پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 286094

انتخاب روش درمانی سرطان روده به پیشرفت این بیماری بستگی دارد. در مواقعی كه سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، قابل درمان است.

سلامت نیوز:انتخاب روش درمانی سرطان روده به پیشرفت این بیماری بستگی دارد. در مواقعی كه سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، قابل درمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در مقابل، هنگامی كه سرطان در مراحل آخر شناسایی شود و متاستاز شدت گرفته باشد، درمان كامل بعید به‌نظر می‌رسد. نخستین مرحله درمان جراحی است، در عین حال شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیز طبق شرایط هر بیمار پیشنهاد می‌شود.

در مراحل اولیه كه پولیپ‌ها (توده‌های ریزی كه روی دیواره داخلی روده بزرگ رشد می‌كنند) در مرحله پیش بدخیم باشند، می‌توان تنها با پولیپكتومی-روشی كه در آن پولیپ‌ها در جریان كولونوسكوپی برداشته می‌شوند - بیمار را درمان سپس با كولونوسكوپی پیگیری كرد. در مراحل پیشرفته‌تر عمل قطع و برداشت شامل برداشت بخشی یا همه كولون همراه با توده‌های سرطان و بافت‌های متصل به آن است.

ممكن است جراح دو سر روده قطع شده را پیوند بزند یا در شرایط خاص همراه با بیرون گذاشتن سر روده به صورت موقت یا دائم همراه باشد میزان برداشتن روده به محل تومور و تعداد آن ممكن است كولون چپ، راست یا كل آن برداشته شود.

تا همین اواخر، تمام اعمال جراحی روده یا دستگاه گوارش از طریق ایجاد برش و شكاف‌های طولانی در ناحیه شكم انجام می‌شده كه اغلب باعث دردناكی بعد از عمل و زمان طولانی كسب بهبود مجدد می‌شدند.

عمل جراحی لاپاراسكوپی با استفاده از یك دوربین همراه با یك كابل است. برای انجام عمل لاپاراسكوپی، بین سه تا شش برش كوچك (پنج  تا ده میلی‌متر) در ناحیه شكم ایجاد می‌شود. جراحی با ابزار خاص و با منگنه‌های تیتانیومی مخصوص انجام می‌شود و تمامی بافت تومور به همراه غدد لنفاوی قابل برداشت است و نتایج انكولوژیك و عود مشابه عمل باز است.

از مزایای این روش، درد و بافت اسكار كمتر در بیمار است كه روند بهبودی را سریع‌تر و خطر ابتلا به عفونت نسبت به عمل جراحی باز را كاهش می‌دهد. در پایان تاكید می‌كنم كه خوشبختانه سرطان كولون و ركتوم یكی از بهترین الگوهای سرطان به منظور پیشگیری و تشخیص زودرس است.

روند تغییر ماهیت سلول اپی‌تلیال به پولیپ و سپس سرطان، طولانی است و این فرصت هم برای بیمار و هم برای پزشكان از اهمیت خاصی برخوردار است تا با اقدام مناسب و شناسایی ضایعه مشكوك و پولیپ این روند را متوقف كرد تا مانع ایجاد سرطان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha