دیرزمانی است که جایگاه های شغلی مراقب سلامت و مراقب سلامت مدارس به اشغال رشته های پرستاری و مامائی درآمده و به تازگی با کمال تاسف شنیده ایم که قرار است بهورزی را نیز با عزیزان پرستار شریک شویم!! سوال من این است که منِ دانشجوی بهداشت عمومی چگونه میتوانم به درس و تحقیق و علم آموزی بپردازم، در صورتی که نگران فردای خود هستم؟ چگونه میشود که وزارتخانه بهداشت دانشجوی متخصص بهداشت تربیت میکند، منتهی دانشجویان سایر رشته ها را به جای آن ها می گمارد؟

نامه های بی جواب کارشناسان بهداشت به وزیر

سلامت نیوز:دیرزمانی است که جایگاه های شغلی مراقب سلامت و مراقب سلامت مدارس به اشغال رشته های پرستاری و مامائی درآمده و به تازگی با کمال تاسف شنیده ایم که قرار است بهورزی را نیز با عزیزان پرستار شریک شویم!!

 سوال من این است که منِ دانشجوی بهداشت عمومی چگونه میتوانم به درس و تحقیق و علم آموزی بپردازم، در صورتی که نگران فردای خود هستم؟ چگونه میشود که وزارتخانه بهداشت دانشجوی متخصص بهداشت تربیت میکند، منتهی دانشجویان سایر رشته ها را به جای آن ها می گمارد؟

به گزارش سلامت نیوز، این بخشی از یکی از نامه های ارسالی کارشناسان و متخصصان بهداشت و سلامت به سلامت نیوز است .

جمعی از دانشجویان رشته بهداشت در نامه ای خطاب به دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که نسخه هایی از آن را برای سلامت نیوز هم ارسال کرده اند نسبت به آینده شغلی خود و دستورالعمل جدید وزارت بهداشت مبنی بر جذب نیروی پرستاری و مامایی به عنوان بهورز(که مرتبط به بهداشت است) و مراقب سلامت ابراز نگرانی کرده و نسبت به این تصمیم وزارتخانه اعتراضات خود را اعلام کردند.


در بخشی از این نامه ها آمده است : «اینجانب نماینده دانشجویان بهداشت عمومی دانشکده بهداشت و تغذیه لرستان می باشم، در خصوص طرحی که وزارت بهداشت درباره ورود رشته مامایی و پرستاری به حیطه کاری بهداشت و پیشگیری اعلام کرده است به شدت اعتراض داریم،چراکه در این طرح رشته پرستاری همچون رشته مامایی که در حوزه درمان هستند نه پیشگیری وهمچنین وضعیت شغلی بهتری نسبت به حوزه پیشگیری دارند اجازه ورود به حیطه ی شغلی ما را که نه حق و نه تخصصی در آن دارند پیدا میکند،لذا این تصمیم آینده شغلی ما را بسیار تحت تاثیر قرار داده و خواهد داد و ذره امیدی که برایمان مانده است در حال خاموش شدن است.

در قسمت دیگر این نامه ها آمده است : چندین سال است در جایگاه شغلی بهداشت عمومی پرستار و ماما میتواند شرکت کنند. به این بهانه که هدفمان تربیت پرستار جامعه نگر و مامای جامعه نگر است همچنین رشته  پرستاری سلامت جامعه را هم تاسیس کردند و ادعا دارند ماهم متولی بهداشت هستیم.
الان در جایگاه مراقب بهداشت مدارس، بهورزی و مراقب سلامت هم که کاملا کار بهداشت عمومی است باز افراد صنفی شان نفوذ کردند و نام پرستار و ماما را هم اضافه کرده اند.
با این تصمیم جایگاه شغلی ما در آینده نه چندان دور توسط رشته های پرستاری و مامایی به شدت اشباع خواهد شد و دیگر جایی برای بهداشت عمومی نخواهد ماند.
در مقابل بهداشت عمومی حتی اجازه کوچکترین مداخلات درمانی را ندارد و همش در گوشمان خوانده اند شما مهم ترین وظیفه تان آموزش است تا مردم بیمار نشوند و اگر بیمار شدند موارد بیماری را گزارش و ارجاع دهید و درمان را به گروه درمان بسپارید. حال چرا گروه درمان اجازه ورود به حوزه پیشگیری را دارد ؟؟!»

دانشجوی دیگری نوشته است: «ما دانشجویان بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به وضعیت شغلی مان و ورود سایر رشته ها در جایگاه شغلی مان نگران و معترض هستیم.
دیرزمانی است که جایگاه های شغلی مراقب سلامت و مراقب سلامت مدارس به اشغال رشته های پرستاری و مامائی درآمده و به تازگی با کمال تاسف شنیده ایم که قرار است بهورزی را نیز با عزیزان پرستار شریک شویم!!
سوال من این است که منِ دانشجوی بهداشت عمومی چگونه میتوانم به درس و تحقیق و علم آموزی بپردازم، در صورتی که نگران فردای خود هستم؟
چگونه میشود که وزارتخانه بهداشت دانشجوی متخصص بهداشت تربیت میکند، منتهی دانشجویان سایر رشته ها را به جای آن ها می گمارد؟
یا وزرات بهداشت به ما دانشجویان بهداشت عمومی اعتماد ندارد و دانشجویان دیگر رشته ها را اصلح تر از ما میداند؛ و یا این که دغدغه این وزارت خانه به جای این که دانشجو محوری باشد، قدرت محوری است. اگر فرض اول درست باشد که باید لطف کنند رشته بهداشت عمومی را برای همیشه از لیست انتخاب رشته پاک کنند تا دیگر کسی مثل من در آینده ناامید نشود. اگر هم فرض دوم درست باشد که باید به حال این مملکت گریست که در همه جایش قدرت محوری تبدیل به اصل شده است.
با این حال، ما دانشجویان بهداشت عمومی ناامید نیستیم و از شما تقاضا داریم که صدای ما را شنیده و در رسانه خود بازتاب دهید تا جایگاه شغلی ما برایمان تثبیت شود، چرا که این درخواست هزاران دانشجو و دانش آموخته رشته بهداشت عمومی است.
در صورتی که بهداشت عمومی کلی فارغ التحصیل بیکار دارد 4 سال با انگیزه و امید درس نخوانده ایم که بیکار در خانه بنشینیم و رشته های دیگر حقمان را بخورند و به جای ما سرکار بروند.
عدالت این است ؟!
باید هر کسی در تخصص خود باقی بماند و به حوزی کاری یک دیگر تجاوز نکنیم.
لذا خواهشمندیم صدای تمام دانشجویان و دانش آموختگان بهداشت عمومی در سراسر کشور را بشنوید، پوشش خبری بدهید تا جلوی چنین تصمیم های کارشناشی نشده گرفته و از مطالبه به حق ما حمایت فرمایید.»


حسین وزیری، دبیر انجمن بهداشت عمومی جهرم و نایب دبیر انجمن کشوری بهداشت عمومی نیز در پیامی برای سلامت نیوز نوشته است:
« طی ساعت گذشته قطعا دوستان ما در عرصه بهداشت عمومی  مشکلاتشان را به گوش شما رسانده اند. من هم در همان زمینه های گفته شده اعتراض دارم. یعنی:
۱- جلوگیری از تربیت مازاد دانشجو
۲- مشخص شدن متولی جایگاه شغلی رشته بهداشت عمومی
۳- جایگاه شغلی مختص این رشته باید اصلاح شود و برگشت به بهداشتی ها همانطور که سایرین برای خودشان مرزبندی شغلی دارند.
۴- استخدامی و جذب نیرو همانند بخش درمان . چون مراکز خالی از نیروست.
۵- گذاشتن جلسه وزیر با نمایندگان دانشجویی و صنفی بهداشت.»


این تنها گوشه ای از اعتراضات دانشجویان رشته بهداشت است. با وجودی که این دانشجویان در نامه ای به وزیر بهداشت خواستار رسیدگی شده اند اما وزیر بهداشت تاکنون ، نامه آنها را بی پاسخ گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha