سلامت نیوز : عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: شركتهای دخانیاتی جهان سنین زیر 20 سال جامعه را هدف گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، دكتر رنجبرزاده در همایش روز جهانی بدون دخانیات گفت: امروز نگرانی‌های ما از بیماریهای واگیر برطرف شده و بحث بیماریهای غیرواگیر مطرح شده است. سیگار نیز به عنوان عامل اصلی بروز بیماریهای غیرواگیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به قانون جامع كنترل ومبارزه با دخانیات ادامه داد: ما در زمینه كنترل دخانیات قوانین خوبی داریم اما در بدنه و توده‌های مردمی همراهی كمتری برای اجرای این قوانین دیده می‌شود. نباید قانون را هر شخص و گروهی برای خود تفسیر كند.

رنجبرزاده با اشاره به قانون مالیات بر دخانیات ادامه داد: در مجلس مالیات 10 درصدی برای تولیدات داخل و 20 درصدی برای مواد دخانی خارجی تصویب شد و دو درصد از این مالیات باید به سلامت اختصاص داده شود. سال گذشته باید 300 میلیارد تومان مالیات به وزارت بهداشت برمی‌گشت كه محقق نشد در این زمینه سه سال كاركارشناسی روی قانون صورت گرفت اگر این موارد اجرا نشود قطعا در قدمهای بعدی نیز موفق نخواهیم بود.

وی افزود: افراد زیر 20 سال جامعه هدف شركتهای دخانی جامعه هستند لذا در این زمینه از هر ترفندی استفاده می‌كنند به عنوان مثال آدامسها را در پاكتهای سیگار به بهترین شكل عرضه می‌كنند. چطور می‌توان جوانان را منع كرد، این موضوع نیاز به فرهنگسازی دارد. معلمان باید در این زمینه آموزشهای ضمن خدمت داشته باشند. باید روی سنین پایین جامعه سرمایه‌گذاری كرد و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه داد لازم است اعتبار لازم با نظارت در اختیار مدارس قرار گیرد.

وی با تاكید بر لزوم همكاریهای بین بخشی برای اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات ادامه داد: اگر تصاویر بهداشتی را روی پاكتهای سیگار بزنیم اما مسیر قاچاق باز باشد با رشد قاچاق روبرو خواهیم بود.

وی در پایان گفت: هركجا كه قانون مشكل داشته باشد در رفع آن اقدامات لازم را در مجلس خواهیم داشت اما در ابتدا لازم است قانون اجرایی شود تا ضعف‌های آن مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha