فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه خاصیت حساسیت زایی مواد آلرژی زا در شرایط آلودگی هوا چندین برابر می‌شود، افزود: اگر فردی به یک گرده خاص گیاهی حساسیت داشته باشد، در صورت وجود ذرات آلاینده و آلودگی هوا، قدرت حساسیت زایی آن گرده چندین برابر و علائم بیماری هم تشدید می‌شود.

حساسیت زایی مواد آلرژی زا در شرایط آلودگی هوا تشدید می‌شود

سلامت نیوز:فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه خاصیت حساسیت زایی مواد آلرژی زا در شرایط آلودگی هوا چندین برابر می‌شود، افزود: اگر فردی به یک گرده خاص گیاهی حساسیت داشته باشد، در صورت وجود ذرات آلاینده و آلودگی هوا، قدرت حساسیت زایی آن گرده چندین برابر و علائم بیماری هم تشدید می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد حسن بمانیان روز دوشنبه اظهار داشت: گرده‌های درختان، محصولات جانوری و ذرات پروتئینی در داخل منزل از جمله عوامل حساسیت زا هستند و همه این موارد در هوای آلوده به ذرات معلق آلودگی هوا متصل می‌شوند و این پیوند سبب تشدید و تقویت حساسیت زایی ذرات آلرژی زا و حساسیت زا می‌شوند.


وی، به مردم توصیه کرد که در شرایط آلودگی هوا تا حد امکان در فضاهای باز قرار نگیرند. حداکثر آلرژن‌ها در اوایل صبح و عصر در سطح زمین هستند و آلاینده‌ها هم در ساعات پرتردد افزایش می‌یابند، لذا افراد سعی کنند در این ساعات در فضای آزاد قرار نگیرند.


فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: بیماران آسم که در شرایط آلودگی هوا مجبور می‌شوند در فضای آزاد قرار گیرند، حتما داروهای اورژانسی خود را به همراه داشته باشند تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند.


وی ادامه داد: هرچند استفاده از ماسک از نفوذ کامل ذرات آلودگی هوا به دستگاه تنفسی بدن جلوگیری نمی‌کند، اما بهتر است مردم از ماسک فیلتردار در فضاهای آزاد استفاده کنند.


بمانیان بیان داشت: علائمی مانند تنگی نفس، خس خس و سنگینی سینه و سرفه‌های مکرر، نشان دهنده حمله آسمی در این افراد است که آنان در این حالت باید از اسپری استفاده کنند و اگر استفاده مکرر آن‌ها هم نتیجه‌ای نداشت به مراکز اورژانس مراجعه کنند.


آلودگی هوا می‌تواند به خستگی مفرط، دردهای عضلانی و بی‌حوصلگی بیانجامد
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ذرات معلق آلودگی هوا می‌تواند علائمی مانند سوزش چشم، سردرد، خستگی مفرط، دردهای عضلانی، بی حوصلگی و کلافه‌گی را برای همه مردم ایجاد کند که این معضل می‌تواند نشانه‌های بیماری آلرژیک، حساسیت و آسم را تشدید کند.


بمانیان اظهار داشت: در شرایط آلودگی هوا افراد به تدریج دچار کمبود اکسیژن می‌شوند و گلبول‌های قرمز در این شرایط دچار نوعی مسمومیت سمی می‌شوند و بجای انتقال اکسیژن، گازهای سمی را به بدن منتقل می‌کنند.


وی ادامه داد: سوخت و ساز بدن در شرایط کمبود اکسیژن، سبب تولید موادی می‌شود که خاصیت اسیدی داشته و این مواد باعث نشانه‌هایی مانند خستگی مفرط،   دردهای عضلانی و بی‌حوصلگی می‌شوند.


بخور برای کاهش عوارض آلودگی هوا، مناسب نیست
وی با اشاره به اینکه استفاده از بخور برای کاهش عوارض آلاینده‌های هوا در شرایط آلودگی هوا کار مناسبی نیست، گفت: بخور آب به خصوص بخور آب سرد در محیط‌های بسته نمی‌تواند از آلاینده‌های هوا جلوگیری کند.


بمانیان افزود: بخور، سبب سرد شدن راه هوایی بدن می‌شود و همچنین ذرات درشت آب که به صورت بخور درآمدند، هم تحریک کننده راه هوایی بوده و هم با افزایش رطوبت محیط، سبب بیشتر شدن برخی آلاینده‌های طبیعی مانند مایت‌ها و کپک در داخل محیط بسته می‌شوند. در این شرایط می‌توان در محیط های بسته از دستگاه تصفیه هوا استفاده کرد.
بمانیان با اشاره به اینکه هوای سرد سبب تاثیر بیشتر آلاینده‌ها بر دستگاه تنفسی بدن می‌شود، گفت: افراد طوری در محیط قرار گیرند تا از هوای سرد کمتری استنشاق کنند. در داخل خودروها هم از وسایل گرمایشی آن‌ها استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha