سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت با هشدار نسبت به عوارض ناشی از استعمال دخانیات گفت: سالانه 60 هزار ایرانی به دلیل استعمال دخانیات و عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دكتر علیرضا مصداقی نیا در همایش روز جهانی بدون دخانیات با اشاره به آمار سازمانهای بین‌المللی در مورد استعمال دخانیات گفت: یك میلیارد و 300 میلیون نفر از جمعیت جهان آلوده به مصرف دخانیات هستند. نكته مهم آن است كه 84 درصد این جمعیت در كشورهای در حال توسعه هستند، اما پس از مشخص شدن مضر ات دخانیات، مصرف دخانیات در كشورهای پیشرفته رو به كاهش رفت، اما این اتفاق در كشورهای در حال توسعه رخ نداده است.

وی افزود: كمپانی‌های دخانیاتی كشورهای در حال توسعه را هدف گرفته‌اند. براین اساس اگر ما برای جان انسانها مسوولیت قائلیم باید در این زمینه دل بسوزانیم. علاوه بر بیماریهای زیادی كه استعمال دخانیات به دنبال دارد، این پدیده بار مالی زیادی را به كشورها تحمیل می‌كند و سالانه مبلغ زیادی صرف درمان بیماریهای ناشی از دخانیات می‌شود.

وی تاكید كرد: لازم است فرهنگسازی زیادی درباره كنترل و مبارزه با دخانیات در میان دست‌اندركاران انجام شود. مدیرعامل سابق شركت دخانیات ادعا می‌كند كه بسیاری از موارد قاچاق دخانیات برمی‌گردد به وزارت بهداشت كه در این زمینه باید گفت براساس چه مطالعه‌ای این ادعا را مطرح می‌كند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با ابراز نارضایتی از آنچه كه عنوان می‌شود تصاویر بهداشتی روی پاكتهای سیگار قاچاق سیگار را افزایش داده است، گفت: این موضوع صحیح نیست و این تصاویر در بسیاری از كشورها به كاهش مصرف منجر شده است.

وی با تاكید بر لزوم محدود كردن دسترسی به مواد دخانی ادامه داد: اكنون به هر دكه‌ای سر بزنید مواد دخانی در آن موجود است و قلیان كه بسیار آسیب رسان‌تر از سیگار است در دسترس قرار می‌گیرد. گفته می‌شود وزارت بهداشت در زمینه اجرای قانون كنترل مبارزه با دخانیات كار خود را خوب انجام نمی‌دهد آیا جمع آوری قلیان از اماكن عمومی و همچنین جمع آوری سیگار از دكه‌ها كار وزارت بهداشت است.

وی از وزارت بازرگانی، نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با قاچاق مواد دخانی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تربیت بدنی و دیگر ارگانهای مربوط در امر دخانیات خواست كه دسترسی به سیگار و دیگر مواد دخانی محدود شود و فرهنگسازی لازم در این زمینه انجام و هر ارگانی به وظایف خود عمل كند تا به این ترتیب شاهد كاهش سن مصرف سیگار نباشیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تاكید كرد: لازم است سیگار با قیمتی گرانتر عرضه شود و دسترسی به مواد دخانی محدود شود. مطالعه نشان داده تمایل به مصرف سیگار در جوانان كمتر شده است هر چند این آمار اندك است، اما شاخص معنی‌داری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha