سلامت نیوز : عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: میزان پرداخت هزینه های خدمات درمانی از جیب بیماران 55 تا 60 درصد است كه این عادلانه نیست و با توجه به برنامه پنجم توسعه باید به 30 درصد كاهش یابد.
 
سیامك مره صدق در گفت و گو با ایرنا درباره كاهش هزینه های درمان مردم با توجه به برنامه پنجم توسعه به افزایش سطح پوشش بیمه ای در كشور اشاره كرد و افزود: باید تمام افراد جامعه زیر پوشش بیمه پایه قرار گیرند و سطح خدمات بیمه ای هم افزایش یابد.
مره صدق با بیان اینكه دولت باید افرادی كه توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند، حمایت كند، افزود: در دنیا تمام صندوق های بیمه ای خودگران هستند، باید درآمد صندوق های بیمه ای افزایش یابد تا به تبع آن، سطح خدمات نیز افزایش یابد تا شاهد كاهش هزینه های درمانی مردم باشیم.
این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاكید كرد، واقعی كردن تعرفه ها بسیار ضروری است چرا كه غیر واقعی بودن تعرفه ها، میزان فرانشیز را افزایش می دهد در حالی كه واقعی بودن تعرفه ها به كاهش این فرانشیز می انجامد.
مره صدق اضافه كرد: برخی از سازمان ها و نهادهای دولتی، بیمه های خاصی را برای كارمندان درنظر می گیرند كه از سطح خدمات بیمه پایه بالاتر است در حالی كه بیمه های مكمل باید خودكفا بوده و دولت هیچ گونه یارانه ای برای آن ها پرداخت نكند و مردم باید با بیمه های مكمل، طرف قرارداد باشند.
وی در توضیح این مطلب افزود: یكسری از بودجه ها به سمت بیمه های مكمل می رود كه باعث می شود تا توانایی مالی صندوق های بیمه پایه، كاهش یابد.
مره صدق گفت: باید به سمتی برویم كه متولی واحدی برای سیاست گذاری مسائل بهداشتی و درمانی تعریف شود تا با هماهنگی بخش های بهداشتی و درمانی و سیستم های بیمه گر، سیاست گذاری یكسانی در این زمینه صورت گیرد.
این عضو كمیسیون بهداشت و درمان به گسترش طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع اشاره كرد و افزود: مقداری از هزینه های صندوق های بیمه ای صرف پزشكان متخصص می شود در حالی كه این كار از سوی پزشكان عمومی و با تخصص های پایین تر قابل انجام است و این مساله به اتلاف منابع مالی صندوق های بیمه ای منجر می شود.
مره صدق به مزیت های نظام ارجاع اشاره كرد و گفت: این سیستم منجر به تشخیص سریع بیماری ها پیش از اینكه به مراحل پیشرفته برسد می شود و پرشك خانواده بیمار را به مراكز درمانی كه هزینه كمتری دارد، معرفی و از ارجاع غیرضروری بیمار به مراكز تخصصی و فوق تخصصی جلوگیری می كند.
وی اظهار داشت: با اجرای سیستم ارجاع و با نظارت سازمان های بیمه گر از ارجاع بیماران به خدمات پاراكلینگی غیر ضروری جلوگیری می شود چرا كه از تشخیص غیر واقعی كه ممكن است به بیمار آسیب وارد شود، جلوگیری شده و بیمارستان های تخصصی درگیر خدمات اولیه بهداشتی و درمانی نمی شوند به این ترتیب در هزینه كرد منابع صندوق های بیمه صرفه جویی می شود.
وی تصریح كرد، لازمه كاهش هزینه های پرداختی مردم با توجه به برنامه پنجم توسعه، افزایش درآمد صندوق های بیمه ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha