سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 28612
 سلامت نیوز : با وجودی كه نزدیك به دو سال از انتشار نخستین خبر درباره‌ی آلودگی برنجهای وارداتی به كشور می‌گذرد، هنوز هم افكار عمومی درباره سلامتی برنجهای وارداتی به كشور شك و شبهه داشته و در این بین برخی اظهارنظرها نیز نگرانی‌ها را تشدید می‌كند.
بعد از پرونده آلودگی برنج‌های وارداتی و در حالی كه به نظر می‌رسید كه این موضوع مختومه شده و عاقبت به خیر شده است، اخیرا یكی از اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس تاكید كرد كه برنج‌های وارداتی آلوده هستند!

به گزارش ایسنا، با وجودی كه نزدیك به دو سال از انتشار نخستین خبر درباره‌ی آلودگی برنجهای وارداتی به كشور می‌گذرد، هنوز هم افكار عمومی درباره سلامتی برنجهای وارداتی به كشور شك و شبهه داشته و در این بین برخی اظهارنظرها نیز نگرانی‌ها را تشدید می‌كند.

به تازگی بهمن محمدیاری - عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان این‌كه آزمایشهای انجام شده آلوده بودن برنج‌های وارداتی را تایید كرده است، گفته كه براساس پیگیریهای كمیسیون كشاورزی مجلس، آلودگی برنجها به دلیل بالا بودن درصد آرسنیك، سرب و كادمیوم است.

از سوی دیگر محمدی - رئیس اتحادیه‌ی صادركنندگان مازندران، نیز گفته كه مردم فریب برنجهای وارداتی را نخورند، چرا كه این نوع برنج‌ها غیربهداشتی هستند.

با وجود این اظهارات، موسسه‌ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مدتها است كه درباره استاندارد و كیفیت برنج وارداتی به كشور اظهارنظری نكرده و به نظر هم می‌رسد كه این موضوع را فراموش كرده است.

گویا اجرای قانون ارتقای كیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی آن‌قدر ذهن و فكر مسئولان این موسسه‌ را به خود مشغول كرده كه عملا دیگر جایی برای فكر كردن درباره‌ی مسائلی مانند كیفیت برنجهای وارداتی به كشور باقی نمانده است!

آخرین بار مرتضی امامی - معاون برنامه‌ریزی و تدوین استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، از تجدیدنظر در استاندارد قبلی برنج خبر داده بود.

به گفته‌ی وی در استاندارد جدید حد مجاز فلزات سنگین موجود در برنج مشخص شده است. براساس استاندارد تجدیدنظر شده، حداكثر مجاز فلزات سنگین موجود در هر كیلوگرم برنج مشخص شده و براین اساس حد مجاز سرب 0.15 میلی‌گرم، كادمیم 0.06 میلی‌گرم و آرسنیك 0.15 میلی‌گرم تعیین شده است. البته در استاندارد تجدیدنظر شده بحثی درباره حد مجاز جیوه و قلع موجود در برنج نشده است.

اداره كل استان تهران شهریور ماه سال 1388 برای نخستین بار 13 نوع برنج وارداتی به كشور را به دلیل بالا بودن سطح فلزات سنگین در آنها غیراستاندارد و آلوده اعلام كرد. بعد از آن بسیاری از نهاد و دستگاههای مختلف كشور درباره برنجهای آلوده وارداتی اظهارنظر كرده و حتی مجلس نیز گزارش مفصلی در این باره منتشر كرد؛ اما در آخر مشخص نشد كه آیا بالاخره برنجهای وارداتی به كشور استاندارد بودند یا خیر و این‌كه چه كسانی در رابطه با واردات برنجهای وارداتی آلوده به كشور مقصر بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha