یک کارشناس حوزه مبارزه با دخانیات گفت: در حالی از ورود سالانه بیش از ۲۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق به کشور خبر می رسد که این آمار با ارقام قبلی ارائه شده همخوانی ندارد.

بزرگنمایی قاچاق سیگار برگ برنده صنایع دخانی

سلامت نیوز:یک کارشناس حوزه مبارزه با دخانیات گفت: در حالی از ورود سالانه بیش از ۲۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق به کشور خبر می رسد که این آمار با ارقام قبلی ارائه شده همخوانی ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،آزاده نظری، در رابطه با آمارهای اعلام شده مبنی بر افزایش تولید محصولات دخانی در کشور  گفت: در حالی از ورود سالانه بیش از ۲۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق به کشور خبر می رسد که این آمار با ارقام قبلی ارائه شده همخوانی ندارد.


وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۶ اعلام شده بود که قاچاق سیگار در آن سال‌ از ۶ میلیارد نخ به ۳ میلیارد نخ کاهش خواهد یافت، افزود: چگونه است که به جای کاهش، خبر از افزایش چند برابری قاچاق داده می شود در حالیکه تولید داخلی محصولات دخانی همچنان رو به افزایش است و به نظر برخی کارشناسان بیش از۹۰ درصد نیاز جامعه را تامین می کند.


نظری در ادامه با اشاره به این مسئله که آمار و ارقام سالهای گذشته با این حجم از تولید محصولات دخانی همخوانی ندارد، تاکید کرد: اگر اعلام می شود که مصرف سالانه کشور ۶۵ تا ۷۵ میلیارد نخ سیگار و تولید داخلی آن ۴۸میلیارد نخ است، پس چگونه است که در سال ۹۶ اعلام می شود سالانه در کشور ۳۰ میلیارد نخ سیگار تولید می‌شود اما میزان مصرف در حدود ۵۵ میلیارد نخ است. یعنی همچنان حجم تولید و مصرف بالا رفته ولی قاچاق روند صعودی دارد.


کارشناس حوزه مبارزه با دخانیات در ادامه تصریح کرد: از ۳۰ میلیارد نخ سیگار تولیدی در سال ۹۶ به ۴۸ میلیارد نخ در سال ۹۸ رسیده ایم ولی متاسفانه با این حجم از افزایش در تولید، هنوز آمار و ارقام مربوط به قاچاق آن، یک علامت سوال بزرگ را در ذهن ایجاد می کند.


نظری تاکید کرد: البته از آمار مصرف محصولات دخانی نمی توان به سادگی گذشت. میزان مصرف جامعه افزایش پیدا کرده، چرخ تولید هم همچنان می چرخد و متاسفانه هنوز از کاهش میزان قاچاق و در ادامه آن کاهش هزینه های سلامت در این بخش خبری نیست.


وی تاکید کرد: افزایش سالانه ۱۰ درصدی مالیات بر دخانیات بر اساس قانون جامع مبارزه با دخانیات مصوب سال ۸۵ به طور کامل اجرا نمی شود. این درحالیست که در اکثر کشورهای منطقه مالیات بر دخانیات به طرز چشمگیری افزایش یافته و در بعضی از کشورها این افزایش به ۱۰۰ درصد نیز می رسد.
نظری ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت به کشورها توصیه کرده است که ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی را به عنوان مالیات بر مواد دخانی اخذ کنند، اما متاسفانه این میزان در کشور ما حدود ۲۰ درصد قیمت خرده‌فروشی است.


این کارشناس حوزه مبارزه با دخانیات در ادامه افزود: بهرحال صدور مجوزهای جدید برای تولید مواد دخانی ویا ثبت برند جدید از مصادیق تبلیغ و مغایر با مصوبات جلسه نهم ستاد کشوری کنترل دخانیات است.
نظری با اشاره به این مسئله که برندهای جدید محصولات دخانی که قرار است تولید شوند و یا در حال تولید هستند، می بایست بصورت شفاف میزان قاچاق هر کدام آنها اعلام شود، ادامه داد: اگر این مسئله بدرستی اعلام شود، ما به عنوان شهروند جامعه متوجه می شویم که با تولید هر برند چه میزان از قاچاق آن در بازار کاسته می شود.


وی در پایان تاکید کرد: به هرحال افزایش قاچاق اگر قرار باشد افزایش تولید را در پی داشته باشد، می توان به عنوان یک شهروند این دغدغه را داشت که این حجم از تولید حتما در بحث عرضه و تقاضا این اطمینان را حاصل کرده که تولیداتش بازار هدف خود را دارد. این مسئله اولین بخشی را که درگیر می کند حوزه سلامت است و باید دید که این حجم از مصرف در آینده چقدر بدنه سلامت جامعه را درگیر کرده و چه هزینه هایی را برای جامعه در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha