دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 286278

به طور تقریبی حدود نیمی از جمعیت جهان كه زنان هستند، در طول عمر خود قاعدگی را تجربه كرده یا می‌كنند. با وجود پیشرفت‌های علمی و بالا رفتن اطلاعات افراد، هنوز هم باورهای اشتباهی پیرامون موضوعات مختلف، از جمله قاعدگی در زنان وجود دارد كه باعث می‌شود زنان رفتارها و واكنش‌های غلطی را در این مدت انجام دهند.

مناسب‌ترین ورزش‌های دوران قاعدگی

سلامت نیوز:به طور تقریبی حدود نیمی از جمعیت جهان كه زنان هستند، در طول عمر خود قاعدگی را تجربه كرده یا می‌كنند. با وجود پیشرفت‌های علمی و بالا رفتن اطلاعات افراد، هنوز هم باورهای اشتباهی پیرامون موضوعات مختلف، از جمله قاعدگی در زنان وجود دارد كه باعث می‌شود زنان رفتارها و واكنش‌های غلطی را در این مدت انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،حدود نیمی از جمعیت جهان را زنان تشكیل می‌دهند؛ از این‌رو، می‌توان پیش‌بینی كرد كه وجود باورهای غلط تا چه اندازه می‌تواند روی این قشر از جامعه تأثیر منفی بگذارد. فرهنگ‌های مختلف دنیا، نگاه‌های متفاوتی به این بخش طبیعی از زندگی زنان دارند و آن را كثیف و موضوعی تابو می‌دانند و صحبت درباره آن را اشتباه تلقی می‌كنند. هنوز به‌خاطر باورهایی كه درباره دوره قاعدگی زنان در برخی كشورها وجود دارد، كارهای عجیب و غریبی در آنها انجام می‌شود.

به عنوان مثال، در نپال، كلبه‌هایی در نظر گرفته شده‌اند كه زنان در دوران قاعدگی و تا پایان این دوره را در آنجا سپری می‌كنند تا خونریزی به اتمام برسد. این تنها یك نمونه از باورهای غلط درباره قاعدگی زنان در دنیاست؛ چه بسیار باورهای غلطی كه هنوز هم در میان مردم دنیا وجود دارد.در دوران قاعدگی حمام نكنید!برخی تصور می‌كنند حمام كردن در روزهای قاعدگی ممكن است خطرناك باشد.

شاید این باور از آنجا ناشی می‌شود كه آب گرم خونریزی را تشدید می‌كند یا حتی آب، خونریزی را متوقف می‌كند كه می‌تواند مشكلاتی را ایجاد كند. در حالی كه آب گرم می‌تواند باعث تحریك خونریزی شود، به كاهش دردها و انقباضات و گرفتگی‌های این دوران و آرام شدن كشش ماهیچه‌ها كمك كند. اما واقعیت این است كه خونریزی حتی با غوطه‌ور شدن در آب هم متوقف نمی‌شود؛ بلكه فشار ناشی از آب ممكن است به طور موقت از خروج خون از بدن جلوگیری كند.

بنابراین هیچ دلیلی برای حمام نكردن در چرخه‌های ماهیانه وجود ندارد. بنابراین، اگر در این دوران احساس تنش و خستگی می‌كنید، می‌توانید با حمام كردن آرام‌تر شوید و روحیه بهتری پیدا كنید. این كار به كاهش علائم قاعدگی كمك می‌كند. در این دوران بهتر است از آب و صابون غیرمعطر برای شست‌وشوی بدن استفاده كنید.

استفاده از برخی محصولات بهداشتی مانند ژل‌های شست‌وشو در این دوران ممكن است تعادل باكتریایی را در نواحی تناسلی از بین ببرد و خطر عفونت را افزایش دهد. به طور كلی، حمام كردن التهاب بدن را كاهش داده و قند خون را بهبود می‌بخشد.در این دوران ورزش نكنید! به طوركلی، ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر مزایایی كه برای سلامت بدن دارد، باعث بهبود روحی نیز می‌شود.

هورمون اندورفینی كه هنگام ورزش در بدن ترشح می‌شود، نه تنها به كاهش نوسانات روحی كمك می‌كند، بلكه بهبود خلق‌وخو را هم به دنبال دارد و حتی دردهای قاعدگی را نیز كاهش می‌دهد. گردش خون هنگام ورزش افزایش یافته و گرفتگی‌ها و انقباض‌های ماهیچه‌ای كاهش می‌یابد.

بنابراین، پیاده‌روی، دویدن و یوگا مناسب‌ترین ورزش‌هایی هستند كه در دوران قاعدگی می‌توانید انجام دهید، اما به خاطر داشته باشید كه همواره به پیام‌هایی كه بدنتان ارسال می‌كند، گوش كنید و در فواصل مشخص به بدنتان استراحت دهید.عقب انداختن چرخه‌ها با قرص خطرناك است!یك باور شایع وجود دارد كه استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری به منظور عقب انداختن چرخه‌های قاعدگی می‌تواند خطرناك باشد، اما شبكه ملی سلامت زنان آمریكا به‌تازگی اعلام كرده كه این كار مشكل‌زا نبوده و در شرایط خاص، افراد می‌توانند این كار را بدون نگرانی انجام دهند.

بسیاری از خانم‌ها با شروع قاعدگی دردهای شدیدی را تحمل می‌كنند كه به شدت زندگی و كار آنها را مختل می‌كند و حتی خونریزی‌های زیاد و مشكلاتی چون سردردهای میگرنی و حالت تهوع را تجربه می‌كنند. محققان توصیه می‌كنند افرادی كه قاعدگی‌های دردناك و علائمی چون آندومتریوز دارند، می‌توانند با نظر پزشك چند ماهی از چرخه‌ها را به تأخیر بیندازند و اطمینان داشته باشند كه مشكلی آنها را تهدید نمی‌كند.

عقب انداختن چرخه‌ها به معنای بارداری است!بسیاری از خانم‌ها با عقب انداختن حتی یك چرخه قاعدگی تصور می‌كنند باردار شده‌اند. معمولا عوامل زیادی روی قاعدگی در خانم‌ها تأثیر می‌گذارد كه از آن جمله می‌توان به وزن، تغذیه، نوسانات هورمونی، استرس و شماری از فاكتورهای سبك زندگی اشاره كرد.

در حالی كه در برخی موارد رعایت نكردن روش‌های جلوگیری می‌تواند باعث بارداری شود و عقب انداختن چرخه نشانه باردار شدن باشد، اما این مورد همیشه صدق نمی‌كند.در دوران قاعدگی روابط جنسی نداشته باشید!داشتن رابطه محافظت‌نشده در دوران قاعدگی احتمال انتقال ویروس‌هایی چون اچ‌آی‌وی یا عفونت‌های قارچی را به دلیل بروز تغییرات هورمونی در این مدت بیشتر می‌كند. از سوی دیگر، ارتباط جنسی در دوران قاعدگی ممكن است التهاب اندام جنسی مردانه را به دنبال داشته باشد.

توجه داشته باشید كه قدرت باروری در دوران قاعدگی به كمترین حد خود می‌رسد، اما این مساله بستگی به مدت چرخه ماهیانه فرد دارد. اوج باروری زنان در مرحله تخمك‌گذاری صورت می‌گیرد كه معمولا 12 تا 16 روز قبل از شروع دوران قاعدگی بعدی است كه تخمدان‌ها تخمك‌های تازه آزاد می‌كنند. در حالی كه بیشتر چرخه‌های قاعدگی 28 روزه هستند، اما بعضی از آنها 21 روزه اتفاق می‌افتند كه روی زمان تخمك‌گذاری هم تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، اسپرم حدود پنج روز در دستگاه تناسلی زن زنده می‌ماند كه در بعضی افراد این مدت به هفت روز هم می‌رسد. بنابراین، برقراری رابطه محافظت‌نشده در دوران قاعدگی به این معناست كه اسپرم مدت زمان بیشتری در دستگاه تناسلی باقی می‌ماند تا با تخمك‌ها تركیب شده و آنها را بارور كرده و منجر به باروری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha