نتایج یک مطالعه جدید انجام گرفته در دانمارک، نشان می‌دهد مردانی که در زمان تولد با وزنی زیر وزن طبیعی به دنیا می‌آیند، با مشکلات بیشتری برای باروری روبه‌رو هستند.

افزایش خطر ناباروری در پسرهایی که زیر وزن طبیعی متولد می‌شوند

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید انجام گرفته در دانمارک، نشان می‌دهد مردانی که در زمان تولد با وزنی زیر وزن طبیعی به دنیا می‌آیند، با مشکلات بیشتری برای باروری روبه‌رو هستند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان دانمارکی در این مطالعه پنج هزار و ۵۹۴ هزار نوزاد پسر و پنج هزار و ۳۴۲ نوزاد دختر را که در فاصله زمانی سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۷ به دنیا آمده بودند، مورد بررسی قرار دادند و آنها را تا پایان ۲۰۱۷ یعنی زمانی که به طور متوسط به ۳۲ سالگی رسیدند، مورد پیگیری قرار دادند. 


به گزارش روزنامه تلگراف،محققان متوجه شدند، پسرهایی که با وزنی زیر ۶.۶ پوند (۲.۹۹ کیلوگرم) به دنیا آمده بودند در مقایسه با پسرانی که در محدوده وزنی مناسب با سن بارداری به دنیا آمده بودند، ۵۵ درصد بیشتر احتمال داشت که در بزرگسالی به ناباروری مبتلا شوند. 


با وجود اینکه در جمعیت معمولی انتظار می‌رود که حدود ۵.۷ درصد از مردان با مشکلات باروری روبه‌رو شوند اما این رقم برای مردانی که در زمان تولد وزن زیر طبیعی دارند به ۸.۳ درصد افزایش می‌یابد. در این مطالعه هیچ ارتباطی میان وزن در زمان تولد و ناباروری در زنان مشاهده نشد.


«آنه تورستت» محقق ارشد این مطالعه از بخش بهداشت عمومی دانشگاه «آهروش» گفت: یک محیط رشد زیر حداکثری برای جنین، به هر دلیلی، خود می‌تواند برای تکامل تولید اسپرم و اندام‌های تولید مثلی خطرناک باشد.


وی ادامه داد: همچنین حدس زده می‌شود که سلامتی و شیوه زندگی مادر در دوران بارداری می‌تواند هم بر رشد جنین و هم بر تکامل عملکردهای تولید مثلی تأثیر بگذارد. 
این محقق تاکید کرد: این مطالعه نشان می‌دهد که برخی اوقات باید در اوایل زندگی به دنبال توضیح برای بروز مشکلات سلامتی بود که در سال‌های بعدی زندگی روی می‌دهند.
نتایج این مطالعه در مجله Human Reproduction منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha