دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

خواب طی روز برای میان سالان و سالمندان از موضوعاتی است که بحث پیرامون آن زیاد است. پیش از این بر مبنای تغییراتی که در فشار خون افراد میان سال، در صورت داشتن خواب در میانه روز به وجود می‌آمد، متخصصان از فواید چرت زدنی کوتاه در این زمان برای این افراد صحبت کرده بودند.

سکته در کمین افراد پرخواب

سلامت نیوز:خواب طی روز برای میان سالان و سالمندان از موضوعاتی است که بحث پیرامون آن زیاد است. پیش از این بر مبنای تغییراتی که در فشار خون افراد میان سال، در صورت داشتن خواب در میانه روز به وجود می‌آمد، متخصصان از فواید چرت زدنی کوتاه در این زمان برای این افراد صحبت کرده بودند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،حالا در مطالعه‌ای جدید که نتیجه یک بررسی گسترده روی بیش از 30 هزار نفر از افراد بالای 60 سال و طی شش سال است، متخصصان از عوارض خواب زیاد و طولانی در میانه روز می‌گویند.این مطالعه که توسط دانشمندان چینی انجام شده، به بررسی وضعیت سلامت قلب شرکت‌کنندگان در کنار عادات مربوط به خواب و استراحت این افراد پرداخته است.

 نتایج این مطالعه نشان می‌دهد احتمال سکته قلبی در افرادی که عادت به خوابیدن برای بیش از یک ساعت و نیم در طی روز دارند، حدود 25 درصد بیشتر از افرادی است که عادت به استراحت طولانی را طی روز ندارند. در واقع افرادی که در این مطالعه کمتر از یک ساعت در بعدازظهرها می‌خوابیدند، از نظر احتمال سکته قلبی، تفاوتی با دیگران نداشتند.

 البته افزون بر خواب بعد ازظهر این محققان ارتباط بین میزان خواب شب و احتمال سکته را هم بررسی کردند و متوجه شدند خواب بیش از 9 ساعت طی شب، می‌تواند احتمال سکته را حدود 23 درصد افزایش دهد. اما شاید خطرناک‌ترین وضعیت در کمین افراد بسیار پرخواب باشد. چرا که در این مطالعه مشخص شد افرادی که شب‌ها بیش از 9 ساعت و عصرها بیش از یک ساعت و نیم می‌خوابند، احتمال سکته قلبی می تواند در آن‌ها تا 85 درصد افزایش یابد.

اما چرا چنین است؟

محققان این مطالعه چند نظریه درباره این موضوع دارند. اول این که خواب زیاد می‌تواند نشانه‌ای از یک سبک زندگی غیرفعال باشد و نداشتن فعالیت کافی ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی دارد. نکته دوم اما درباره میزان کلسترول خون است. در برخی مطالعات پیش از این، ارتباط بین خواب زیاد و بالا رفتن کلسترول مشاهده شده بود. محققان این مطالعه معتقدند شاید خواب بیش از حد، از طریق افزایش دادن کلسترول، چنین تاثیر منفی بر سلامت قلب می‌گذارد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha