شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 286151

ایران بزرگ‌ترین تولید‌كننده گیاه زعفران یا طلای سرخ است و كشت آن بیشتر در نواحی خراسان انجام می‌شود. از زعفران در طبخ غذا به عنوان ادویه استفاده می‌شود و رنگ و طعم مطلوب و خوشایندی در غذا ایجاد می‌كند.

ماجرای زعفران‌های تقلبی

سلامت نیوز:ایران بزرگ‌ترین تولید‌كننده گیاه زعفران یا طلای سرخ است و كشت آن بیشتر در نواحی خراسان انجام می‌شود. از زعفران در طبخ غذا به عنوان ادویه استفاده می‌شود و رنگ و طعم مطلوب و خوشایندی در غذا ایجاد می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،علاوه بر این، خواص دارویی متعددی را تاكنون به زعفران نسبت داده‌اند. از جمله پیشگیری از بیماری‌های چشم و نیز بهبود حافظه كه به اثبات رسیده است. زعفران حاوی تركیبات ضددرد و التهاب است. این گیاه در درمان بی‌خوابی موثر است و همچنین حاوی تركیبات نشاط‌آور بوده و ضد‌افسردگی است. از سوی دیگر، در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نیز موثر است. 

 در آذر 1398، رئیس پلیس فرودگاه‌های كشور طی مصاحبه‌ای از كشف بیش از 400 كیلوگرم محموله‌های حاوی زعفران تقلبی در فرودگاه مشهد و دستگیری متخلفان خبر داد. زعفران‌های تقلبی از الیاف مصنوعی غیرخوراكی وارداتی از هند تهیه شده بودند و با اسپری‌های مخصوصی رنگ و عطر مصنوعی به آن اضافه شده بود. 

 به طور كلی تقلبات غذایی به معنی كاهش تعمدی كیفیت یك ماده غذایی به قصد فروش آن است كه گاهی از طریق افزودن تركیبات نامرغوب به محصول غذایی انجام می‌شود و گاهی نیز از راه خارج‌ سازی یك جزء ارزشمند موجود در محصول غذایی رخ می‌دهد.

در هر حال، معمولا هدف از انجام تقلبات غذایی سودجویی اقتصادی است. تقلبات در مواد غذایی گاهی فقط محدود به كلاهبرداری اقتصادی است و سمیت چندانی روی سلامت مصرف‌كنندگان ندارد كه افزودن آب به شیر مثالی از این دست است. اما گاهی غیر از كلاهبرداری اقتصادی، خطر آسیب به سلامت مصرف‌كنندگان نیز وجود دارد كه از این دسته می‌توان به تقلب افزودن روغن پالم به شیر اشاره كرد كه به‌ویژه برای نوزادان پرخطر است.

البته هنوز نوع تركیبات و سمیت احتمالی الیاف مصنوعی به كار رفته در زعفران‌های تقلبی مكشوفه، مشخص نشده و اظهارنظر دقیق‌تر نیاز به آزمایش‌های تخصصی دارد.  نظر به قیمت بالای زعفران، احتمال تقلب وجود دارد و لذا زعفران باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود.

بسته‌بندی زعفران باید شناسه بهداشتی سازمان غذا و دارو را داشته باشند و خرید از فروشندگان دستفروش به‌ویژه دستفروشان دوره‌گرد توصیه نمی‌شود. در صورت مواجهه با فروش زعفران‌های ارزان‌قیمت باید با دیده تردید نگریست؛ زیرا از دیرباز گفته‌اند هیچ ارزانی ، بی‌دلیل نیست.  .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha