رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته، گفت: سوختگی در ایران ۸ برابر میانگین جهانی است.

سوختگی در ایران ۸ برابر میانگین جهانی

سلامت نیوز:رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته، گفت: سوختگی در ایران ۸ برابر میانگین جهانی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محمد جواد فاطمی، در نشست خبری با موضوع روز ملی پیشگیری از سوختگی که در بیمارستان حضرت فاطمه(س)، برگزار شد، افزود: بیش از دو برابر مرگ و میر جهانی، فوتی ناشی از سوختگی در ایران داریم. 


وی با اشاره به آسیب های سوختگی، گفت: مشکل سوختگی با پیشگیری حل می شود و اجازه ندهیم کسی بسوزد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: یک بخاری غیر استاندارد می تواند حادثه شین آباد را تکرار کند و یک اتصال برق، منجر به تکرار حادثه پلاسکو می‌شود.
فاطمی با عنوان این مطلب که سوختگی یک بیماری هزینه بر است، ادامه داد: هر درصد سوختگی پنج میلیون تومان هزینه دارد. 


وی افزود: درمان سوختگی به پانسمان های خاص وابسته است که اغلب وارداتی است و همین مسئله باعث شده به شدت وابسته به پانسمان های سوختگی باشیم و هزینه ها را بالا می برد. 


رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته، گفت: وقتی نتوانیم به هر دلیلی از پانسمان های خاص استفاده کنیم، روند درمان بیماران سوخته دچار مشکل شده و آمار مرگ و میر را بالا می برد.


وی افزود: پیشگیری دو مدل فعال و غیر فعال دارد. روش های فعال خیلی موثر نیستند، روش هایی موثر هستند که نقش انسان را کم کنند. 
فاطمی ادامه داد: توصیه ها به دیگران خیلی کارآیی ندارد و باید پیشگیری بدون دخالت انسان اتفاق بیافتد. 


وی افزود: سوختگی برای جامعه فقرا است که از امکانات و تجهیزات غیر استاندارد در منزل و زندگی خود استفاده می کنند. 
فاطمی گفت: مهم ترین علت سوختگی کودکان، کم توجهی والدین به رعایت نکات ایمنی است. بنابراین، باید آموزش و پیشگیری را با هم در نظر گرفت.  
وی افزود: استاندارد سازی برای ایمنی افراد، نکته مهمی است که اگر به آن توجه نشود، آمارهای سوختگی همچنان تکرار خواهد شد.


رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته، با اشاره به حادثه شین آباد، گفت: یک بخاری غیر استاندارد باعث سوختگی ۲۴ بچه شد که همان زمان با ۵۰ میلیون تومان می توانستیم بخاری های استاندارد را نصب کنیم. اما، محاسبه شده برای ۱۵ سال عمل جراحی این کودکان که البته هیچ وقت خوب نمی شوند، ۱۵ میلیارد تومان بودجه نیاز است.
وی ادامه داد: سوختگی الکتریکی یکی از شایع ترین سوختگی ها در کشور است که سالی ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه بر جای می گذارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha