندارند.


ماشین لباسشویی

شاید تعجب کنید، اما محققان دریافته‌اند که ماشین لباسشویی یکی از عوامل ایجاد حساسیت است. پس از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی، از خروج کامل بخار داخل آن مطمئن شوید برای این منظور تا حصول اطمینان، در ماشین را باز بگذارید تا تجمع بخار سبب رشد قارچ و باکتری و به دنبال آن ایجاد مشکلات تنفسی نشود، چرا که در نوبت بعدی شستشو این باکتری‌ها، به لباس‌هایتان منتقل می‌شود. کشوی مخصوص مواد شوینده و درب آن را هم خشک کنید.

مو‌های حیوانات خانگی

حیوانات خانگی یکی دیگر از عواملی هستند که سبب ایجاد آلرژی می‌شود. پراکنده شدن موی حیوانات در فضای خانه، مثلا روی فرش یا در مکان‌های پر تردد مانند آشپزخانه سبب ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود، مسئله‌ای که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛. مو‌های حیوان خانگی همچنین می‌تواند آلرژن‌های موجود در هوا را حمل کنند. 


محصولات شوینده

استفاده از مواد شوینده به‌ویژه محصولات تمیزکننده قوی می‌تواند مشکلات تنفسی را تشدید کرده و دستگاه تنفسی را حساس کند. اگر از کالا‌هایی استفاده می‌کنید که سبب تشدید حساسیت‌تان می‌شود، محصولات تمیز کننده ملایم را انتخاب کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha