یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 286212

اهمیت درختان شمشاد هیرکانی به حدی است که سال ۹۶ هیئت وزیران رأی به ممنوعیت قطع آن‌ها داد. حالا زیر چشم یگان حفاظت منابع طبیعی، عده‌ای سودجو هزاران اصله شمشاد هیرکانی را قطع و به فروش رسانده‌اند.

هزاران شمشاد قربانی

سلامت نیوز:اهمیت درختان شمشاد هیرکانی به حدی است که سال ۹۶ هیئت وزیران رأی به ممنوعیت قطع آن‌ها داد. حالا زیر چشم یگان حفاظت منابع طبیعی، عده‌ای سودجو هزاران اصله شمشاد هیرکانی را قطع و به فروش رسانده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان آنلاین ، هم اکنون از گستره حدود ۹/ ۱ میلیون هکتار عرصه‌های جنگلی شمال کشور، حدود ۷۲ هزار هکتار آن رویشگاه‌های شمشاد است.

همدستی شب‌پره و بلایت

در سال‌های اخیر پروانه کوچکی به نام شب‌پره شمشاد با پرواز‌های شبانه به جان درختان ارزشمند جنگلی شمشاد در شمال کشور افتادند. قبل از آن هم بیماری سوختگی شمشاد (بلایت) از سال ۱۳۸۹ رویشگاه‌های این‌گونه ارزشمند جنگلی را مورد تهدید قرار داد و سبب خشکیدگی این‌گونه شده بودند. آفت شب‌پره و بیماری بلایت روی هم به ۴۱ هزار هکتار از رویشگاه‌های شمشاد آسیب رساند.


به قیمت هیزم

روزگذشته یک فعال محیط‌زیست نوشهر به اسکان‌نیوز خبر داد که «بین ۲ تا ۳ هزار اصله درخت شمشاد که ممنوع‌القطع است را بریدند و به قیمت هیزم، به یک شرکت تولید نئوپان در این شهر فروختند و آب از آب هم تکان نخورد.» این کنشگر همچنین خبر قطع شدن گونه‌های جنگلی دیگری از جمله توسکا، افرا و سوزنی برگ‌هایی مانند زربین را هم گزارش کرده و تأیید کردند که «چگونه می‌توان پذیرفت قطع درخت در این حجم بزرگ، آن هم در منطقه‌ای که اداره کل منابع طبیعی استان، با صرف میلیون‌ها تومان مجری حفاظتی دارد از چشمان مدیرکل، فرمانده یگان، جنگلدار و مجری حفاظتی پنهان مانده باشد؟!»


متری ۵/ ۴

موضوع نگران‌کننده دیگری که در این حوزه وجود دارد، این است که به گفته این کنشگر محلی محیط‌زیست «اداره کل منابع طبیعی مازندران - نوشهر، یک پاسگاه کنترل محموله‌ها و مقطوعات چوبی را در ورودی آن شرکت نئوپان دارد که غیرممکن است محموله‌های چوبی از چشم آن‌ها دور باشد. این موضوع نشان می‌دهد که این قاچاق کاملاً هماهنگ شده بوده و متأسفانه برخی از مأموران و مسئولان از آن خبر داشته‌اند.»

این در حالی است که براساس مصوبه هیئت‌وزیران در سال ۱۳۹۶ قطع درختان شمشاد ممنوع بوده و قطع هر اصله آن حدود ۸ میلیون تومان جریمه دارد. ضمن اینکه پس از حکم و جریمه اول، هر متر از چوب شمشاد در صورت استفاده حدود ۴.۵ میلیون تومان جریمه مضاعف خواهد داشت.


قانونی که همچنان پابرجاست

قانون تنفس جنگل از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد و براساس آن قرار است در پایان سال سوم اجرا (پایان امسال) هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های کشور ممنوع شود و دولت نیز مجاز به تمدید قرارداد‌های طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.


همچنین براساس این قانون، دولت مکلف است نسبت به اصلاح آن دسته از طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه (پایان امسال) به اتمام نمی‌رسد، طبق ضوابط قانونی اقدام کند.


در عین حال در تبصره ۲ این قانون نیز جمع‌آوری و بهره‌برداری با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سرپا، افتاده، لاپی و آفت‌زده غیرقابل احیا صرفاً با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز شد.


خطرات دیگر هم در راه است

هر چند قطع شمشاد‌ها از لحاظ قانونی ممنوع شده، ولی آفت‌زدگی رویشگاه‌های شمشاد اواخر سال گذشته در نوشهر موجب شد که به بهانه جلوگیری از تهدید و آسیب دیگر گونه‌های جنگلی قطع شوند.


تیر امسال نیز سرانجام همزمان با سفر وزیر نیرو به استان گیلان، عملیات اجرایی ساخت سد لاسک به‌عنوان یکی از پرمناقشه‌ترین سد‌های شمال کشور با مجوز مسئولان سازمان محیط‌زیست آغاز شد.


سد لاسک که روی رودخانه امامزاده ابراهیم در حال ساخت است، درصورت احداث منجر به تخریب بیش از ۱۰۰ هکتار جنگل و نابودی درختان شمشاد هیرکانی و قطع جریان آب در پایین‌دست رودخانه تا تالاب انزلی می‌شود و محافل محیط‌زیستی می‌گویند، در این صورت روند خشکیدگی تالاب انزلی شتابی دوچندان می‌گیرد.


همچنان قربانی بی‌توجهی

شمشاد جنگلی یا شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و سایه پسند بومی شمال کشور است و علاوه بر ایران، در ترکمنستان نیز رویش دارد. این‌گونه گیاهی در فهرست گیاهان در معرض تهدید و در طبقه در معرض خطر انقراض جهانی جای دارد.


ایران به علت تنوع آب‌و‌هوایی و به واسطه ذخایر فراوان گیاهی از وضعیت منحصر به فردی در جهان برخوردار است، اما متأسفانه این ذخایر غنی گیاهی به دلایل مختلفی تخریب شده‌اند یا در معرض نابودی قرار دارند. جنگل‌های هیرکانی همچنان قربانی بی‌توجهی و فساد موجود در سازمان‌های متولی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha