سلامت نیوز : مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت : روند ابتلا به بیماری سالک در استان خراسان رضوی 35درصد کاهش یافته است .
 دکتر محمد رضا جویا با اشاره به اینکه در سال 88 آمار ابتلا به بیماری سالک 5 هزار و 610 نفر بود گفت : این میزان در سال 89 به سه هزار و 650 نفر کاهش یافته است .
وی اجرای برنامه های آموزشی ، توسعه خدمات بهداشتی و درمانی و  مشارکت بین بخشی در پاکسازی مناطق بیماری زا را از جمله دلایل کاهش میزان ابتلا به بیماری برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با گسترش برنامه های اجرایی در سال جاری میزان ابتلا به این بیماری روند نزولی داشته باشد .
مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به انجام عملیات مستمر بهداشتی و بین بخشی در خصوص كنترل سالك افزود: بدنبال شناسایی مناطق آلوده به سالك در مشهد و دیگر شهرها، با همكاری شهرداری ها، اقدامات موثری بمنظور جلوگیری از رشد پشه از طریق جمع آوری بهداشتی زباله و نیز ساماندهی نخاله های ساختمانی كه محل مناسبی برای تكثیر پشه عامل بیماری سالك می باشد، انجام شده است.
دکتر محمد رضا جویا افزود: در این راستا بروشورهای آموزشی مختلفی با هدف آگاهی بخشی شهروندان در زمینه پیشگیری و درمان سالك توزیع شده است كه نحوه انتقال بیماری، پیشگیری از گزش پشه و طریقه پوشاندن زخم ها بعد از ابتلا از جمله مطالب و مباحث این بروشورها است.
وی با بیان اینكه تشخیص و درمان بیماری سالك رایگان است، افزود : كرایوتراپی (سرما درمانی) یكی از روشهای درمان سالك است كه طی سالهای اخیر انجام می شود.
مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: در فصول بهار و تابستان میزان گزش پشه خاکی افزایش می یابد  و بروز بیماری در سالك شهری دو ماه پس از گزش و در سالك روستایی چهار هفته پس از گزش مشاهده می شود./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha