یک ماه از افزایش نرخ بنزین گذشته است و با وجود نظارت نهادهای دولتی اما با چرخی در بازار متوجه افزایش قیمت اجناس و کالاهای اساسی می‌شوید.

پیروی قیمت اجناس از بنزین

سلامت نیوز:یک ماه از افزایش نرخ بنزین گذشته است و با وجود نظارت نهادهای دولتی اما با چرخی در بازار متوجه افزایش قیمت اجناس و کالاهای اساسی می‌شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، ظاهرا نگرانی‌ای که در روزهای اول سهمیه‌بندی مردم را به خیابان‌ها کشاند؛ بی‌راه نبوده اما نظارت‌ها به قدر کافی صورت نگرفته است. با این حال رییس اتحادیه میوه و تره‌بار از تعادل بازار میوه برای شب یلدا خبر داده است.موج گرانی در دولت دوازدهم از اواخر سال 96 شروع شد.

درست از هنگامی که نرخ ارز به یکباره سه تا چهار برابر افزایش یافت و به دنبال آن از مسکن گرفته تا اقلام سفره مردم گران و گران‌تر شد. احتکارها توسط سودجویان شروع شد و هرازگاهی خبر کشف یک انبار در رسانه‌ها منتشر می‌شد. این اتفاق که تا اواخر سال 97 ادامه‌دار بود مردم را با ترس و نگرانی از فردایشان عجین کرد.

سال 98 اما به نسبت دو سال قبلش کمی آرام‌تر بود. دولت با عزل و نصب‌های فراوان سعی در روی کار آوردن مدیرانی داشت تا بتوانند شرایط را مدیریت کنند، اما تصمیم یکباره دولت مبنی بر گران‌کردن بنزین- آن هم بدون اقناع‌سازی جامعه-موج دیگری از نگرانی‌ها را در بین مردم به وجود آورد. ترس از گرانی مردم را به خیابان‌ها کشاند چرا که معتقد بودند گرانی 200 درصدی بنزین حتما روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد و زندگی را برایشان سخت‌تر از قبل می‌کند.

اگرچه اعتراضات معیشتی و بحق مردمی با ورود آشوبگران به صحنه به حاشیه رفت اما دولتی‌ها به مردم قول دادند که خیال‌تان از بابت رشد قیمت‌ها راحت باشد. آن‌ها اعلام کردند که نظارت‌ها چند برابر خواهد شد و از کوچک‌ترین گرانی به خصوص در اقلام اساسی مردم جلوگیری خواهند کرد. در آن روزها این تئوری مطرح می‌شد که اقلام اساسی مردم با کامیون‌های سنگین در بین شهرها جابه‌جا می‌شود که سوخت آن‌ها گازوئیل است، نه بنزین، پس طبعا دلیلی برای رشد قیمت‌ها وجود ندارد؛ اما حقیقت چیز دیگری بود. جابه‌جایی درون‌شهری هم بخش مهمی از این چرخه بود که دولتی‌ها سعی در نادیده‌گرفتن آن داشتند.

حالا دقیقا یک ماه از گرانی بنزین می‌گذرد. مردم جامعه هنوز سعی دارند سبک زندگی خود را با شرایط جدید تطبیق دهند اما در این روزها رسانه‌های مختلفی به سراغ قیمت اجناس رفته‌اند. یکی قیمت خوار و بار را می‌گیرد و دیگری نرخ تره‌بار را مقایسه می‌کند. یکی از قیمت لوازم خانگی می‌نویسد و دیگری در پی طبیعی جلوه دادن این رشد قیمت‌هاست.

البته در همان روزها رییس اتاق اصناف از اجتناب‌ناپذیر‌بودن افزایش قیمت‌ها پس از افزایش قیمت بنزین سخن به میان آورد و گفت: «چون کالاها در سطح بازار به شکل اشباع‌شده‌ای وجود داشته و تمامی اتحادیه‌ها تلاش کرده‌اند برای اجرای این طرح همکاری بیشتری داشته باشند، افزایش قیمت به صورت محسوس مشاهده نخواهد شد.»

 حالا 25 آذر است و پنج شب دیگر تا شب یلدا مانده است. شب یلدا، مصادف با سی‌ام آذرماه، از نمونه مناسبت‌های تاریخی و ملی کشورمان است که از سالیان دور به عنوان فرصتی برای دورهمی و شب‌نشینی اقوام و آشنایان مد نظر قرار گرفته است. شبی که در طول سالیان گذشته با گرانی اقلام مورد استفاده در این مناسبت نیز گره خورده است. بنا بر یک قانون نانوشته، سفره شب یلدا، از دیرباز به هندوانه، مرکبات، آجیل و... مزین بوده، اما این سفره در دو سال اخیر با گرانی فزاینده‌ای همراه بوده است.

البته میل به افزایش قیمت، فقط به شب یلدا خلاصه نمی‌شود و این معضل همواره در مناسبت‌های گوناگون به اشکال مختلف بروز پیدا کرده است؛ اما امسال به دلیل گرانی بنزین این صعود قیمت‌ها از یک ماه گذشته روند رو به رشد خود را آغاز کرده است.بررسی بازار بیشترین افزایش قیمت را در میوه‌جات و صیفی‌جات نشان می‌دهد.

برخی فعالان صنفی معتقدند علت گرانی‌ها، افزایش قیمت بنزین بوده، چراکه هزینه حمل بار برای آن‌ها بالا رفته است. البته اینکه افزایش نرخ کرایه‌ها قانونی بوده یا نه، مشخص نیست، اما آنچه در بازار رخ داده، گرانی‌هایی است که به بهانه افزایش قیمت بنزین ایجاد شده است. البته رییس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران نظر دیگری دارد.

آقای اسدالله کارگر، رییس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران  گفت: «افزایش نرخ بنزین تاثیر زیادی روی قیمت میوه و تره‌بار ندارد. به طور مثال در هر ماه هر وانت‌بار حدود 60 لیتر مازاد سهمیه خود بنزین مصرف می‌کند که می‌شود 180 هزار تومان؛ در عین حال 9 تن بار جابه‌جا می‌کند که هنگامی که بر این 180 هزار تومان تقسیم می‌کنیم، رقمی بسیار ناچیز باقی می‌ماند.»

وی ادامه داد: «با این وجود جلساتی با دستگاه‌های مربوطه داشته‌ایم تا بتوانیم برای این خودروهای باری در شهر امتیازی دریافت کنیم؛ آن‌ها کوپن‌هایی را به اتحادیه بدهند تا ما بین این رانندگان تقسیم کنیم.»کارگر درباره شب یلدا افزود: «ما برای یلدای امسال فراوانی میوه داریم و سال خوبی از لحاظ میوه داریم. در نتیجه از لحاظ کمی هیچ‌گونه مشکلی نخواهیم داشت.»

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار درباره رسانه‌ای شدن قیمت گوجه طی روزهای گذشته هم گفت: «قیمت این محصول شروع به کاهش کرده و روز یکشنبه گوجه با دو هزار تا دو هزار و 500تومان به فروش رسیده است.» البته برخی موادغذایی نیز سیر سینوسی داشته‌اند. به طور مثال بررسی قیمت لبنیات در چند هفته گذشته نشان می‌دهد که بهای این کالا در پی رشد 200 درصدی نرخ بنزین تغییر زیادی نکرده است.

البته قیمت لبنیات در لیست کالا‌های اولویت‌دار طرح نظارت بر قیمت‌ها قرار گرفته است. بررسی‌های میدانی هم نشان می‌دهد برخلاف برخی اجناس مانند گوجه و تخم‌مرغ که طی چند هفته گذشته با افزایش سه برابری نرخ بنزین گران شده‌اند، قیمت لبنیات ثابت مانده یا تغییرات آن شدید نبوده است. در تهران شیر در یک واحد صنفی به ازای هر کیلو 2800 تومان، در واحد بعد 3200 تومان و در واحد دیگر 3500 تومان عرضه می‌شود.

قیمت گوشت گوسفندی هم در یک ماه اخیر گران شده، اما گوشت گاو روند نزولی به خود گرفته است. این در حالی است که مسوولان صنفی اعلام کرده‌اند به علت افزایش شدید قیمت گوشت قرمز در یک‌سال اخیر، قدرت خرید مردم کاسته شده و تقاضا برای گوشت قرمز پایین آمده است. به همین دلیل، گوشت قرمز روی دست تولیدکنندگان باقی ‌مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha