سلامت نیوز : رییس مركز سلامت محیط و كار و ستاد كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی گفت: سالانه 60 هزار نفر در كشور به خاطر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند.
 
به گزارش ایرنا،  كاظم ندافی در مراسم روز بدون دخانیات كه در تهران برگزار شد، افزود: اگر مصرف سیگار به همین میزان ادامه یابد تا بیست سال آینده، شمار تلفات ناشی از استعمال دخانیات در كشور به 200 هزار نفر در سال خواهد رسید.
وی اظهار داشت: اكنون تلفات ناشی از استعمال دخانیات در كشور بیش از تلفات ایدز، تصادف، آلودگی هوا، خودكشی و آتش سوزی است.
رییس مركز سلامت محیط و كار و ستاد كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی تصریح كرد، از میان 60 هزار نفر كه جان خود را بر اثر استعمال دخانیات از دست می دهند 6 هزار نفر از آنان بخاطر استنشاق تحمیلی دود سیگار، جان خود را از دست داده اند.
وی افزود: یك هزار و 700 نفر از كسانی كه به خاطر استنشاق تحمیلی دود سیگار جان خود را از دست داده اند كودكانی بودند كه یكی از والدین آنان سیگار استعمال كرده است.
رییس مركز سلامت محیط و كار و ستاد كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی افزود: عامل 30 درصد تمام مرگ های مربوط به سرطان و 12 درصد مرگ و میر های جامعه، ناشی از استعمال دخانیات است.
به گفته ندافی، دود ناشی از استعمال دخانیات، چهار هزار ماده مضر دارد كه 63 ماده آن به طور قطع، سرطان زا است.
وی تصریح كرد، در برخی از كشورها، هزینه خدمات بهداشتی مصرف هر بسته سیگار - دارای 20 نخ سیگار - ده هزار تومان برآورد شده است.
ندافی افزود: براساس این تحقیق، سالانه هفت هزار میلیارد تومان صرف مصرف استعمال دخانیات و جبران عوارض ناشی از آن می شود.
وی تصریح كرد، سازمان جهانی بهداشت به منظور مبارزه با استعمال دخانیات، شش راهكار شامل پایش مصرف وسیاست های پیشگیری از دخانیات، محافظت مردم از دود دخانیات، كمك به ترك دخانیات، هشدار درباره مصرف دخانیات، ممنوعیت تبلیغات دخانیات و افزایش مالیات بر محصولات دخانی مطرح كرده است.
ندافی تاكید كرد، وزارت بهداشت برنامه های خود را مطابق با این راهكارها اجرا می كند و در برنامه پنجم توسعه نیز جرایم سنگینی برای ممنوعیت تبلیغ دخانیات در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha