شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 286153

زمین خوردن ممكن است برای هر كس اتفاق بیفتد و معمولا با درد در ناحیه ضربه و كمی كوفتگی موقت همراه است كه بعد از چند روز بهبود می‌یابد، اما كم نمی‌بینیم بیمارانی میانسال یا سالمندی كه پس از یك زمین‌خوردن ساده دچار درد شدیدی در كمر یا پشت شده و نشانه‌ای از بهبود در این درد مشاهده نشده است.

سقوط و شكستگی، نهایت پوكی خاموش!

سلامت نیوز:زمین خوردن ممكن است برای هر كس اتفاق بیفتد و معمولا با درد در ناحیه ضربه و كمی كوفتگی موقت همراه است كه بعد از چند روز بهبود می‌یابد، اما كم نمی‌بینیم بیمارانی میانسال یا سالمندی كه پس از یك زمین‌خوردن ساده دچار درد شدیدی در كمر یا پشت شده و نشانه‌ای از بهبود در این درد مشاهده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،پس از معاینه و انجام تصویربرداری، متوجه شكستگی قابل توجهی در یك یا چند مهره كمری می‌شویم كه شدت آن متناسب با یك زمین خوردن ساده نیست و شایع‌ترین توجیه این حالت، وجود پوكی استخوان زمینه‌ای است.پوكی استخوان یكی از بیماری‌های خاموش است كه معمولا در مراحل پیشرفته و بعد از عارضه‌دار شدن به شكل شكستگی خود را نشان می‌دهد.

معمولا در زنان با شدت بیشتر و زودتر از آقایان اتفاق می‌افتد و این روند با یائسگی آغاز شده یا سرعت می‌گیرد. در این بیماری، نشست كلسیم روی استخوان‌ها كاهش یافته و به‌تدریج استخوان‌ها از داخل پوك می‌شود. این استخوان‌های پوك منتظر فشاری كوچك مانند زمین خوردن یا بلند كردن جسمی سنگین است تا از داخل بشكند.

شكستگی عارض شده ممكن است خفیف یا شدید باشد؛ ممكن است ساختار كلی مهره تا حدود زیادی حفظ شود یا قطعات استخوانی جابه جا و وارد كانال نخاعی شده و روی نخاع فشار آورند. نكته مهم دیگر این است كه درمان نشدن به موقع و صحیح این شكستگی‌ها می‌تواند سبب تشدید این عارضه شود به این معنی كه طی چند هفته پیشرفت كند و مهره دوباره بشكند و تبدیل به یك شكستگی شدید شود.

درمان شكستگی‌های ناشی از پوكی استخوان بسیار مختلف است و با توجه به شدت شكستگی و شرایط بالینی بیمار تفاوت دارد. ممكن است نیاز باشد برای برداشتن فشار از روی نخاع و ثابت كردن شكستگی، عمل جراحی باز انجام شود؛ ممكن است انجام جراحی ساده‌تری مثل تزریق سیمان به داخل مهره شكسته توصیه شود یا حتی صرف بستن كمربند و مراقبت در منزل و مراجعه مرتب به پزشك برای كنترل شرایط شكستگی كافی باشد.

 شایع‌ترین درمانی كه انتخاب می‌شود گزینه دوم است. در این عمل از طریق یك یا دو سوزن، سیمان استخوانی داخل مهره شكسته تزریق می‌شود تا داخل مهره پوك پر شده و محكم شود.

گاهی در صورت شك پزشك به وجود علتی دیگر به‌جز پوكی استخوان مثل وجود تومور داخل مهره لازم است همزمان با این تزریق سیمان نمونه‌ای از بافت استخوانی هم برداشته و تحت بررسی قرار گیرد.پس زمین خوردن افراد سالمند را خصوصا اگر با درد شدید همراه باشد باید جدی گرفت و بررسی شكستگی و پوكی استخوان را در نظر داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha