سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست‌نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن، در فرآورده‌های غذایی جهت تخریب وجهه کل صنعت غذا و شکلات کشور به عنوان یک صنعت پیشرو هدف‌گذاری شده است.

وجود قرص و کپسول در محصولات غذایی با هدف تخریب صنعت غذا بوده است

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست‌نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن، در فرآورده‌های غذایی جهت تخریب وجهه کل صنعت غذا و شکلات کشور به عنوان یک صنعت پیشرو هدف‌گذاری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان غذا و دارو، کیانوش جهانپور درباره وجود قرص و کپسول در کیک و ویفر و برخی فرآورده‌های غذایی افزود: این موارد به صورت عمدی و بعد از تولید و در سطح عرضه به انحای مختلف در برخی بسته‌ها قرار گرفته و شرکت تولیدی خاصی هم هدف این اقدام خرابکارانه قرار نگرفته است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: آنچه مشخص است قرص و کپسول بعد از خط تولید و در سطح عرضه و در اقدامی خرابکارانه، هدفمند و سازمان‌یافته به بسته‌بندی تعدادی از محصولات وارد شده و مشکلی در سطح خطوط تولید و بسته‌بندی و حتی عرضه کلان از مسیر شرکت‌های پخش مجاز و رسمی مشاهده نشده است.

گزارشی از داروهای مخدر یا سمی در نمونه‌های ارسالی نرسیده است

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: تنها مرجع اظهار نظر در مورد محتوای این قرص و کپسول‌ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و داروست و تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه‌های ارسالی نداریم. داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام مورد هدف بوده است.

وی اظهار داشت: تاکنون گزارشی از شناسایی و بازداشت عاملان این اقدام در دسترس نیست و موضوع فراتر از ماموریت حوزه سلامت بوده و ابعاد امنیتی و سیاسی داشته و دستگاه‌های مسوول جهت روشن شدن ابعاد آن به موضوع ورود کرده‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: فروشگاه‌های مواد غذایی مکلف به تامین فرآورده‌های غذایی از شرکت‌های پخش معتبر و مجاز در قبال فاکتور رسمی فروش هستند و در صورت خرید از توزیع کننده‌های غیرمجاز در قبال پیامدهای آن پاسخگو خواهند بود.

وی بیان کرد: محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های پخش مجاز قابل رهگیری و پیگیری است، ولی متاسفانه برخی فروشگاه‌ها و محل‌های عرضه، محصولات غذایی را از توزیع‌کننده‌های غیرمجاز و بدون شناسنامه به قیمت‌هایی پایین‌تر تهیه می‌کنند و این مسیر دقیقا مدخل کالاها و فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی غیرمجاز، جعلی و تقلبی است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: از اولیای مدارس و دانش آموزان و مصرف‌کنندگان می‌خواهیم محصولات غذایی را از صرفا از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و هنگام خرید به سالم بودن بسته‌بندی و دستکاری نشدن بسته‌های محصولات دقت کنند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، در سراسر کشور مراتب را به سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش بدهند.

در روزهای پایانی هفته گذشته، تصاویری از وجود قرص و کپسول در کیک‌های خوراکی تولید برخی کارخانجات ایرانی در استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان در فضای مجازی منتشر شد که بررسیهای صورت گرفته توسط نهادهای مسوول، واقعی بودن این گزارش‌ها را تایید کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به این موضوع با تاکید بر اینکه گزارشات واصله به وزارت بهداشت مبنی بر وجود قرص و کپسول در کیک‌های خوراکی به هیچ عنوان به خط تولید این محصولات مربوط نیست، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته از گزارشات مردمی در دو استان سیستان بلوچستان و هرمزگان، ‌مشخص شد این قرص‌ها پس از تولید و در مرحله‌ عرضه داخل کیک‌ها گذاشته شده‌ است.

جهانپور با بیان اینکه هرگونه جاسازی قرص در این کیک‌ها پس از روند تولید اتفاق افتاده است، ‌اظهار کرد: طبق گزارشه‌ایی که به دست ما رسیده است و بررسی‌هایی که از شرکت‌های صنایع غذایی در این استان‌ها داشته‌ایم، ‌این قرص‌ها به هیچ عنوان در طی فرآیند تولید درون کیک‌ها گذاشته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha