یا هرچه مغز را بیشتر به کار بگیریم ، انرژی بیشتری از دست می دهد و کالری بیشتری می سوزاند؟اگر بخواهیم از نظر فنی به این موضوع بپردازیم که آیا هر چه کار بیشتری از مغزمان بکشیم، انرژی بیشتری مصرف می کنیم ؟ جواب مثبت است اما به گفته کلود مسیر استاد روان شناختی و علوم اعصاب کانادا آن چه به عنوان یک کار ذهنی «دشوار» شمرده می شود بین افراد متفاوت است .

واقعیت هایی درباره کالری سوزی فعالیت های مغزی

سلامت نیوز:آیا هرچه مغز را بیشتر به کار بگیریم ، انرژی بیشتری از دست می دهد و کالری بیشتری می سوزاند؟اگر بخواهیم از نظر فنی به این موضوع بپردازیم که آیا هر چه کار بیشتری از مغزمان بکشیم، انرژی بیشتری مصرف می کنیم ؟ جواب مثبت است اما به گفته کلود مسیر استاد روان شناختی و علوم اعصاب کانادا آن چه به عنوان یک کار ذهنی «دشوار» شمرده می شود بین افراد متفاوت است .

برای این که بدانید آیا این موضوع صحت دارد یا نه ؟ 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،وی  به مطالعه فرایند شناخت و متابولیسم مغز پرداخته است. به طور کلی می توان دشوار را چیزی توصیف کرد که مغز نمی تواند به راحتی با استفاده از روال های آموخته شده قبلی یا کارهایی که شرایط را به طور مداوم تغییر می دهد، حل کند. چنین فعالیت هایی ممکن است شامل یادگیری نواختن یک ساز موسیقی یا ترسیم حرکات خلاقانه در سطح حرفه ای بازی شطرنج باشد. 

برایند انرژی مغزه

نگامی که شما برای یادگیری چیزهای جدید تمرین می کنید ، مغز شما برای افزایش انتقال انرژی در مناطق مختلف آن  با آموزش و تمرین مرتبط  فعال می شود.با گذشت زمان ، هرچه در انجام یک کار خاص ماهرتر می شویم ، مغز دیگر نیازی به تلاش برای انجام آن ندارد بنابراین انجام این کار در نهایت به انرژی کمتری نیاز دارد. 

آیا در مراحل اولیه یادگیری برای انجام یک کار ذهنی ، خوردن یک میان وعده شیرین برای تقویت ذخایر انرژی کافی است؟

اگر با یک تغییر خلق و خوی ساده به مقداری شیرینی احساس نیاز کردید ، پاسخ بله است.اما اگر فکر می کنید تفکر عمیق شما آن میان وعده شیرین را کاملا مصرف می کند و کالری آن را کامل می سوزاند ، متاسفانه ، باید گفت خیر، این مقدار کافی نیست.از آن  جا که انرژی مغز ، صرف تعداد زیادی از فعالیت های اختصاصی می شود، انرژی لازم برای تفکرِ سخت تر در واقع نسبتاً ناچیز است.

کلودمسیرمی گوید: «بیشتر آن چه اتفاق می افتد، چیزهایی که  باعث کاهش انرژی مغز می شود مانند همان چیزی  است که ما ممکن است به عنوان موتور خودرو بدانیم یعنی اطلاعی را از آن چه در آن هست نداریم.ما از بیشتر فعالیت هایی که در مغز در حال انجام است آگاه نیستیم و بسیاری از این فعالیت ها به فعالیت های آگاهانه مانند یادگیری نحوه آواز خواندن یا نوازندگی گیتار ربطی ندارد.»

 یک واقعیت

یادگیری یک کار جدید یا انجام کاری دشوار، بیشترین مصرف کننده بخش انرژی فعالیت های مغز نیست.در واقع ، هنگامی که ما چیزهای جدید را یاد می گیریم یا می آموزیم که چگونه فعالیت های جدیدی انجام دهیم ، میزان انرژی وارد شده به آن فعالیت جدید در مقایسه با بقیه مصرف کلی انرژی مغز نسبتاً کم است.

مغز قادر است خون را در مناطقی خاص که در آن نقطه فعال است، انتقال دهد. بنابراین، در حالی که وظایف شناختی دشوار را انجام می دهیم، مصرف انرژی دراین  مناطق می تواند چشمگیر باشد ، اما وقتی فعالیت (گردش)  کل انرژی مغز به دست می آید، این مصرف انرژی به طور قابل توجهی تغییر نخواهد کرد.

به عنوان مثال بازیکنان شطرنج تحت فشار شدید  و استرس هستند که این  شرایط می تواند  به افزایش ضربان قلب ، تنفس و تعریق سریع تر منجر شود. همه این ها در کنار هم ، موجب سوزاندن کالری می شود.

افزون بر این ، بازیکنان نخبه گاهی باید به اندازه هشت ساعت به طور همزمان بنشینند که این موضوع می تواند الگوی غذایی منظم آن ها را مختل کند. از دست دادن انرژی هم  چیزی است که مجریان و نوازندگان صحنه ممکن است تجربه کنند . پروفسور مسیر در این باره توضیح می دهد که: « نگه داشتن بدن در زمان انجام فعالیتی طولانی مدت،  نیاز به  انرژی و کالری زیادی دارد نه صرفا انجام آن عمل.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha